Aktualności Data publikacji: 23 marca 2021

Tylko rozbiło bank! Wysoka inwestycja zagranicznych funduszy w polski start-up

Kolejna świetna informacja z rynku VC – polski start-up Tylko pozyskał aż 22 mln euro na rozwój od m.in. izraelskiego funduszu Pitango Growth, jego polskiego partnera TDJ Pitango Ventures, Evli Growth Partners z Finlandii oraz inwestorów prywatnych. Na co zamierza przeznaczyć otrzymane środki? 

Tylko to firma z branży meblowej. W jej ofercie znajdują się m.in. szafki pod RTV, regały na książki, sideboardy oraz komody do przechowywania obuwia. Ich wyróżnikiem jest to, że w dużej mierze można je samemu zaprojektować, używając w tym celu aplikacji, oraz sprawdzić, jak będzie wyglądać w naszym wnętrzu dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości.  

Dla działającej od 2015 r. firmy ubiegły rok był przełomowy – sprzedaż Tylko wzrosła o ponad 132 proc. osiągając wartość 36 mln euro. Niewątpliwie miał na to wpływ globalny rozwój branży meblarskiej, której wartość rosła jeszcze przed pandemią, a ta tylko przyspieszyła jej wzrost. W czwartym kwartale 2020 r. Tylko po raz pierwszy od startu działalności zanotowało zyski. 

Najnowsza runda finansowania to łącznie 22 mln euro, które start-up otrzymał od izraelskiego Pitango Growth, fińskiego Evli Growth Partners, inwestorów prywatnych, a także polskich funduszy: TDJ Pitango Ventures i Experior Venture Fund. Środki te Tylko zamierza zainwestować w rozbudowę zespołu, bardziej dynamiczną ekspansję zagraniczną i proces produkcji i logistyki. Obecnie firma zatrudnia 140 osób i do tej pory łącznie otrzymała 33 mln euro finansowania.  

fot. zespół Tylko, materiały promocyjne start-upu

"Tylko ma wizję tektonicznej zmiany branży meblarskiej, która niejako „zamroziła się w czasie”. Tylko wnosi wyjątkową technologię i chęć zrównoważonej produkcji i rozwoju. Tylko jest wielkie nie tylko w excelach, ale również w wizji oraz egzekucji na poziomie społecznej odpowiedzialności biznesu"

– dodaje Rami Kalish, główny partner zarządzający i współzałożyciel Pitango Venture Capital. 

Poza granicami Polski spółka prowadzi sprzedaż w m.in. Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Możliwość personalizacji produktu i zakupu bezpośrednio od producenta, przyciągnęło do Tylko już ponad 60 tys. klientów.  

"Teraz musimy zainwestować w przyciągnięcie do Tylko kolejnych talentów z rynku. Pracując z nimi będziemy mogli wspólnie osiągać ambitne cele, czyli budować wartość dla klientów, a jednocześnie przemeblowywać branżę od środka, wytyczając szlak dla innych firm"

– dodaje Mikołaj Molenda, współzałożyciel firmy. 

Warto dodać, że zgodnie z danymi przekazanymi w lutym podczas wspólnej konferencji prasowej Prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju, Pawła Borysa oraz Prezesa PFR Ventures, Maćka Ćwikiewicza, Tylko znajduje się w pierwszej dziesiątce najwyżej wycenianych polskich start-upów, które są naszymi kandydatami do miana jednorożca.