Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Skarbonka

Finansowanie społecznościowe, czyli jak zacząć zbiórkę środków na rozwój

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to ciekawa alternatywa dla tradycyjnych źródeł pozyskiwania kapitału zewnętrznego. Zwłaszcza teraz, gdy banki i inwestorzy liczą straty po pandemii i niechętnie lokują pieniądze w ryzykownych projektach. Aby jednak zebrać środki w ten sposób, nie wystarczy mieć ciekawy pomysł. Trzeba jeszcze zbudować wokół niego lojalną społeczność osób gotowych zainwestować. Jak zatem zacząć kampanię crowdfundingową i wypromować ją w sieci?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest finansowanie społecznościowe;
  • jak wygląda rynek crowdfundingu w Polsce;
  • jak przygotować i wypromować kampanię crowdfundingową;
  • jakie są najpopularniejsze platformy finansowania społecznościowego.

Czym jest finansowanie społecznościowe?

Finansowanie społecznościowe, czyli tzw. crowdfunding, polega na pozyskiwaniu środków finansowych na realizację projektu od wielu drobnych inwestorów. Wynagrodzenie osób dokonujących wpłat może mieć charakter symboliczny (np. gotowy produkt) lub finansowy (np. udziały w zyskach). Projektem finansowanym przez crowdfunding może być w zasadzie dowolne przedsięwzięcie dotyczące biznesu, sportu, nauki, kultury itd. Zbiórki na konkretne cele organizuje się na specjalnych, tematycznych platformach crowdfundingowych. 

Finansowanie społecznościowe jeszcze do niedawna było wykorzystywane głównie przez pasjonatów i hobbystów. Była to dla nich prosta metoda, dzięki której bez zbędnych formalności mogli zgromadzić budżet na realizację swoich pomysłów. Dzisiaj crowdfunding stanowi poważną konkurencję dla tradycyjnych źródeł finansowania. Korzystają z niego zarówno młode start-upy we wczesnej fazie rozwoju, jak i większe firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. To świetny sposób na finansowanie innowacyjnych pomysłów obarczonych wysokim ryzykiem. 

Wyróżniamy cztery główne formy finansowania społecznego:

  • Crowdfunding inwestycyjny (udziałowy) – inwestor w zamian za wpłatę środków finansowych otrzymuje udziały w spółce, prawo głosu i prawo do dywidendy. W przyszłości może odsprzedać swoje udziały z zyskiem (lub stratą).
  • Crowdfunding dotacyjny – forma finansowania społecznego, w której nie występuje świadczenie zwrotne na rzecz inwestora. Najczęściej wykorzystywane w zbiórkach charytatywnych.
  • Crowdfunding pożyczkowy – firmy korzystające z tego rodzaju finansowania zobowiązują się do zwrotu wpłaconej przez inwestorów kwoty wraz z ustalonymi odsetkami. 
  • Crowdfunding oparty na nagrodach – w zamian za wpłatę finansujący otrzymuje określoną nagrodę (np. kolekcjonerskie wydanie gry komputerowej), której wartość zazwyczaj jest niższa niż dokonana wpłata.

Crowdfunding w Polsce

Liczba kampanii crowdfundingowych w Polsce rośnie bardzo szybko. Nasi rodacy chętnie wspierają różne formy zbiórek społecznych i inwestują w pomysły innowacyjnych start-upów. W 2019 roku Polacy przeznaczyli na ten cel ponad 700 mln złotych. Według prognoz w 2020 roku wartość rynku wyniesie nawet 1,1 mld złotych. Ostateczna kwota może się też okazać znacznie większa, gdyż pandemia koronawirusa sprawiła, że rynek crowdfundingowy dla wielu przedsiębiorców stał się jedyną szansą na przetrwanie. 

Finansowanie społecznościowe w Polsce jest w pełni legalne. Jednak w dalszym ciągu rynek ten nie doczekał się odpowiednich regulacji prawnych. Z braku innych opcji stosuje się więc znowelizowane przepisy ustawy z 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Nad bezpieczeństwem inwestorów czuwa również KNF, które nadzoruje rynek crowdinvestingu. Aktywną rolę we wspieraniu rynku ma także GPW, która w 2019 roku uruchomiła specjalny program dla domów maklerskich organizujących zbiórki społecznościowe.

