Tydzień z VC: wysokie rundy Ramp i Airly
Zeszły tydzień przyniósł cztery rundy – to może nie bardzo intensywny czas dla funduszy, za to ciekawie wyglądają kwoty transakcji – kryptowalutowy Ramp, mimo kryzysu w branży zebrał 330 mln złotych, a dwie pozostałe rundy to także ponad dziesięciomilionowe inwestycje. Zapraszamy do naszego podsumowania tygodnia!
Zeszły tydzień w polskim ekosystemie to przede wszystkim ogłoszenie rekordowej rundy Ramp, o której już pisaliśmy – ale to nie wszystko. Doszło do dwóch innych inwestycji w polskie start-upy i jednej rundy zagranicznej, w której brał udział polski fundusz.
Ramp z 330 milionami wsparcia
Ramp to start-up, który działa na rynku którym ostatnio wstrząsają kolejne kryzysy – w kryptowalutach. Nie zajmuje się jednak jedynie ich kupnem i sprzedażą – przynajmniej nie bezpośrednio. Dzięki Ramp handel kryptowalutami (a także płacenie nimi) dostępne jest w aplikacjach innych twórców – wśród partnerów firmy są nie tylko gry NFT (takie jak Axie Infinity), czy giełdy kryptowalut ale także np. przeglądarka internetowa Opera.
Ramp działa już globalnie, na 150 rynkach świata, a uzyskana runda - pozyskał 330 mln zł (70 mln dolarów) finansowania to największa Seria B w historii polskich startupów i najprawdopodobniej jedna z największych rund w tym roku. Rundzie przewodziły fundusze Mubadala Capital i Korelya Capital, przy udziale Balderton Capital i polskiego funduszu Cogito Capital Partners. Wcześniej spółce finansowanie zapewniły także fundusze NFX, Galaxy Digital, Seedcamp i Firstminute Capital, aniołowie biznesu, w tym Taavet Hinrikus (założyciel Wise) i Bartek Pucek.
Airly z 25 mln finansowania od VC i Richarda Bransona
5,5 miliona dolarów (ok. 25 mln. Złotych) otrzymało w rundzie A Airly – powstały w 2018 roku w Krakowie start-up tworzący czujniki czystości powietrza, które dostępne są zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla służb miejskich czy innych publicznych podmiotów.
Airly działa już w ponad 50 krajach – głównie w Europie, a największym poza Polską rynkiem na którym jest dostępna jest Wielka Brytania. Stamtąd pochodzą fundusze, które przewodziły rundzie - firstminute capital i Pi Labs. W rundzie brali też także udział aniołowie biznesu – wśród których znalazł się m.in. twórca Virgin, Sir Richard Branson i Cal Henderson, współtwórca Slacka.
Fundusze z rundy Airly chce przeznaczyć na rozwój na nowych rynkach i rozwój funkcjonalności swoich produktów.
Innovation Nest w rundzie węgiersko-brytyjskiego start-upu
Antavo, założony na Węgrzech start-up z siedzibą w Londynie, który tworzy SaaSowe rozwiązanie wspierające firmowe programy lojalnościowe. Wśród jego klientów są m.in. grupa BMW czy KFC. W rundzie A Antavo zebrało 10 mln. Euro od Euroventures, Lead Ventures, iEurope I polskiego funduszu Innovation Nest.
Start-up chce przeznaczyć finansowanie głównie na rozwój produktu – do tej pory wykorzystuje na ten cel prawie 60% przychodu i aktualizuje swoje rozwiązanie średnio raz na kwadrat. Planuje też trzykrotne zwiększenie swojego zespołu – także poza Europą.
Milion na kampanie na TikToku
Milion złotych od SpeedUp BRIdge Alfa, funduszu BRIdge Alfa prowadzonego przez SpeedUp Ventures, uzyskało ViralTalk. To narzędzie analityczne do zarządzania komunikacją i optymalizacją wyników reklamowych w tym medium społeczonościowym. ViralTalk ma tworzyć spersonalizowane raporty, w dogłębny sposób analizować działania reklamowe, a na podstawie algorytmu sugerować ich realną poprawę.
"Szacujemy, że nasz algorytm optymalizacyjny będzie w stanie zapewnić poprawę wskaźników kampanii reklamowych na TikTolu o co najmniej 40% w stosunku do rezultatów typowej strategii, wzrost sprzedaży o minimum 10%, a także w 50-70% zaoszczędzić czas poświęcany dotychczas na ręczną optymalizację"
- mówi Marta Bielecka, co-founderka firmy.
W 2020 r. spółka otrzymała finansowanie w wysokości 160 tys. złotych z Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w ramach programu akceleracyjnego StartUp Spark 2.0. Wygrała też 9. edycję ReaktorX Demo Night. Aktualnie pozyskane wsparcie w ramach rundy seed umożliwi spółce rozwój technologiczny poprzez wprowadzenie nowych funkcjonalności, skalowanie narzędzia w Polsce oraz rozbudowę zespołu. Kolejne rundy mają pozwolić spółce na rozwój platformy na rynku światowym.