Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

EU-Startups o polskich start-upach – martechy, medtech i sport

Portal EU-Startups przygotował swoją listę polskich start-upów, które warto w tym roku obserwować. To ciekawy z perspektywy wnętrza ekosystemu wybór – znajdują się na niej 3 healthtechy i po dwie firmy związane z marketingiem i sportem.

EU-Startups to jeden z najważniejszych portali zajmujących się europejskim ekosystemem start-upowym, dlatego każdy moment, w którym przygląda się Polsce, jest dość szczególny. Z początkiem stycznia EU-Startups postanowił wybrać 10 ciekawych polskich start-upów – przy czym zastosował jedno ograniczenie – to firmy, które powstały najpóźniej w 2019 roku i notują szybkie wzrosty.
Z perspektywy Polski wybór dokonany przez zagraniczne medium jest dość intrygujący, zwłaszcza że w większości wybrane start-upy nie pojawiają się bardzo często na łamach nawet branżowych mediów. Jakie firmy zostały wybrane i dlaczego?

Biocam

Ten medtech ma zrewolucjonizować skomplikowany zabieg, jakim jest gastroskopia – BioCam zmienia wprowadzanie do przewodu pokarmowego sondy w połknięcie ok. centymetrowej pigułki, która zawiera czujniki i kamery odczytujące obraz z wnętrza ciała. W ciągu 8–12 godzin BioCam przeprowadza badanie układu pokarmowego, a tysiące zdjęć wysyłanych jest wprost do zaawansowanej platformy telemedycznej.

Start-up założony w 2019 roku zatrudnia 31 osób i uzyskał 2,1 mln Euro finansowania – w marcu zeszłego roku w start-up zainwestował 2 miliony złotych anioł biznesu - Dawid Urban, współtwórca grupy Chic oraz Less. Wcześniej firmę wspierał m.in. fundusz LT Capital.

Booste

To stworzony przez Jakuba Pietraszka, byłego dyrektora generalnego polskiego Uber Eats fintech/martech, który oferuje finansowanie dla innych cyfrowych start-upów – w modelu pożyczki revenue-based. Głównym klientem start-upu jest e-commerce, a pożyczki można przeznaczyć na marketing internetowy na szeregu znanych platform, dlatego zapewne wzbudził zainwestowanie DialCom24, byłego właściciela serwisu Przelewy24 – który na polskim e-commerce „zjadł zęby” i zapewnił Booste potężne finansowanie w seedowej rundzie – 12 milionów Euro, czyli ponad 50 milionów złotych.

Firma chwali się, że jest w stanie w ciągu 24 godzin przygotować indywidualną ofertę finansowania, a pieniądze na inwestycje przekazać w ciągu kolejnej doby. 

DemoBoost

DemoBoost to platforma no code, która służy do szybkiego tworzenia demonstracyjnych wersji swoich programów – w pełni spersonalizowanej wersji. W ten sposób ma pomóc przede wszystkim sprzedawcom oprogramowania, którzy przed sprzedażą mogą pozwolić potencjalnemu klientowi na przetestowanie działania programu przed zakupem, lub sprawdzenie niektórych, interesujących klienta funkcji po spotkaniu biznesowym czy rozmowie telefonicznej.

Firma została założona w 2021 roku i już zatrudnia 20 osób. Zdobyła klientów, w tym korporacyjnych, na całym świecie (m.in. w Polsce, Niemczech, Irlandii, US, Indiach, Hong Kongu i Australii). W październiku zeszłego roku DemoBoost uzyskał 1,7 mln Euro finansowania w seedowej rundzie w której wzięły udział dwa fundusze – Movens Capital i btov, oraz aniołowie biznesu, wśród których są m.in: Rafał Brzoska (założyciel i CEO InPostu), Piotr Karwatka i Tomasz Karwatka (Catch the Tornado) i Maciej Zawadzinski, założyciel i CEO, Piwik PRO.

Digital First AI

To kolejny martech w zestawieniu EU-Startups. DigitalFirst.AI tworzy globalną platformę wspierającą – dzięki sztucznej inteligencji - budowanie strategii growth hackingowych i marketingowych. Jej użytkownik podaje informacje o swojej firmie i na tej podstawie system rekomenduje aktywności marketingowe, które prowadzą do realizacji pożądanego efektu. Jak wskazują twórcy rozwiązania, w zaledwie 4 miesiące wygenerowało ono 250 tys. dolarów sprzedaży. Średnia cena miesięcznego abonamentu wynosi 99 dolarów, ale największym zainteresowaniem cieszy się plan z możliwością tworzenia nielimitowanych lejków sprzedaży – 199 dolarów.

Założony w 2021 roku start-up zebrał w pre-seedowej rundzie 1,1 mln złotych. Złożyły się na nią środki zainwestowane przez founderów projektu Grzegorza Gracza i Michała Tokarskiego - po 125 tys. dolarów każdy, które przeznaczono na zbudowanie MVP oraz zdobycie grantu w wysokości 250 tys. dolarów od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Ponadto po 6 miesiącach od startu prac programistycznych 250 tys. dolarów w start-up zainwestował fundusz inwestycyjny INNOventure, a w czerwcu tego roku do inwestycji dołączył Flat6Labs z Abu Dhabi (ZEA) z kwotą 315 tys. dolarów. Tym samym Digital First AI zakończyło rundę pre-seed na poziomie 1,1 mln dolarów.