Jak uzyskać dofinansowanie, korzystając z crowdfundingu?

Finansowanie społecznościowe pozwala zebrać kapitał na dowolny projekt. Jedynym warunkiem jest przekonanie inwestorów do konkretnego pomysłu. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio przygotować kampanię crowdfundingową i umiejętnie wypromować ją w sieci. O czym trzeba pamiętać?

Przyciągnij uwagę inwestorów 

Chwytliwy nagłówek, przykuwająca wzrok grafika, krótki, ale treściwy opis, dobrze dobrane call to action – to podstawy, dzięki którym można zainteresować internautów kampanią.

Przygotuj film promujący pomysł

Film to podstawa każdej kampanii crowdfundingowej. Należy w nim przedstawić siebie i swój pomysł w taki sposób, aby zarazić inwestorów pasją i zmotywować do wsparcia finansowego nowej idei. 

Dokładnie opisz zbiórkę

Opis powinien być przejrzysty. Musi zawierać informacje na temat projektu, celu zbiórki, listy nagród lub sposobu wynagrodzenia. Dobrze jest też napisać, jakie kroki zostały już podjęte w celu realizacji pomysłu oraz z jakimi wyzwaniami trzeba będzie się jeszcze zmierzyć w przyszłości. Warto również dodać linki do różnych publikacji na temat całego przedsięwzięcia, które ukazały się w mediach.

Zadbaj o odpowiednią promocję kampanii crowdfundingowej

Nawet najlepiej przygotowana zbiórka nie odniesie sukcesu, jeśli internauci nigdy o niej nie usłyszą. Od samego początku aktywnie prowadź działania promocyjne, wizerunkowe i marketingowe. Udostępniaj informacje o zbiórce w social mediach, szukaj potencjalnych inwestorów na forach tematycznych i w grupach dyskusyjnych. Dobrym pomysłem jest zamówienie kilku artykułów sponsorowanych. Do promocji można również wykorzystać własną stronę internetową lub bloga.

Jak wybrać platformę crowdfundingową?

Sposób prowadzenia kampanii crowdfundingowej zawsze zależy w 100% od przedsiębiorcy. Dobrze dobrana platforma może jednak przyczynić się do lepszej promocji zbiórki i zwiększyć szanse na sukces całego przedsięwzięcia. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? 

  • Opłaty, takie jak wielkość prowizji, koszt usług dodatkowych.
  • Rozwiązanie prawne, np. różne obowiązki podatkowe, dopuszczalne projekty itp.
  • Dostępność wtyczek społecznościowych, które mogą istotnie wpłynąć na promocję zbiórki.
  • Oferta dodatkowa, np. wsparcie merytoryczne lub prawne.

Finansowanie społecznościowe – historie sukcesu

Nie brakuje przykładów firm, które dzięki crowdfundingowi zebrały środki potrzebne do sfinansowania swoich projektów. Należą do nich m.in.:

  • Hyper Poland – zebrał ponad 2,4 mln złotych na platformie crowdfundingowej Seedrs na rozbudowę kolei magnetycznej.
  • Holo4Labs – uzyskało 1,2 mln złotych dofinansowania na opracowanie nowej technologii usprawniającej pracę laboratoriów dzięki kampanii crowdfundingu udziałowego na platformie SmartFunds.
  • Mudita – szuka drobnych inwestorów, którzy pomogą sfinansować innowacyjne urządzenie wspierające lekarzy w walce z koronawirusem.

Najlepsze platformy crowdfundingowe w Polsce i za granicą

Top 5 platform działających w modelu crowdfundingu opartego na nagrodach:

  1. Kickstarter;
  2. Indiegogo;
  3. PolakPotrafi;
  4. Zrzutka.pl;
  5. Patronite.

Top 5 platform wykorzystujących crowdfunding w modelu udziałowym:

  1. Beesfund;
  2. FindFunds;
  3. FundedByMe;
  4. CrowdConnect;
  5. CrowdWay.

Inne aktualności

Doświadczenia zakupowe ważniejsze niż cena. Czy technologia będzie skuteczną odpowiedzią na potrzeby konsumentów?

Ruszyła rekrutacja do 7 edycji Szkoły Pionierów PFR!