Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

„Jak budujemy start-upy?” – biznesowa wiedza w podręczniku Szkoły Pionierów PFR!

Start naboru do czwartej edycji Szkoły Pionierów PFR to niejedyna gratka związana z tym programem, jaką przygotowaliśmy dla Was w czerwcu. Dziś premierę ma podręcznik Szkoły Pionierów PFR o tytule „Jak budujemy start-upy?”. Sprawdźcie, dlaczego to ‘must have’ każdego początkującego i bardziej zaawansowanego start-upera.  

Podręcznik, który możecie znaleźć na stronie tłumaczy, jak efektywnie stawiać pierwsze kroki na start-upowej scenie i na jakie obszary – w tym budowanie zespołu, marketing czy walidację pomysłu, należy zwracać szczególną uwagę na drodze do sukcesu. Przygotowany został przez organizatorów Szkoły Pionierów PFR we współpracy z partnerem programu – Allegro oraz jego absolwentami, których obecnie jest już 150!

W publikacji pojawiają się także głosy ważnych postaci świata nauki i biznesu, takich jak prof. Olafa Żylicza z Politechniki Warszawskiej, dr. Włodzimierza Świątka z SWPS, Marcina Tchórzewskiego – CEO i twórcy Coders Lab czy Agnieszki Lewandowskiej, edukatorki i trenerki przedsiębiorczości oraz innowacji, mentorki start-upów.

Dzięki temu wiedza, którą zyskacie po lekturze podręcznika to nie teoretyzowanie, a czysta praktyka, poparta doświadczeniem osób działających w wielu obszarach biznesu! 

Z pierwszej części podręcznika - „Venture building w Polsce”, dowiecie się m.in. czym jest to zjawisko i jak wygląda w naszym kraju i za granicą. O tym, dlaczego wspieranie przedsiębiorczości jest ważne dla gospodarki, napisał prezes PFR – Paweł Borys.  

Nasz program ma (…) przyczynić się do wzrostu pokolenia innowacyjnych przedsiębiorców. Na świecie trwa przyspieszająca rewolucja technologiczna i starą gospodarkę dynamicznie zastępują zupełnie nowe branże i modele biznesowe. Szkoła Pionierów PFR pozwala na zdobycie unikalnej wiedzy, jak przekuć pomysły i znajomość uniwersyteckiej teorii w praktyczne umiejętności oraz jak rozwijać kompetencje przyszłości potrzebne w XXI wieku – wskazał Paweł Borys w podręczniku.  

Z tej sekcji publikacji dowiecie się także o imponujących danych związanych ze Szkołą Pionierów PFR! 

Druga część podręcznika to wiedza, przekazywana uczestnikom programu, a teraz dostępna w formie e-booka, czyli w pigułce! Dzięki niej, możecie sami zbudować swoją Szkołę Pionierów PFR!

Czego konkretnie dowiecie się z tego rozdziału? 

  • Jakie są wnioski, praktyki i rekomendacje w zakresie doboru odpowiedniego zespołu? 

Doświadczenia zebrane w trakcie trwania Szkoły Pionierów PFR oraz po jej zakończeniu pokazały nam, że interdyscyplinarność zespołu przejawia się na dwóch kluczowych, wzajemnie wzmacniających się płaszczyznach. Z jednej strony jest to kreatywne spotkanie się kompetencji tzw. twardych jako owoc pasji i wieloletniej specjalizacji profesjonalistów różnych dziedzin. Z drugiej zaś wyłania się nie mniej kluczowy i fascynujący oraz niezwykle zasobny w siły twórcze aspekt „interdyscyplinarnych” osobowości, psychiki i temperamentów członków grupy – wskazał zespół ZAJKA, który w III edycji programu zdobył wyróżnienie.  

  • Na czym polega walidowanie i prototypowanie i dlaczego to podstawa sukcesu każdego start-upu? 

Budowa firmy bez uprzedniego sprawdzenia, czy ktoś – poza Tobą i najbliższym gronem – faktycznie potrzebuje Twojego produktu, wydaje się dość ryzykownym posunięciem. Być może nie uwzględnia tego, jak w tej chwili klienci rozwiązują problem (analiza konkurencji pośredniej i bezpośredniej)? Czy tych osób jest na tyle dużo, żeby myśleć o nich jako o znaczącym z perspektywy biznesowej segmencie klientów (wielkość rynku)? – to jedne z powodów, dla których walidacja ma pierwszorzędne znaczenie w ocenie Agnieszki Lewandowskiej.  

  • Jak wyglądać powinien skuteczny marketing i sprzedaż? 

- Czas w innowacyjnym projekcie jest jak budżet na remont domu. Na 99% będzie potrzeba go co najmniej dwa razy więcej niż planujemy. Na czas możemy spojrzeć jednak szerzej. Często od czasu poświęconego na stworzenie innowacji bardziej liczy się czas, jaki poświęcimy na pokazanie naszego produktu tym, którzy go kupią – napisał w tekście o sprzedaży i marketingu Michał Bonarowski, Senior Merchandising Specialist w Allegro.pl.

  • Jakie są tajniki pozyskiwania środków na finansowanie start-upu? 

W pierwszej kolejności w start-up inwestujesz środki własne lub pozyskane od rodziny, przyjaciół, aniołów biznesu (inwestorzy indywidualni). VC jest dobrym źródłem finansowania w momencie, kiedy potrzebujesz znacznego kapitału na start, którego nie jesteś w stanie pozyskać z innych źródeł lub jesteś na etapie skalowania biznesu i chcesz szybciej się rozwijać – tłumaczy w tekście o tym, jak prowadzić rozmowy z funduszami VC Karolina Wojtas z Icos Capital, absolwentka I edycji Szkoły Pionierów PFR.  

  • W jakich obszarach warto działać, jeśli uznacie, że start-up to jednak nie jest droga dla Was? 

Sektor publiczny to często zapomniane miejsce w krajobrazie start-upowym. Wielu z was myśli raczej o sprzedaży skierowanej do klientów indywidualnych i biznesu. Chcę Was przekonać, że niesłusznie. W GovTech zajmujemy się tym, jak zmienić polską administrację i sprawić, by często była ona pierwszym klientem nowej firmy – napisał Wojciech Janek z GovTech Polska, absolwent II edycji programu. 

Z podręcznika dowiecie się również jak wyglądają kulisy Szkoły Pionierów PFR – m.in. tego, jakich kompetencji oczekują od uczestników twórcy programu, na czym polegają cykliczne spotkania Klubu Pionierów oraz w jaki sposób udział w wydarzeniu może przełożyć się na doskonałą promocję Waszego projektu – także dzięki naszej stronie! 

Zachęcamy do pobrania publikacji pod tym linkiem. 

Przypominamy też, że trwa nabór do czwartej edycji Szkoły Pionierów PFR, o którym dowiecie się więcej ze strony programu

Inne aktualności

Start-upie, daj się zbadać! Startup Polska jak co roku pyta o kondycję ekosystemu

Podstawy marketingu dla start-upów: kim jest Twój klient i gdzie go znaleźć?