Doctor.One

Doctor.One to z kolei jedna z firm, którą w zeszłym roku obserwowaliśmy my. To rozpoczynający swoją działalność start-up, który ma pozwolić lekarzom na prowadzenie działalności w modelu subskrypcyjnym. To pierwsza taka usługa na świecie. Ma pozwolić pacjentom na bliski kontakt z wybranym specjalistą, a lekarzowi na dobre poznanie pacjenta. W proponowanym przez start-up modelu, to medyk może zaprosić pacjenta do skorzystania z aplikacji, a podstawowym jej elementem jest „obchód online”, gdzie lekarz kontaktuje się z konkretnym pacjentem.

Powstały w 2021 roku start-up uzyskał 2,6 miliona Euro od VC, a także grantach – m.in. od NCBR i Astra-Zeneca, a w zeszłym roku wprowadził na rynek swój produkt. 

esportsLAB

To esportowy start-up, który jest jedną z najstarszych firm w zestawieniu EU-Startups – powstał w 2019 roku. Tworzy platformę do analizy meczów esportowych i pomaga oceniać nie tylko rozgrywkę, ale także możliwości konkretnych zawodników, czy postępy treningowe. Wykorzystuje w tym celu algorytmy AI i wiedzę z zakresu kognitywistyki.

Firma dostała przede wszystkim dwa granty z funduszy UE w wysokości 3 mln Euro. Poza tym zainwestował w nią 4 miliony złotych fundusz Satus Starter.

Flexee

Flexee to rozwiązanie pozwalające pracownikowi na wypłatę pensji w dowolnym terminie i na życzenie – bez czekania do dnia wypłaty. Usługa wychodzi naprzeciw wszystkim tym, którzy w razie niespodziewanych wydatków potrzebują pieniędzy przed dniem wypłaty wynagrodzenia. Bez względu na rodzaj umowy, jaką pracownik zawarł z pracodawcą, Flexee umożliwia mu wypłacenie pieniędzy nawet za każdy przepracowany dzień, a środki pojawiają się na koncie bankowym pracownika w kilka sekund po naciśnięciu przycisku „Wypłać”. 

W powstały w 2020 roku start-up zainwestował w zeszłym roku JR HOLDING ASI należący do Januarego Ciszewskiego – 13 milionów złotych. Zatrudnia 21 osób, a współpracuje m.in. z Santander Consumer Bank.

Mindgram

To platforma wsparcia zdrowia psychicznego współtworzona przez znana psycholożkę, Małgorzatę Ohme. Działa w modelu subskrypcyjnym i dostępna jako benefit pracowniczy. Każdy pracownik firmy, która skorzysta z platformy Mindgram, otrzymuje indywidualną opiekę psychologiczną według specjalnie przygotowanej metodologii opartej na dostępnej wiedzy medycznej i badaniach klinicznych, przykładowo z takich nurtów jak psychologia pozytywna, psychoterapia systemowa czy terapia poznawczo-behawioralna.  Poza tym zawiera też treningi mindfulness czy warsztaty grupowe.

Mindgram ma za sobą dwie rundy finansowania – w sumie na 8,9 miliona Euro, a od 2021 roku rozrosła się do ponad 70 pracowników i udostępnia terapię w języku polskim, angielskim i hiszpańskim.

Respo.Vision

To jedyny na świecie system analizy sportu na podstawie nagrań z dostępnych na boisku kamer – skoncentrowany na piłce nożnej. Tworzy w czasie rzeczywistym trójwymiarowe mapy sylwetek zawodników, a następnie wykorzystuje je do analizy danych. Klientami firmy są kluby i federacje piłkarskie – między innymi Liverpool i Paris Saint-Germain, federacje innych sportów, jak i firmy analityczne, które wykorzystują nasze dane, żeby pomagać w decyzjach, czy to klubom, czy zawodnikom, a nawet branża bukmacherska. 

W rozmowie którą odbyliśmy z Pawłem Osterreicherem, CEO start-upu wskazał nam on kilka obszarów rozwoju firmy – m.in.. media i scouting. Respo.Vision zebrało ponad 4,5 mln seedowego finansowania, a także otrzymała nieomal 2 miliony złotych grantu z NCBR.

Tech to the Rescue

Ostatnim podmiotem na który zwróciło uwagę EU-Startups jest Tech to the Rescue. Trudno powiedzieć, czy to tak naprawdę start-up, bo to podmiot zajmujący się działalnością non-profit. Fundacja Tech to the Rescue to konsorcjum 10 spółek IT, które ma na celu łączenie  firm technologicznych z organizacjami non-profit potrzebującymi wsparcia IT.

Globalne znaczenie fundacja zyskała w początku wojny w Ukrainie – kiedy ich projekt Tech for Ukraine zyskał wsparcie m.in. Google. W sumie stworzyła ponad 100 projektów i uzyskała finansowanie 1,3 miliona Euro w grantach.

Wybór start-upów wykonany przez EU-Startups jest rzeczywiście ciekawy. I większość z tych spółek ma potencjał na znaczący rozwój  

Inne aktualności

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Pamelą Krzypkowską (cykl artykułów)