Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Zdalna rekrutacja – co warto wiedzieć?

Rekrutacja zdalna z roku na rok zdobywa coraz większą popularność. Rozmowy o pracę przeprowadzane online to ogromne udogodnienie zarówno dla rekrutera, jak i kandydata. O czym warto pamiętać, aby proces rekrutacji przebiegał sprawnie, niezależnie od miejsca rozmowy? 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są korzyści dla przedsiębiorcy z rekrutacji online,
  • jak profesjonalnie przeprowadzić poszczególne etapy rekrutacji zdalnej,
  • jakie są najlepsze programy wspomagające pracę rekrutera zdalnego.

Korzyści ze zdalnej rekrutacji

Rekrutacja zdalna niesie ze sobą szereg korzyści niezależnie od tego, czy oferta dotyczy pracy z biura, czy z domu. Takie rozwiązanie to znaczna oszczędność czasu zarówno dla kandydata, jak i rekrutera. Dużo łatwiej można ustalić termin spotkania dogodny dla obu stron. Ponadto pracodawca zyskuje możliwość przeprowadzenia rozmów z większą ilością kandydatów, co pozwala znacznie obniżyć koszty rekrutacji. Dzięki rozmowom o pracę online znikają również ograniczenia geograficzne. Rekruter zyskuje dostęp do nowych rynków pracowników, które podczas standardowego procesu rekrutacji są nieosiągalne. Ma to szczególne znaczenie podczas poszukiwań specjalistów z niszowych dziedzin. Jak zatem przeprowadzić rekrutację na odległość, aby cały proces przebiegł bez zakłóceń?

Etapy procesu rekrutacji zdalnej

Oferta pracy

Dobrze skonstruowana oferta pracy powinna przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów i zachęcić ich do wysłania aplikacji. Nie ma jednego uniwersalnego wzoru na to, jak napisać skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które obecnie są pewnym standardem i muszą znaleźć się w ogłoszeniu. Aby oferta pracy była atrakcyjna dla kandydata, powinna zawierać:

  • podstawowe informacje o pracodawcy,
  • nazwę stanowiska,
  • zakres obowiązków,
  • opis idealnego kandydata,
  • informacje o wynagrodzeniu i benefitach,
  • inne istotne informacje, takie jak miejsce i czas pracy, rodzaj umowy itp.

Rzetelnie napisane ogłoszenia wzbudzają zaufanie i cieszą się większą popularnością wśród kandydatów. Im więcej informacji zostanie zawartych w ofercie, tym większa szansa, że na ogłoszenie odpowiedzą kandydaci, którzy faktycznie są zainteresowani zmianą pracy.

Selekcja kandydatów

Rozmowa wstępna

Podstawowe informacje o kandydacie można zweryfikować np. podczas krótkiej rozmowy telefonicznej. Nawet jeśli ma trwać 5 minut, warto wcześniej się na nią umówić. Dobrym pomysłem jest wysłanie maila do kandydata z informacją, że jesteśmy zainteresowani jego aplikacją, a także prośbą o podanie dogodnego momentu na odbycie krótkiej rozmowy. Dzięki temu łatwo uniknąć sytuacji, kiedy ktoś nie może swobodnie rozmawiać lub po prostu nie jest przygotowany. Kandydat otrzymuje też sygnał, że ma do czynienia z profesjonalną firmą, która od samego początku dba o to, aby rozmowa przebiegała w warunkach komfortowych dla obu stron.

Zadanie rekrutacyjne

Wysyłanie zadania rekrutacyjnego przed rozmową kwalifikacyjną to świetny sposób na sprawdzenie, czy kandydat rzeczywiście ma umiejętności, którymi chwali się w życiorysie. Każdy może do pewnego stopnia wyćwiczyć odpowiadanie na pytania rekruterów w taki sposób, aby zrobić dobre wrażenie. Tymczasem umiejętności pozwalające rozwiązać konkretne zadanie trzeba po prostu mieć.

Zadanie rekrutacyjne powinno być ułożone przy współpracy z osobami, które docelowo będą pracować z kandydatem. Może to być menadżer zespołu lub inny specjalista z danej dziedziny. Zadanie musi odzwierciedlać problemy, z jakimi na co dzień będzie się mierzył przyszły pracownik. Należy też pamiętać, aby stopień skomplikowania zadania był zgodny z pożądanym doświadczeniem kandydata (junior/mid/senior). Na koniec warto podać dokładny termin, do kiedy zadanie musi zostać odesłane oraz zostawić kontakt do osoby, która może odpowiedzieć na pytania dotyczące treści zadania.

