Aktualności Data publikacji: 09 stycznia 2023

Tydzień z VC: polski jednorożec kupuje konkurencję

Medtech to jedna z najprężniej rozwijających się w kilku ostatnich latach branż w Polsce. Nie dziwi więc to, że jedyna zeszłotygodniowa inwestycja VC to inwestycja w technologie medyczne – jednak ciekawe okazały się inne ruchy na medtechowym rynku. Jakie?

Zeszły tydzień z długim weekendem przełożył się na małą aktywność funduszy, ale mimo wszystko okazał się ciekawy – dzięki przejęciu konkurencji przez pierwszego polskiego jednorożca – DocPlanner. Działający w Polsce jako Znany Lekarz start-up kupił w zeszłym tygodniu inny medtechowy start-up, MyDr.

Czy powstał medtechowy gigant?

MyDr to z jednej strony aplikacja do umawiania wizyt lekarskich online, a z drugiej wiodący na naszym rynku dostawca rozwiązań SaaS dla lekarzy i placówek medycznych. Przejęcie ma przede wszystkim rozbudować ofertę DocPlannera w tym drugim obszarze.

"Wiemy, że ZnanyLekarz w Polsce jest liderem jeśli chodzi o łączenie lekarzy z pacjentami i chcieliśmy zmienić postrzeganie nas w kierunku dostawcy oprogramowania do automatyzacji i usprawniania pracy podmiotów medycznych. Jestem przekonany, że razem z MyDr, która ma zdecydowanie większe doświadczenie w tym obszarze, możemy urzeczywistnić tę wizję jeszcze szybciej"

- mówi Piotr Radecki, dyrektor zarządzający spółką ZnanyLekarz.

To nie pierwsza akwizycja DocPlannera, ale pierwsza na polskim rynku. Wcześniej polski jednorożec kupował rywali na międzynarodowych rynkach - w 2016 r. hiszpańską Doctoralię, w 2019 r. – włoskie TuoTempo w 2021 r. - niemiecki start-up Jameda i w 2022 r. – brazylijską spółkę Feegow – jednak wszystkie te rozwiązania uzupełniały jednak lokalnie główną działalność DocPlannera – umawianie wizyt. Ostatnia akwizycja to dla start-upu wejście na nowy obszar.

Scanderia inwestuje milion w szpitalną nawigację

Lubelski Navi.Med to start-up który chce rozwiązać problem nawigacji po dużych szpitalnych obiektach, które często mają ograniczony z powodów konstrukcji dostęp do GPS. W szpitalach często łatwo się zgubić, a nawigować po nich jeszcze trudniej może być osobom o ograniczonej mobilności.

Navi.Med to system mikrolokacji składających się z dedykowanych beaconów i modułu informacyjnego, który nie dość że określi lokalizację w szpitalnych korytarzach, ale też wskaże drogę z uwzględnieniem punktów pośrednich i utrudnień w przemieszczaniu się. System ma pomóc nie tylko pacjentom, ale też dostarczając dane personelowi i zarządzającym szpitali lepiej analizować ich obłożenie.

W start-up zainwestował 1 mln 91 tys. złotych fundusz Scanderia Venture, a środki pochodziły z programu BRIdge Alfa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.