Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Podcast Pionierów: Jak pogodzić zysk z misją? Start-upy z ESG w DNA

Podcast Pionierów: Jak pogodzić zysk z misją? Start-upy z ESG w DNA

11 sierpnia 2022
Nasi goście Wojciech Mróz

Czego dowiesz się z podcastu?

Czego dowiesz się z podcastu?

- Czy da się zarobić na zmienianiu świata?

- Czym jest inwestowanie impaktowe i czym różni się od zwykłego finansowania z jednej strony i filantropii z drugiej?

- Czy istnieją „jednorożce”, które mają pozytywny wpływ na świat?

- Jak zacząć budować impaktowy start-up

- Jakich narzędzi użyć?

- Czy technologia zawsze jest rozwiązaniem?

W ostatnim odcinku pierwszego sezonu naszego podcastu rozmawiamy o start-upach „z misją”. Naszym gościem jest osoba, która świetnie wie, jak tworzyć biznes, który zmienia świat na lepsze - Wojciech Mróz z Ashoka, organizacji zrzeszających inwestorów społecznych. Wcześniej założyciel takich start-upów jak Kodilla i TestArmy. Porozmawialiśmy o tym, czy na zmienianiu świata da się zarobić, czy technologia zawsze jest rozwiązaniem problemów i jak upewnić się, że pracujemy nad rozwiązaniem, które coś rzeczywiście zmieni?

Jak tłumaczy Wojciech Mróz, dla tradycyjnego inwestowania głównym miernikiem sukcesu jest stopa zwrotu. W filantropii z kolei nie mierzy się wartości biznesowych, liczy się jedynie pozytywny wpływ. Złotym środkiem dla tych dwóch rozwiązań jest – lub powinno być – inwestowanie impaktowe.

Tutaj można generować i stopę zwrotu, i pozytywny wpływ. Oczywiście w zależności od tego, kto jest founderem i jakie ma cele oraz kto jest inwestorem i jakie ma cele, to ta relacja między patrzeniem na stopę zwrotu i pozytywny wpływ, może być różna. Natomiast jedno i drugie istnieje – i można robić start-upy, które mają misję (…) i mogą na tym zarabiać – wskazał Wojciech Mróz.

Gość rozmowy wskazał, które start-upy mogą być sztandarowymi przykładami impact investingu. W jego ocenie są to m.in. Vinted i Beyond Burger. Ich rundy inwestycyjne pokazują dobitnie, że na tworzeniu rozwiązań korzystnych dla np. środowiska, da się zarobić.

- Największą szansę na sukces mają podmioty, które tworzą pomosty między nauką i technologią czy NGO’sami – powiedział Wojciech Mróz w naszej rozmowie. Wspomniał też o narzędziach, które pozwolą przed rozpoczęciem pracy nad start-upem ocenić jego pozytywne efekty.

Zapraszamy do słuchania!

Nasi goście

Wojciech Mróz Doświadczony przedsiębiorca - współtwórca takich start-upów, jak Kodilla i TestArmy. Obecnie także inwestor impaktowy i co-director na Polskę w organizacji wspierającej przedsiębiorców społecznościowych - Ashoka.