Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 06 marca 2023

Tydzień z VC: polskie fundusze inwestują za granicą

Pięć rund, trzy zagraniczne spółki w tym jedna z USA – od fintechu, przez dentystów po drewno. Zobacz, jak wyglądał w zeszłym tygodniu rynek inwestycji VC!

W zeszłym tygodniu polskie fundusze działały prężnie na międzynarodowym rynku, a wśród rund wsparcia są też mało technologiczne start-upy. Zapraszamy do naszego przeglądu.

Venture Eleven i założyciele Tylko inwestują w okna

Fundusz Venture Eleven i Benjamin Kuna, twórca tylko.com zainwestowali w debesto – to start-up, który tworzy e-commerce’owy marketplace, który pozwala na zamówienie drzwi i okien z Polski i ich dostarczenie do krajów europejskich i USA. Celuje w rynek B2B – developerów i głównych wykonawców projektów.

Na tym rynku, jak informuje start-up, większość transakcji odbywa się offline, a marketplace’y B2B są skomplikowane. Proces wyszukiwania i porównywania produktów z besto ma być zdecydowanie szybszy i prostszy niż u konkurencji. Motto Debesto to: „W końcu poświęcisz więcej czasu na realizację kontraktów, zamiast na szukanie lepszej oferty”.

Kwoty inwestycji nie podano, ale według medialnych informacji wynosi między 5 a 10 milionami złotych. Środki mają być przeznaczone przede wszystkim na przyspieszenie tempa wzrostu – dzięki marketingowi, rozwojowi produktu i rozwojowi zespołu – przede wszystkim managerskiego.

Satus inwestuje w automatyzację gamingowego marketingu

Satus Games – podmiot w grupie SATUS, który zajmuje się inwestycjami w gry, zdecydował się wesprzeć kwotą 1,15 mln złotych w Buffmaker – start-up, który projektuje rozwiązania automatyzacji działań marketingowych i analityki danych – zwłaszcza jeśli chodzi o gamingowych influencerów.

Twórcą produktu jest spółka należąca do Kool2Play – agencja marketingowa twórcy gier, Kool Things. Buffmaker został wydzielony w postaci osobnej spółki celem szybszego pozyskania inwestorów i monetyzacji projektu.

"Buffmaker zwrócił naszą uwagę innowacyjnym w pełni zautomatyzowanym podejściem do influencer marketing dla branży gier, niszowa specjalizacja w atrakcyjnym segmencie plus model SaaS oraz doświadczenie branżowe Kool Things to wg naszej oceny recepta na dużą wartość spółki w przyszłości – przełoży się to też na wartość pakietu nie tylko objętego przez nasz fundusz ale też na GK Kool2Play"

- komentuje Wojciech Woziwodzki, Partner Zarządzający, SATUS Games.

Milion euro na ukraiński fintech

Smok VC zainwestował w ukraiński Finmap - serwis w chmurze i aplikację na iOS, które pomagają przedsiębiorcom w prosty sposób prowadzić rachunkowość finansową, zarówno firmową, jak i prywatną. Dzięki aplikacji właściciele firm mają bieżący podgląd na to, co dzieje się z pieniędzmi w ich firmie, mogą unikać luk finansowych i podejmować właściwe decyzje.

Start-up  jest z ponad 2800 europejskimi bankami, serwisem PayPal, Wise, Revolutem, ApiXDrive i Fondy. Ich rozwiązanie wykorzystane jest przez 2,5 tys. firm.

W rundzie seedowej ukraińskiego fintechu udział wzięli również: fundusz inwestycyjny Presto Ventures, firma inwestycyjna Capital Genetics ze Słowenii oraz CEO tbi bank – Petr Baron.

"Rozwiązania, jakie proponuje Finmap, są wyjątkowo potrzebne wszystkim małym i średnim firmom, dbającym się o cashflow. Dokładamy w SMOK.vc wszelkich starań, by wspierać ukraińskich przedsiębiorców, nawiązując kontakt pomiędzy Europą Środkową i Wschodnią a Doliną Krzemową"

- mówi Borys Musielak, współzałożyciel SMOK Ventures.

