Vademecum Innowatora: strategia w biznesie, marketingu i innowacjach
Czego dowiesz się z podcastu?
- jak postęp technologiczny umożliwia powstanie nowych modeli biznesowych
- jak procesy wewnątrz organizacji mogą wspierać innowacje
- jakie są najskuteczniejsze metody zdobycia klientów
W szóstym odcinku Vademecum Innowatora rozmawiamy o strategii w biznesie, marketingu i innowacjach w obliczu nowych technologii.
Gościem odcinka jest Bartek Pucek, Country Digital Manager w IKEA i autor popularnego newslettera o strategii w świecie technologii pucek.com. Podczas spotkania opowiada jak postęp technologiczny umożliwia powstanie nowych modeli biznesowych i znosi bariery wejścia dla nowych graczy.
Tworzenie nowych pomysłów rozpoczyna się od obserwacji zmiany kierunków rynku i zainteresowania klientów. Potrzeba innowacji jest najbardziej widoczna dla osób najbliżej problemu i kontaktu z odbiorcą – czyli tych, które w hierarchii organizacji zajmują najniższe miejsca. Planując procesy wewnątrz firmy warto przemyśleć model odwróconej piramidy. Eksperymentowanie, wyciąganie wniosków i przyjęcie możliwości porażki jest nieodłączną częścią procesu innowacji i skalowania biznesu.
Eksperymenty ze strategią
Wielu gigantów technologicznych zbudowało swój model biznesowy na niestandardowej strategii. To, co zadecydowało o ich sukcesie, to było skuteczne pozyskanie klientów. Pierwszym krokiem jest dotarcie do grupy docelowej i walidacja pomysłu. Evan Spiegel, twórca Snapchata i student Uniwersytetu Stanforda snując się po centrach handlowych zachęcał użytkowników do ściągnięcia jego aplikacji. Założyciel Pinterest odwiedzając sklepy Apple ustawiał swoją stronę jako stronę startową wystawowych MacBooków.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów zdobycia nowych klientów jest marketing szeptany, czyli polecenia od znajomych. W przypadku newslettera pucek.com rekomendacje odpowiadają za 100% pozyskanych czytelników. Inną strategią jest wykorzystanie strachu przed tym, co nas omija, czyli ang. FOMO (ang. fear of missing out). Na popularności zyskuje też zaangażowanie influencerów i tworzenie społeczności. W tym przypadku wyspecjalizowany produkt oferowany jest dla zamkniętej grupy docelowej, np. graczy w pokera, zyskując na wysokiej konwersji.
Tradycyjnym sposobem dotarcia do klientów jest prasa i media o szerokiej, ale niesprofilowanej grupie docelowej. Może to przełożyć się na stosunkowo niewielką konwersję. Odwrotną strategią będzie stworzenie społeczności wokół usługi i stworzenie jej ambasadorów.
Czego uczy nas pandemia?
Niewątpliwie przeniesienie pracy do domu zmieniło nasze nawyki jako domowników i konsumentów. Jednocześnie lockdown stwarza szereg wyzwań modelu biznesowego wewnątrz organizacji. Nasz gość na przykładzie Ikei stawia pytania, z którymi mierzy się większość przedsiębiorców: czy jesteśmy w stanie zaadaptować się do diametralnie zmieniających potrzeb klienta? Czy jesteśmy w stanie funkcjonować przy zamkniętych punktach oferujących nasz produkt? Jak zapewnić sprawność funkcjonowania infolinii i e-commerce?
Lockdown uczy nas też, że zmuszeni sytuacją zewnętrzną jesteśmy w stanie reagować szybciej, niż mogliśmy przypuszczać. Proces cyfryzacji, czyli dostrzeżenie miejsc, w których technologia może usprawnić istniejące procesy jest kluczowy dla każdej firmy, a inwestycja w te narzędzia najbardziej rentowna.
W sesji inspiracji gość spotkania polecił:
Podcasty:
Invest like the best: https://investorfieldguide.com/podcast/
A16Z: https://a16z.com/podcasts/
Twitter:
@patrick_oshag
@TurnerNovak
@ballmatthew