Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Czy polski edutech jest innowacyjny? Rozmowa z Jakubem Kreftem i Arkadiuszem Klejem [Podcast Pionierów]

Jak wynika z raportu Startup Poland, rynek edukacji cyfrowej w 2025 r. osiągnie wartość ok. 305 mld dolarów. Ponadto, łączna wartość edutechowych jednorożców przekraczała na koniec 2021 roku 77 mld dolarów. Jak na tle świata plasuje się polski sektor edutech i na ile jest on innowacyjny? O tym i o własnych działaniach na rzecz rodzimej edukacji opowiedzieli w Podcaście Pionierów Jakub Kreft, CEO Unicorn VR World i Arkadiusz Klej, prezes Stowarzyszenia im. Stanisława Wyspiańskiego i mentor projektów społecznych i biznesowych.

Czego dowiesz się z podcastu?

  • Czy polski edutech jest innowacyjny?
  • Czy technologia jest w edukacji w ogóle potrzebna?
  • Czy rozwiązania technologiczne mogą pomóc w nauce osób ze specjalnymi potrzebami?
  • Czy w szkołach jest miejsce na technologiczne rozwiązania?
  • Czy nauczyciele są otwarci na technologię?
  • Czy, i jaka, sztuczna inteligencja powinna uczyć dzieci?

Rozmowy posłuchasz:

W pierwszym odcinku nowego sezonu Podcastu Pionierów rozmawiamy o edukacji. Naszymi gośćmi są absolwenci Szkoły Pionierów PFR, Arkadiusz Klej, prezes Stowarzyszenia im. Stanisława Wyspiańskiego, które przyznaje m.in. stypendia wyjątkowo uzdolnionym młodym ludziom, mentor projektów społecznych i twórca rozwiązań łączących sztukę, edukację i technologię, oraz Jakub Kreft, CEO i co-founder Unicorn VR World, start-upu zajmującego się edukacją dzieci ze specjalnymi potrzebami z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Opowiedzą też o tym, nad jakimi projektami pracują i kto i jak wykorzystuje ich rozwiązania.

W zeszłym roku w technologie edukacyjne, czyli branżę edutech, zainwestowano ponad 10 mld. dolarów. Czy w Polsce tworzone są innowacyjne edtechowe rozwiązania?

- Podzieliłbym polski edtech na dwie części, po pierwsze taki, który ułatwia pracę administracyjną w szkołach – jest super, bo może sprowadzić dziesiątki godzin tworzenia dokumentów czy zarządzania informacją do kilku kliknięć, ale nie jest też innowacyjnością przez duże „i”. Te najbardziej innowacyjne projekty, które wykorzystują VR, psychometrię, trudne do uzyskania dane ze wsparciem AI, to rozwiązania, które nawet nie uczą, ale pozwalają uczniowi odkryć jego potrzebę i dopiero potem się nią zaopiekować. Takie rozwiązania tworzone są przez Polaków, ale w różnych częściach świata - mówi Arkadiusz Klej. Jak twierdzi, problemem jest często słaby stan finansowy polskiego szkolnictwa, bo to szkoły są w dużej mierze adresatem edtechowych rozwiązań.

- W ciągu ostatniego półtora roku obserwujemy z naszej perspektywy, że sytuacja się zmienia - mówi Jakub Kreft z Unicorn VR World. - Musieliśmy rozpocząć nasz projekt od edukacji nauczycieli i rozpoczęliśmy „kurs terapeuty VR”. Pożyczamy nauczycielom zajmującym się dziećmi ze specjalnymi potrzebami gogle (VR) na 2 miesiące i spotykamy się online co tydzień, poza tym pozwalając im korzystać z gogli tak jak chcą – i pozwalając im testować gogle najpierw na sobie, a potem wykorzystać z dziećmi z superwizją. Tworzymy też wspólnie z nimi plany lekcji. W ten sposób zbudowaliśmy społeczność ponad 60 terapeutów, którzy wykorzystują pracę z dziećmi, które mają czasem niewyobrażalne problemy – wyjaśnia. Jak dodaje, nauczyciele, którzy oswojeni są z technologią są bardzo chętni do ich wykorzystywania.

Jesteś ciekawy jak tworzy się i wykorzystuje technologie w edukacji? Posłuchaj nowego odcinka Podcastu Pionierów!

Inne aktualności

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Pamelą Krzypkowską (cykl artykułów)