Wrocławski Unfold.vc inwestuje w dentystów w USA

Unfold.vc z kolei zainwestował w amerykański start-up. Wally Health oferuje dostępne w trybie 24/7, korzystne cenowo i skupione na potrzebach pacjentów kompleksowe usługi stomatologiczne w modelu subskrypcyjnym. Startup powstał w 2020 roku. Do grona founderów należą doświadczeni już m.in. w branży fintech i mediowej: Tyler Burnett, Stipe Latkowic i Chelsea Patel. Zdobyty kapitał spółka przeznaczy na rozwój sieci nowoczesnych klinik dentystycznych oraz wzmocnienie kadry, zarówno lekarzy dentystów, jak i higienistek.

Dentystyczny start-up zebrał rundę o wysokości 3 mln dolarów. Poza polskim funduszem wzięły w nim też udział Bling Capital i GFR Fund ze Stanów Zjednoczonych, Myelin VC z Hiszpanii i aniołowie biznesu.

"Prywatna opieka zdrowotna w Stanach Zjednoczonych równa się bardzo wysokim kosztom leczenia. Pacjenci nie wiedzą, jaki ostatecznie dostaną rachunek i co zostanie pokryte przez ubezpieczyciela. Nie wszyscy też z ubezpieczenia zdrowotnego korzystają, nie zawsze zawiera ono tzw. dental care plan. Gabinety dentystyczne często wykorzystują te sytuacje. Rynek nie koncentruje się na prewencji i proaktywnej opiece dentystycznej, bo to naturalnie ogranicza zyski z kolejnego, bardziej wymagającego finansowo etapu leczenia. Zdarza się niejednokrotnie, że lekarze wykonują zabiegi, które nie są niezbędne. Przykład? Plombowanie jest wręcz nagminne, a często zupełnie niepotrzebne"

- wyjaśnia Tyler Burnett, założyciel Wally Health. 

Obecnie firma działa wyłącznie w Nowym Jorku, gdzie prowadzi dwie kliniki, a chce rozszerzyć działalność na całe USA.

Polsko-brytyjski start-up dla restauracji z 13 mln złotych

Embargo to polsko-brytyjski startup, który oferuje aplikację lojalnościową i system CRM dla gastronomii. Do tej pory oferował wirtualne karty lojalnościowe, które pozwalają zdobywać premie w wielu lokalach na raz.

Start-up otrzymał ok. 13 mln złotych od brytyjskich aniołów biznesu na rozwinięcie swojego produktu. Obecnie rozwija aplikację do dostawy posiłków, chcąc przejąć fragment rynku od dużych, konkurencyjnych firm – pozostawiając restauracjom informacje i dane o zamawiających w nich klientach.

"Dostawy i zamówienia z odbiorem to dla nas naturalny kolejny etap wspierania biznesów gastronomicznych. To bardzo istotna część przychodów, szczególnie w obliczu recesji, gdy konsumenci obawiają się wysokich rachunków przy stolikach, ale wciąż chcą nagrodzić się daniem, deserem lub napojem z ulubionego lokalu. Przedsiębiorcy, którzy dotychczas nie oferowali zamówień online, rozumieją, że muszą maksymalizować każdy możliwy kanał sprzedaży, aby radzić sobie w trudnych czasach. Problem w tym, że dostawy oznaczały utrzymanie własnej floty lub uzależnienie od platform, które pobierają wysokie prowizje, dając zero informacji o klientach i braku możliwości komunikacji i budowy długotrwałych relacji.  My dowodzimy, że istnieje trzecia droga"

- mówi Tsewang Wangkang, CEO i współzałożyciel Embargo.

Startup założyli Frederick Szydłowski i Tsewang Wangkang. Frederick to były koszykarz polskiej ekstraklasy, który po zakończeniu kariery sportowej zdobywał doświadczenie zarządzając najlepszymi restauracjami i klubami w Londynie. Z kolei Tsewang wcześniej pracował w bankach J.P. Morgan i UBS Investment Bank. Obaj odkryli, że restauratorzy mają ograniczoną wiedzę na temat swoich klientów i zdecydowali się stworzyć narzędzie, które rozwiąże ten problem.