Aktualności Data publikacji: 30 czerwca 2021

Tydzień z VC: wsparcie od mieszkań po... ryby!

Sezon ogórkowy w funduszach jeszcze się nie zaczął – rundy z zeszłego tygodnia trafiły zarówno do technologicznego start-upu zajmującego się automatyczną korektą zdjęć, jak i do dostawców świeżych ryb. Zobacz co działo się w tygodniu z VC!  

W zeszłym tygodniu miały miejsce trzy rundy – największa z nich, 25 mln zł, trafiła do start-upu Mateusza Romanowskiego, dawnego twórcy modowego marketplace’u, Allani. Jego najnowsze dzieło, SonarHome pozwala na darmową wycenę i szybką sprzedaż nieruchomości z zyskiem. Zarówno uzyskanie wyceny, jak i propozycja kupna za gotówkę mają być możliwe już w 48 godzin od zgłoszenia! 

SonarHome pozwala na tak szybkie zamknięcie procesu przez to, że sam start-up dokonuje zakupu nieruchomości, po czym sam zajmuje się renowacją, remontem i odsprzedażą. Działa także w standardowym modelu – jak pośrednik nieruchomości. W tym wypadku pobiera jedynie marżę. 

"Rynek mieszkań przechodzi w ostatnich latach dynamiczne zmiany, ale jedna rzecz wciąż pozostaje niezmienna. Jeśli mieszkanie nie zostanie właściwie wycenione, jego sprzedaż na rynku wtórnym w Polsce to długotrwały i męczący proces. Sprzedający często nie znają nawet realnej wartości ich nieruchomości"

– mówi Romanowski.  

Jego start-up ma na celu sprawienie, że proces sprzedaży będzie dużo szybszy i łatwiejszy, a w wycenie mieszkania czy domu ma pomóc stworzony przez SonarHome algorytm, który bierze pod uwagę stan prawny i fizyczny, podobne oferty zależne od okolicy, rozmiaru nieruchomości czy roku budowy, a dostępne informacje analizuje dzięki uczeniu maszynowemu. 

25 milionów od VC i inwestorów indywidualnych 

25 milionów złotych w rundzie inwestycyjnej  SonarHome otrzymał od funduszu Market One Capital, który przewodził inwestycji. Poza tym udział wziął także fundusz Kogito Ventures oraz indywidualni inwestorzy – wśród których są m.in. Michał Borkowski (współzałożyciel Brainly), Maciej Noga (współzałożyciel Pracuj.pl) i Andrew Rechtman (były Chief Customer Product Officer w REA Group – jednym z największych portali zajmujących się sprzedażą nieruchomości). 

Start-up obecnie działa tylko w Warszawie, i planuje wykorzystać fundusze na uzyskanie rozwój w stolicy Polski, a następnie dalszą ekspansję w Polsce i stolicach państw Europy Środkowej i Wschodniej (m.in. w Pradze, Budapeszcie, Bratysławie i Bukareszcie). Chce także rozwijać system automatycznej wyceny. 

Dobre zdjęcia w kilka sekund z pre-seedowym wsparciem 

700 tys złotych w pre-seedowej rundzie otrzymał od Black Pearls VC TEONITE, firma, która tworzy projekt Deep-image.AI. To start-up, który pozwala automatycznie, bez jakiejkolwiek wiedzy o obróbce zdjęć, powiększyć i poprawić jakość fotografii. 

Jak informuje TEONITE, aż 78% wszystkich fotografii umieszczanych w sieci jest niskiej jakości. Technologia Deep-image.AI pozwala każdemu użytkownikowi internetu na ich szybką i bezstresową poprawę. Jako że może powiększyć zdjęcia do rozmiaru nawet 25 megapikseli, jest narzędziem, które znajdzie zastosowanie zarówno przy poprawce domowych zdjęć wrzucanych do sieci, jak i np. w e-commerce czy innych zastosowaniach biznesowych. 

To właśnie na dotarcie do biznesowych klientów zamierza przeznaczyć finansowanie spółka. Poza tym, mówi także o dalszym rozwoju międzynarodowym – już obecnie większość korzystających z Deep-image.AI pochodzi z USA, a firma chwali się liczbą 200 000 transformowanych miesięcznie zdjęć. 

Milion złotych na rybny start-up 

"Portside to miejsce, które zrodziło się z pasji do zdrowego i pysznego jedzenia"

– mówią twórcy kolejnego start-upu, w który zainwestowały w zeszłym tygodniu fundusze. Tar Heel Capital Pathfinder przekazał Portside milion zł. Czym zajmuje się start-up? To e-commerce, który zapewnia dostawę do domu świeżych ryb, prosto z portów nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim na południu Europy. Za pomysłem stoją Łukasz Kwaśniewski, który od 2016 roku prowadzi restaurację Port Royal Fish &Oyster Bar i jego imiennik, Łukasz Kozłowski, który od 8 lat zajmuje się dostawami produktów pochodzących z mórz i oceanów całego świata do restauracji w Polsce.  

"Dostrzegliśmy lukę na polskim rynku: dostępny na nim asortyment świeżych ryb wysokiej jakości jest wybrakowany. Produkty sprzedawane przez sklepy rybne często pochodzą z farm rybnych lub są zamrażane, przez co tracą swoje właściwości smakowe. Klienci poszukują towaru zdecydowanie lepszej jakości"

– mówi Łukasz Kwaśniewski, współzałożyciel Portside. 

Portside ma dostarczać swoje produkty do klientów indywidualnych, ale też do restauracji. Mają trafiać do klienta bezpośrednio z targów rybnych we Włoszech, Hiszpanii i Niemczech do klienta znajdującego się w dowolnym miejscu w Polsce - w specjalnych, schłodzonych opakowaniach. W Warszawie planowane są też punkty odbioru osobistego.  

"Połączenie platformy z ofertą ekspresową i szybką dostawą to kluczowy element naszego rozwoju. Własny import produktów umożliwia pełną kontrolę nad łańcuchem wartości. Z kolei prowadzona przez nas na bieżąco analiza danych pozwala na budowanie oferty dostosowanej do oczekiwań naszych klientów"

– tłumaczy Tomasz Woźniak, COO firmy. Pieniądze uzyskane od Tar Heel Capital firma ma przeznaczyć na rozwój na rynkach B2B i B2C.