Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 23 lipca 2020

Cold mailing — co to takiego i czy warto go stosować?

Cold mailing (tzw. zimne maile) często wywołuje mieszane odczucia. Wielu osobom kojarzą się z nachalnymi ofertami handlowymi, denerwującymi reklamami, a nawet spamem. Tymczasem kampanie cold mailingowe to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu internetowego. Dzięki nim można szybko trafić do potencjalnych klientów i nawiązać z nimi współpracę.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest cold mailing i czym się różni od zwykłej reklamy;
  • jak realizować kampanie cold mailingowe zgodnie z RODO;
  • kto odniesie najwięcej korzyści z wysyłania zimnych maili;
  • jak pisać zimne maile, aby były skuteczne i zwiększały sprzedaż.

Czym jest cold mailing?

Cold mailing to wręcz codzienność wszystkich handlowców i marketerów. Polega na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości do grupy potencjalnych klientów. Celem takiej kampanii jest nawiązanie nowych relacji biznesowych, czyli najczęściej sprzedaż jakiejś usługi lub produktu. Co ważne, tzw. zimny mail jest pierwszą próbą kontaktu na linii firma — klient, jeśli odbiorca takiej wiadomości nie zapisał się wcześniej do żadnej subskrypcji, ani nie wyraził w inny sposób chęci otrzymania oferty handlowej. Co zatem odróżnia cold mailing od spamu lub zwykłej reklamy?

Różnica jest niewielka, jednak wystarczająca, żeby zimne maile miały średnio 20–30% większą skuteczność niż zwykłe wiadomości sprzedażowe. W kampaniach cold mailingowych największy nacisk kładzie się na to, aby treść maila była jak najbardziej spersonalizowana.

Aby to osiągnąć, należy najpierw bardzo dokładnie przeanalizować grupę docelową, a dopiero potem napisać wiadomości. Zbadanie preferencji zakupowych i sprawdzenie, czy są one zbieżne z ofertą firmy, daje solidną podstawę do tworzenia bardzo osobistych treści. Dzięki nim szanse, że odniesiemy sukces, są znacznie wyższe. Dobrze zaplanowana kampania cold mailingowa pozwala firmom skutecznie poszerzać swoje sieci kontaktów i pozyskiwać nowych klientów stosunkowo niskim kosztem.

Cold mailing a RODO

Przez długi czas zimne maile wydawały się doskonałym sposobem na zdobywanie nowych klientów. Do czasu, aż pojawiło się RODO. Dzisiaj ani polskie, ani europejskie prawo nie pozwala na kierowanie ofert handlowych do osób, które wcześniej nie wyraziły na to zgody. Czy to oznacza, że wysyłanie zimnych maili jest nielegalne i powinniśmy o nich zapomnieć? Niekoniecznie, istnieją bowiem sposoby, aby prowadzić skuteczne kampanie cold mailingowe w 100% legalne i zgodne z RODO. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:

  1. Wysyłaj wiadomości wyłącznie do kontaktów pozyskanych legalnie. Ze względu na ochronę danych osobowych ważne jest, żeby zawsze móc wskazać źródło pochodzenia konkretnego adresu e-mail. 
  2. Nigdy nie przedstawiaj oferty handlowej w pierwszym mailu. Zamiast tego najpierw poproś o zgodę na przesłanie takiej oferty. Znając grupę docelową, już na tym etapie można pokusić się o próbę spersonalizowania wiadomości.
  3. Wyślij cold maila dopiero po uzyskaniu zgody od potencjalnego klienta. W ten sposób cała kampania będzie przeprowadzona zgodnie z prawem. To także szansa, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zrobić dobre wrażenie na odbiorcach, którzy są przyzwyczajeni do nachalnych sprzedawców.

Kiedy warto stosować cold mailing?

Cold maile to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży w zasadzie na każdym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Największej korzyści z tego narzędzia będą czerpać firmy, które:

  • rozpoczynają nową działalność gospodarczą;
  • dysponują niskim budżetem;
  • mają przejściowe trudności finansowe;
  • świadczą specyficzne usługi.

