Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 12 maja 2020

W czasie pandemii PARP wprowadza ułatwienia

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa w niezmienionym zakresie. Trwają nabory w konkursach, ocena wniosków oraz realizacja umów o dofinansowanie. Agencja prowadzi również szereg inicjatyw skierowanych do przedsiębiorców, którzy ze względu na pandemię koronawirusa znajdują się w trudnej sytuacji. Sprawdź szczegóły.

Pandemia uderzyła w gospodarkę, a sami przedsiębiorcy znaleźli się niemal z dnia na dzień w zupełnie nowej rzeczywistości. Również Ci, którzy realizują projekty dofinansowane z funduszy unijnych. Uczestnictwo w nich wiąże się z wieloma obowiązkami, obostrzeniami, a także koniecznością dotrzymywania terminów. Dlatego PARP we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wprowadziła wiele ułatwień dla przedsiębiorców jeszcze zanim powstała tzw. specustawa funduszowa.

Przedsiębiorco, jeśli korzystasz bądź planujesz skorzystać ze wsparcia w ramach programów prowadzonych przez PARP, zapoznaj się z najważniejszymi informacjami i zmianami.

  • PARP jest w stałym kontakcie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wnioskodawcami, beneficjentami oraz kontrahentami.
  • Wszystkie nabory wniosków w PARP niezmiennie prowadzone są elektronicznie. 
  • Oceny wniosków w formule paneli ekspertów od 15.04.2020 r. odbywają się w formule wideokonferencji. Zmiany te uwzględnione zostały w regulaminach wybranych konkursów, a daty paneli oceny wniosków są ustalane indywidualnie z wnioskodawcami. 
  • Wydłużono terminy zakończenia naborów w wybranych konkursach POIR, POPW i POWER oraz w programie „Rozwój Przedsiębiorczości i innowacje” Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021.
  • Począwszy od 13 marca 2020 r. (do odwołania stanu zagrożenia epidemicznego) kontrole na miejscu realizacji projektów zostały zawieszone.
  • Zmiany w realizacji konkursów i projektów POIR oraz POPW.

W związku z wejściem w życie specustawy wdrożeniowej wprowadzono zmiany dotyczące realizacji POIR i POPW:

  • z mocy ustawy wydłużono o trzy miesiące wszystkie realizowane projekty – wydłużeniu uległy również terminy na składanie wniosków o płatność;
  • wydłużono termin na złożenie wniosku o dofinansowanie przewidzianego w konkursie/rundzie konkursu – jeśli złożysz wniosek, termin może być dłuższy do 14 dni licząc od zakończenia naboru w konkursie/rundzie;
  • w trwających konkursach przedłużono terminy na uzupełnienia wniosku oraz dostarczenie dodatkowych informacji lub dokumentów;
  • w zakresie procedury odwoławczej umożliwiono wniesienie protestu drogą elektroniczną oraz przedłużenie terminu odpowiednio na wniesienie protestu, jego uzupełnienie lub poprawienie w nim oczywistych omyłek – jednak nie dłużej niż o 30 dni i na wniosek wnioskodawcy, skierowany na adres poczty elektronicznej.

Ponadto, w ramach POIR oraz POPW – wprowadzono możliwość zawierania aneksów do umów o dofinansowanie w formie elektronicznej – warunkiem jest  posiadanie podpisu kwalifikowanego. Jednocześnie PARP pracuje nad możliwością elektronicznego podpisywania umów o dofinansowanie w ww. programach. O wprowadzonych zmianach Agencja informuje na bieżąco. 

Wiedza i kompetencje na czas kryzysu COVID-19

W ramach działań informacyjno-szkoleniowych PARP możesz skorzystać m.in. z:

  1. bazy wiedzy „Biznes a koronawirus” – podstrony portalu PARP dedykowanej działaniom wspierającym przedsiębiorców w okresie pandemii, 
  2. infolinii PARP – konsultanci PARP pracują w pełni zdalnie,
  3. większość seminariów, konferencji i warsztatów realizowana w ramach Centrum Rozwoju MŚP PARP (w tym ośrodka Enterprise Europe Network) odbędzie się w formie webinariów, a ich zapis umieszczany będzie na kanale YouTube. Tematyka szkoleń będzie się skupiać na zagadnieniach związanych z prowadzeniem firmy w czasach pandemii:
  • zarządzanie finansami MŚP podczas kryzysu,
  • optymalizacja procesów produkcji w sytuacjach kryzysowych,
  • rozwiązania BHP związane z ochroną pracowników podczas pandemii (Focus na zakłady produkcyjne),
  • ocena efektywności i modyfikacja łańcuchów dostaw,
  • finansowanie z funduszy UE zarządzanych centralnie (Horyzont 2020, COSME, nowe inicjatywy antykryzysowe),
  • współpraca z bankiem podczas kryzysu,
  • restrukturyzacja firmy,
  • zarządzanie ryzykiem walutowym w transakcjach handlowych z krajami UE.

