Vademecum Innowatora: Jak przekuć pomysł w firmę?
Czego dowiesz się z podcastu?
- jak zbudować swój model biznesowy w oparciu o Lean Canvas…
- … i jak uzupełnić go metodą Design Thinking
- czym różni się Lean Model Canvas od Business Model Canvas
W siódmym odcinku Vademecum Innowatora rozmawiamy o wykorzystaniu metodyki Lean Canvas i Design Thinking w przekuwaniu dobrych pomysłów w model biznesowy.
Gościem odcinka jest Agnieszka Lewandowska, która od ponad dekady pomaga przedsiębiorcom w tworzeniu i rozwijaniu biznesów opartych o nowe technologie i modele biznesowe. W ramach prowadzonej Fundacji Startup School wyinkubowała kilkadziesiąt startupów. W firmie EY wspiera duże organizacje w budowaniu efektywnej i wartościowej współpracy ze startupami oraz otwartej innowacji. Podczas spotkania opowiada jak wykorzystać komplementarność metod Lean Canvas i Design Thinking w tworzeniu modelu biznesowego.
Biznes jest eksperymentem
Zgodnie z tezą Erica Riesa1 biznes jest eksperymentem. Zadaniem przedsiębiorcy jest odrzucenie status quo, postawienie hipotez biznesowych i jak najszybsza ich weryfikacja. Lean Canvas jest bardzo efektywnym narzędziem oceny pomysłów biznesowych. Pozwala na zrozumienie otoczenia biznesowego, uzupełnienie luk i – co szczególnie istotne w programach akceleracyjnych - obserwację przedsiębiorcy w akcji: zdolność do współpracy czy reakcję na feedback.
Czym różni się Lean Model Canvas od Business Model Canvas
Biznes Model Canvas bardzo dobrze sprawdza się w przypadku korporacji i firm już istniejących na rynku. Pomaga w optymalizacji usług i wypracowaniu nowego produktu uwzględniając m.in. kluczowe zasoby, aktywności i partnerstwa firmy. W przypadku start-upu lepiej sprawdza się Lean Canvas, pozwalający na identyfikację problemu, który przedsiębiorca chce zaadresować. Oddzielając UVP od produktu ułatwia proces przejścia od problemu do biznesu.
Canva modelu biznesowego składa się z trzech płaszczyzn pozwalających odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy klienci będą zainteresowani produktem?
- Jakich narzędzi wymaga stworzenie produktu?
- Czy model biznesowy będzie opłacalny?
Dobry model biznesowy to zweryfikowany model biznesowy
Jak to zrobić? Rozmawiać z klientem. Badania ilościowe i jakościowe stanowią najważniejszy materiał badawczy na każdym etapie rozwoju firmy. Mariusz Gralewski podczas jednej z sesji mentoringowych zaproponował następujący model walidacji: postawienie landing page, umieszczenie propozycji wartości i call to action, a następnie zbadanie ruchu na stronie.
Komplementarność metod Design Thinking i Lean Canvas
O ile Lean Start-up pomaga w zbudowaniu biznesu, Design Thinking pozwala określić czy problem rzeczywiście istnieje i na ile jest on istotny – dlatego to od niego warto zacząć. Obie metody są komplementarne, naturalnie się uzupełniając. Design Thinking oferuje zestaw narzędzi pozwalających pogłębić wiedzę o kliencie i spojrzeć na problem z jego perspektywy. Prototyp propozycji wartości ma swoje źródło w pogłębionych wywiadach i zrozumieniu szerokiego kontekstu problemu.
Jak przekuć pomysł w firmę: 3 złote rady
- Jak najszybciej wyjdź do klienta – nie oferuj od razu rozwiązania, zacznij od wywiadu
- Bądź ekspertem w obszarze, w którym budujesz biznes - stale analizuj rynek i konkurencję
- Korzystaj z wiedzy innych i mentoringu – i bądź przy tym krytyczny, pamiętając o kontekście
W sesji inspiracji gość spotkania polecił:
Książki:
A. Osterwalder, Business Model Generation
A. Osterwalder, Value Proposition Design
A. Osterwalder, Testing Business Ideas
- E. Ries, The Startup Way
E. Ries, Lean Start-up
Vademecum Innowatora to cykl podcastów, w których start-upowcy i ludzie budujący polski ekosystem innowacji dzielą się swoim doświadczeniem i praktycznymi poradami. Podcasty skierowane są do przyszłych przedsiębiorców technologicznych, którzy chcą dowiedzieć się, jak stworzyć dobrze prosperujący start-up.
[1] E. Ries, The Startup Way, Currency, New York US 2017