Dla młodych start-upów to świetny sposób na zdobycie pierwszych klientów, weryfikację pomysłu na biznes i wstępną wycenę rynku. Kampanie cold mailingowe sprawdzą się również w firmach, które dysponują niewielkim budżetem lub mają przejściowe trudności finansowe. Wysyłanie zimnych maili należy bowiem do jednych z najtańszych sposobów na zwiększenie sieci kontaktów, a co za tym idzie – sprzedaży. Zalety tego narzędzia docenią również przedsiębiorcy, którzy świadczą specyficzne usługi, np. agencje SEO. Wysyłając zimne maile z propozycją darmowego audytu strony internetowej, mogą łatwo zdobyć wiele intratnych kontraktów biznesowych.

Jak pisać skuteczne zimne maile?

Wybierz odpowiednią grupę docelową

Im lepiej poznasz swoją grupę docelową, tym większe są szanse, że trafisz do osób faktycznie zainteresowanych Twoimi usługami. Znając cel, łatwiej też będzie stworzyć spersonalizowany komunikat. A to ma bezpośredni wpływ na powodzenie całej kampanii.

Wymyśl przykuwający uwagę temat.

Temat to najważniejszy element cold maila. Musi zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości i zapoznania się z przesłaną ofertą. Dlatego trzeba szczególnie zadbać o to, aby był intrygujący i wyróżniał się na tle innych maili. Jeżeli temat nie spełni swojej funkcji, praca włożona w stworzenie całej kampanii pójdzie na marne.

Personalizuj treść cold maila

Personalizacja maili pozwala trafić z przekazem do większej ilości osób i ma bezpośredni wpływ na sprzedaż. Odbiorca musi mieć poczucie, że pisze do niego osoba, która zna jego problemy i faktycznie wie, jak mu pomóc. Wiadomość powinna zostać odebrana jako próba przedstawienia się, a nie reklamowania swoich usług. W ten sposób od samego początku zbudujesz zaufanie i poczucie bezpieczeństwa u swoich potencjalnych klientów.

Pisz konkrety 

Treść maila powinna być możliwie jak najbardziej konkretna – bez lania wody i długich formułek grzecznościowych. W wiadomości muszą się znaleźć informacje na temat tego, kim jesteśmy, dlaczego piszemy i jak się z nami skontaktować. Dla potencjalnego klienta powinno być jasne, jakie korzyści uzyska, odpowiadając na wiadomość.

Pamiętaj o call to action

To bardzo ważne, ponieważ bez dobrej zachęty do działania odbiorca najpewniej po prostu zamknie wiadomość i o niej zapomni. Call to action musi się znaleźć na końcu każdego cold maila, aby nie było żadnych wątpliwości, jaki jest następny krok po przeczytaniu treści. Może to być np. prośba o zgodę na przesłanie oferty lub umówienie się na spotkanie czy rozmowę telefoniczną.

Stosuj wiadomości follow-up

Jedna wiadomość to zdecydowanie za mało. Istnieje duża szansa, że trafi do odbiorcy w nieodpowiednim momencie lub zostanie przez niego zwyczajnie przeoczona. Dlatego planując kampanię cold mailingową, już na samym początku należy uwzględnić co najmniej 4–5 wiadomości typu follow-up. Powinny one tworzyć spójną całość, ale nie mogą się powtarzać. Ich celem jest wywołanie w odbiorcy poczucia, że pisze do niego prawdziwa osoba, a nie automat. 

Skuteczne cold maile powinny być krótkie i konkretne, a jednocześnie osobiste i intrygujące. Muszą przykuwać uwagę i zachęcać do kontaktu. Nie mogą być jednak zbyt natarczywe ani kojarzyć się z typową reklamą. Napisanie takich wiadomości nie należy do najprostszych zadań. Warto jednak poświęcić na to trochę czasu, ponieważ od tego zależy, ilu nowych klientów uda nam się w ten sposób pozyskać.