Dodatkowo organizowane będą, w formie webinariów szkolenia niezwiązane z tematyką COVID-19, m.in.: Handel elektroniczny w UE; VAT 2020 w obrocie międzynarodowym; Reguły INCOTERMS 2020; Pracownicze Plany Kapitałowe w MŚP krok po kroku; Brexit – wymiana handlowa i świadczenie usług z Wielką Brytanią po okresie przejściowym. 

  1. portalu e-learningowego Akademia PARP, gdzie dostępnych jest 17 szkoleń internetowych, a ich oferta zostanie podwojona do końca 2020 r. W związku z obecną sytuacją kryzysową planowane jest również m.in. uruchomienie kursu poświęconego zarządzaniu ryzykiem w MŚP, a także szkoleń dotyczących e-commerce,
  2. filmów i wykładów szkoleniowych dla przedsiębiorców. Większość z nich ma formę wykładów internetowych dostępnych na portalu YouTube. Łącznie można skorzystać z ponad 100 h szkoleniowych. Oferta obejmuje m.in. zagadnienia prawne, marketing, zarządzanie czy e-commerce.

Przykładowe zmiany w realizacji projektów

W programie „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej” zniesiono jeden z kluczowych wymogów dotyczący raportu z ukończenia inkubacji. Raport ten będzie ważny przez cały okres trwania konkursu, a nie jak dotychczas przez 9 miesięcy od zakończenia inkubacji w platformie startowej.

Z kolei w programie „Wzór na konkurencję” wydłużono o dwa miesiące okres ważności strategii wzorniczej, którą przedsiębiorca przygotowuje w I etapie tego działania. Dzięki tej zmianie będzie możliwość złożenia wniosku  w konkursie na II etap w terminie do 6 miesięcy od daty otrzymania informacji o zatwierdzeniu strategii.

Jeśli bierzesz udział w projektach z zakresu internacjonalizacji, sprawdź zmiany w programach wynikające głównie  z odwołania lub przesunięcia w czasie wydarzeń targowych i wystawienniczych oraz misji wyjazdowych, a także z braku możliwości odzyskania środków finansowych poniesionych w związku z przygotowaniami do uczestnictwa w tych wydarzeniach. W programie „Internacjonalizacja MŚP”, „Go to Brand” oraz „Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych” – w przypadku odwołania lub zmiany daty wydarzeń targowych i wystawienniczych zaplanowanych w projekcie, możesz starać się wprowadzić odpowiednie zmiany do umowy o dofinansowanie. Wydatkowane środki mogą zostać uznane przez PARP za wydatki kwalifikowalne, jeżeli zostanie wykazane, że zostały podjęte niezbędne działania służące ich odzyskaniu.

W przypadku projektów szkoleniowo-doradczych w programie Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) za kwalifikowalne będzie można uznać wydatki związane z odwoływanymi w związku z zagrożeniem koronawirusem wizyt zagranicznych i krajowych, szkoleń, konferencji, jeśli wystąpiły wydatki, przeznaczone na ten cel przed 11.03.2020 r., udokumentowania braku możliwości odzyskania poniesionych na ten cel środków oraz przekazania uzasadnienia powodów odwołania planowanej formy wsparcia (np. ograniczone możliwości wjazdu do danego kraju w związku z zagrożeniem koronawirusem, braku zgody uczestników projektu na udział np. w szkoleniu).
W zależności od konkretnego przypadku, po przeprowadzeniu oceny rzeczywistego wpływu obecnej sytuacji na realizowany projekt, możliwe jest zawieranie aneksów do umów, które wydłużają czas realizacji projektu, terminy składania wniosków o płatność lub zmieniają wskaźniki wymagane do osiągnięcia w projekcie. 

Więcej informacji na dedykowanej stronie internetowej.