Dobre praktyki podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

Aby usprawnić proces rekrutacji zdalnej, warto wzorować się na dużych i doświadczonych korporacjach. Oczywiście nie każdy przedsiębiorca potrzebuje aż tak zaawansowanych procesów jak Facebook czy Google. Warto jednak zadbać o to, aby od samego początku firma wzbudzała zaufanie i prezentowała się profesjonalnie w oczach przyszłego pracownika.

Zaproszenie

Przede wszystkim należy uprzedzić kandydata, że rozmowa odbędzie się zdalnie. Dobrze jest też zawrzeć w zaproszeniu informacje na temat tego, kto będzie prowadził spotkanie, jakich pytań można się spodziewać, ile czasu potrwa rozmowa oraz jakie narzędzia i programy będą potrzebne. Nie zaszkodzi też dodać szczegółową instrukcję, jak dołączyć do spotkania online.

Przed rozmową

Niezależnie od tego, czy rekruter prowadzi rozmowę z domu, czy z biura, ważne jest, aby połączyć się z cichego, uporządkowanego i dobrze oświetlonego miejsca. Należy też wcześniej sprawdzić, czy nie ma żadnych problemów technicznych z kamerą, dźwiękiem oraz łączem internetowym. W dobrym tonie jest zalogowanie się kilka minut wcześniej niż kandydat.

Rozmowa

Rozmowę należy przeprowadzić w taki sam sposób, w jaki odbywałaby się w siedzibie pracodawcy. Rekruter powinien opowiedzieć o firmie, przeprowadzić wywiad i być przygotowany na to, żeby wyjaśniać ewentualne wątpliwości kandydata. Ważne, aby przyszły pracownik miał poczucie, że chociaż rekrutacja odbywa się zdalnie, to jest ona profesjonalna i ma taką samą wartość, jak spotkanie w biurze. Na zakończenie rozmowy należy poinformować o kolejnych etapach rekrutacji i czasie potrzebnym na przekazanie informacji zwrotnej.

TOP 10 pytań do kandydata

W zależności od specyfiki branży i konkretnego stanowiska pytania mogą się oczywiście różnić. Podczas rozmowy warto jednak zapytać kandydata o jego doświadczenie, plany zawodowe i oczekiwania wobec pracodawcy. Na tym etapie dobrze jest też nawiązać do zadania rekrutacyjnego.

  1. Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?
  2. Dlaczego aplikujesz na to stanowisko?
  3. Jak twoje dotychczasowe doświadczenie może się przydać na tym stanowisku?
  4. Co sprawiło ci największy problem podczas rozwiązywania zadania rekrutacyjnego?
  5. Wolisz pracować sam czy w zespole?
  6. Jakie są twoje cele zawodowe?
  7. Co cię motywuje do pracy?
  8. Co najbardziej lubisz w swojej obecnej pracy?
  9. Z jakich osiągnięć jesteś najbardziej dumny?
  10. Jak poszerzasz swoje kompetencje?

Trzy najczęstsze błędy zdalnych rekruterów

  1. Unikanie lub odwlekanie bezpośredniej rozmowy z kandydatem, a także używanie do komunikacji nieprofesjonalnych kanałów.
  2. Nieznajomość branży lub stanowiska i wynikające z tego trudności w udzieleniu odpowiedzi na pytania kandydatów.
  3. Brak informacji zwrotnej dotyczącej kolejnych etapów rekrutacji i tego, jak będzie przebiegał cały proces.

Narzędzia wspierające rekrutację zdalną 

  • Zoom – popularna aplikacja do organizacji wideokonferencji z możliwością nagrywania spotkań;
  • Adobe Sign – zaufane narzędzie pozwalające na elektroniczne podpisywanie dokumentów;
  • Trello – prosta w obsłudze aplikacja do organizacji pracy rekrutera i zarządzania wszystkimi etapami rekrutacji zdalnej;
  • Google Docs – zestaw narzędzi, który będzie odpowiedni np. do udostępniania kandydatom zadań rekrutacyjnych;
  • Microsoft Teams – narzędzie do komunikacji z pakietu Microsoft;
  • Talent Alpha – nowoczesna platforma łącząca zespoły specjalistów IT z klientami.

Coraz większa ilość ofert pracy w popularnych serwisach internetowych zawiera informację o tym, że rekrutacja zostanie przeprowadzona zdalnie. Jest to w dużym stopniu wymuszone kryzysem związanym z sytuacją epidemiologiczną. W przyszłości może się to jednak zmienić, gdyż korzyści wynikające z rekrutacji zdalnej wydają się na tyle znaczące, że warto przemyśleć wdrożenie takiej strategii na stałe. 

Dowiedz się więcej, jak przeprowadzić proces rekrutacji z naszego e-booka Jak zatrudniać najlepszych?.