Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 26 maja 2023

Warszawski biotech zwyciężył konkurs start-upów na Infoshare. Wytwarza przeciwciała z wykorzystaniem AI

Genotic, polski start-up tworzący z wykorzystaniem AI i modelowania bioinformatycznego przeciwciała, zwyciężył konkurs start-upów podczas gdańskiej konferencji Infoshare. Drugie miejsce zajął brytyjski medtech upLYFT, a trzecie estoński projekt Beholder.

Genotic to biotechnologiczny start-up tworzący z użyciem algorytmów AI przeciwciał. Rewolucyjność rozwiązania polskiego start-upu polega na metodzie przewidywania struktur białek na podstawie ich sekwencji. Produktem końcowym są przeciwciała celujące w określony antygen. We wczesnym etapie rozwoju spółka chce tworzyć testy antygenowe (podobne do szybkich testów na COVID), które mają wykrywać wściekliznę u zwierząt. W dalszej kolejności chce produkować przeciwciała pozwalające na detekcję innych chorób, w tym ludzkich, a ostatecznie także wspomagające organizm w walce z chorobą.

Obecnie uzyskiwanie antygenów odbywa się przez namnażanie ich w organizmie zwierzęcia, któremu podaje się szczepionkę, a następnie ich laboratoryjne klonowanie. Cały proces może trwać nawet kilka miesięcy. Rozwiązanie Genotic ma pozwolić na tworzenie antygenów jedynie w laboratorium, unikając bólu zwierząt i znacząco przyspieszając proces i redukując jego koszty.

Start-up tworzony jest przez grupę biotechnologów i bioinformatyków z różnych uczelni, a w jego składzie znajduje się m.in. dr Piotr Lassota, który zasiadał m.in. w zarządzie i przewodził działowi R&D Polpharmy i pełnił funkcję executive director w amerykańskim oddziale biotechnologicznego giganta Novartis.

Genotic obecnie znajduje się w fazie badań swojej technologii. Zwycięstwo w Startup Contest na Infoshare przyniosło zespołowi 20 tys. Euro, ale zespół aplikuje także po granty na rozwój swojej technologii m.in. z programu FENG.

Na podium również startupy z Estonii i Wielkiej Brytanii

Drugie miejsce w konkursie zajął upLYFT – startup z siedzibą w Londynie, który jednak w gronie co-founderów ma także polkę, Zuzannę Kossobudzką. To kolejny medyczny start-up w gronie zwycięzców, bowiem upLYFT tworzy inteligentną bieliznę medyczną do walki z chorobami układu mięśniowo-szkieletowego. Wyposażone w czujniki stroje mają z jednej strony pobudzać mięśnie i kości, uzupełniając m.in. fizjoterapię, a z drugiej strony zabezpieczać starsze osoby przed m.in. upadkami. Start-up rozpoczyna pilotaż swojego rozwiązania we współpracy z brytyjskim National Health Service, m.in. w domach opieki nad osobami starszymi i w szpitalach.

Trzecie miejsce zajął Beholder, estoński startup, który skupia się na wykorzystaniu zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i komputerowe przetwarzanie obrazu, do rozwiązania problemów z monitorowaniem środowiska naturalnego. To platforma SaaS, wspomagana przez AI i zdjęcia satelitarne, która ma za zadanie odkrywanie nowych złóż zasobów mineralnych, pozwalając na tworzenie nowych kopalń, redukując potrzebę kosztownych, czasochłonnych i niszczących środowisko naturalne badań geologicznych.

AI4SKIN wygrywa udział w VII edycji InCredibles

Spośród 20 najlepszych startupów wyłonionych w półfinałach Startup Contest, został wybrany jeden – polski startup AI4SKIN, który weźmie udział w VII edycji InCredibles – programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców z wizją, stworzonego przez Sebastiana Kulczyka. Produkt AI4SKIN pozwala na wczesną diagnozę raka i czerniaka skóry za pomocą sztucznej inteligencji i analizy zdjęć.

"Do kolejnej edycji programu mentoringowego InCredibles postanowiliśmy zaprosić spółkę AI4SKIN. Zgodnie z motto Sebastiana Kulczyka wspieramy młodych przedsiębiorców, którym nie jest wszystko jedno z kim, jak i dlaczego robią biznes"

– mówi Jarosław Sroka, Członek Zarządu Kulczyk Investments.

Poza konkursem start-upy mogły zaprezentować swoje pomysły w strefie Startup Expo (wśród wystawców byli m.in. absolwenci Szkoły Pionierów PFR – Vermico, Squalue i Wirtualny Nauczyciel)  oraz w internetowej bazie dostępnej dla inwestorów. W tegorocznej, 17. edycji konferencji Infoshare udział wzięło ponad 6 tysięcy uczestników. Niedługo na startup.pfr.pl przeczytacie relację z imprezy i rozmowy ze zwycięzcami Startup Contest.