Tydzień z VC: Pierwsza inwestycja ffVc, Market One Capital inwestuje w portugalską platformę dla restauracji
W kolejnym tygodniu maja fundusze zainwestowały m.in. w proptech, gaming i narzędzia dla coworków – większość inwestycji to polskie firmy, ale między nimi pojawił się też portugalski start-up.
Po wyjątkowo długim okresie odpoczynku, który zafundowały nam VC w zeszłym tygodniu odnotowaliśmy z radością powrót do inwestycji. Fundusze przeprowadziły kilka małych rund, a także jedną naprawdę sporą – pochodzącą od debiutanta – polsko-amerykańskiego ffVc Tech&Gaming. Fundusz, z którym rozmawialiśmy na samym początku roku zainwestował ponad 22 mln zł w SpaceOS – warszawską firmę tworzącą aplikację do zarządzania przestrzenią biurową. Przeznaczona dla coworków i firm aplikacja umożliwia zdalny dostęp do przestrzeni biurowej – m.in rezerwację biurek i sal konferencyjnych na żądanie, pozwalając na łatwiejsze zarządzanie hybrydowym modelem pracy. Inne możliwości Space OS to zarządzanie miejscami parkingowymi oraz narzędzia do organizacji pracy społeczności. Aplikacja umożliwia także kompleksowe zarządzanie najmem krótkoterminowym.
"W przyszłości platforma SpaceOS połączy dane pochodzące z wielu źródeł, jak systemów zarządzania budynkami (BMS), czujników obecności pracowników i sensorów jakości powietrza z danymi behawioralnymi pracowników. Na przykład w celu zwizualizowania użytkownikom ich śladów węglowych i ukierunkowania ich w stronę zachowań bardziej przyjaznych dla środowiska"
– mówi Maciej Markowski, Co-founder spaceOS.
"Zainwestowaliśmy w SpaceOS z kilku powodów. Jednym z nich jest z pewnością widoczna zmiana zachodząca w sposobie pracy milionów pracowników biur na całym świecie. Trwająca pandemia Covid-19 pokazała nam, że powrót do pracy biurowej nie będzie możliwy bez nowoczesnych rozwiązań, takich jak spaceOS, które pozwolą na bezpieczne, elastyczne i zorientowane na ludzi wykorzystanie przestrzeni biurowej. Mamy ponadto do czynienia z unikalną technologią i doskonale uzupełniającym się zespołem założycieli, których ambicje idealnie wpisują się w wartości funduszu ffVC Tech & Gaming"
– komentuje Mariusz Adamski, partner ffVC Poland.
Obecnie rozwiązania SpaceOS wdrożone zostały już w ponad 100 projektach w 19 krajach świata.
ProperGate dostał milion euro od SMOKa na usprawnienie logistyki na budowach
SMOK Ventures, brytyjski Realty Corporation Limited i prywatni inwestorzy związani z branżą nieruchomości zainwestowali 4,3 mln. PLN w ProperGate – start-up digitalizujący logistykę i łańcuch dostaw materiałów na dużych budowach. Rozwiązanie, z którego korzystają już m.in. Skanska czy CFE pozwala na wyeliminowane problemów będących przyczyną opóźnień i dużych strat finansowych zarówno po stronie budowniczych, jak i dostawców materiałów.
Fundusze z rundy seed ProperGate chce przeznaczyć na zwiększenie zespołu i wsparcie rozwoju.
"Przed nami nowe wyzwania związane z ekspansją międzynarodową, rozwojem produktu oraz integracjami z dostawcami materiałów i komplementarnych rozwiązań technologicznych. Dzięki nowym inwestorom zyskaliśmy nie tylko kapitał finansowy, ale i kanał dostępu do sieci firm budowlanych na całym świecie i cenne doświadczenia we współpracy na wszystkich kontynentach"
- mówi Rafał Grudzień, prezes ProperGate.
"Rosnący potencjał rynku nieruchomości w połączeniu z potrzebą budowania w sposób bardziej inteligentny i z udziałem technologii daje nam duży komfort na tym, kolejnym etapie ekspansji i rozwoju ProperGate. Czujemy dużą satysfakcję,że możemy wesprzeć ProperGate dodatkowym finansowaniem, doradztwem i solidną siecią kontaktów z branży, aby przygotować firmę do zdobywania nowych rynków w najbliższej przyszłości"
– mówi Wiktor Karol Waligora, Partner and Co-Founder of Realty Corporation.
SMOK i Tar Heel inwestują w gaming
SMOK Ventures i prywatni inwestorzy (m.in. January Ciszewski) zainwestowali też w Gaminate – firmę tworzącą napoje suplementacyjne dla e-sportowców. SMOK Ventures wspierało już firmę w rundzie pre-seed.
Gaminate chwali się już 10 tys. klientów i 300 tys. sprzedanych porcji napoju. Produkt sponsoruje m.in. drużyny e-sportowe i profesjonalnych graczy. Ma nie tylko pobudzać, ale również uruchamiać funkcje poznawcze, jak koncentracja. SMOK Ventures już wcześniej wsparło firmę 350 tysiącami złotych, a kolejna runda to ponad 1,25 mln zł.
Tar Heel Capital Pathfinder z kolei wsparł inne gamingowe rozwiązanie – urozmaicenie gamingowych transmisji gier – StreamCards. Start-up w rundzie seed otrzymał 2 mln zł. StreamCards umożliwia interakcję z oglądanymi na żywo rozgrywkami poprzez zagrywanie kart powiązanych z wydarzeniami na ekranie. Widzowie rywalizują bezpośrednio pomiędzy sobą, otrzymując punkty za prawidłowe wytypowanie zdarzeń nadchodzących w głównej grze.
"Dotychczas transmisje zawodów esportowych były bierną formą rozrywki. StreamCards wprowadza je na zupełnie nowy poziom interaktywności. Widzowie są bliżej akcji, a organizatorzy turniejów zyskują możliwość wyróżnienia swojej transmisji. Na nowej formie interakcji mogą skorzystać również sponsorzy turniejów, dla których tworzymy innowacyjny kanał promowania marki. Otwieramy w ten sposób nowe drogi rozwoju dla całego rynku"
- powiedział CEO StreamCards Daniel Sieradzan.
Pierwszym obsługiwanym przez start-up tytułem jest CS:Go. Niedługo karty mają być dostępne dla kolejnych popularnych gier.
"Gaming ma ogromny potencjał biznesowy, który nie kończy się na produkcji gier. Jako fundusz angażujemy się w tworzenie startupów odpowiadających na inne, niezaadresowane dotychczas potrzeby rynku. W StreamCards wielką wartością - poza samym produktem - jest zespół, który udało nam się zbudować i który łączy interdyscyplinarne kompetencje ze świata technologii, esportu, gamedev'u oraz systemów lojalnościowych"
- skomentował Senior Investment Director w Tar Heel Capital Pathfinder Michał Wrzołek.
Market One Capital pomoże restauracjom w Portugalii
Fundusz Market One Capital wesprze z kolei portugalski start-up Kitch. Inwestorem wiodącym rundy, w której firma otrzymała 3,25 mln euro był Atlantic Food Labs, do którego poza polskim funduszem dołączyli także wcześniejsi inwestorzy firmy – Seedcamp i Mustard Seed MAZE.
Kitch to platforma technologiczna, która pozwala restauracjom stworzyć własny niezależny sklep internetowy i sprzedawać dania w dostawie i na wynos, a także zarządzać zamówieniami i dostawami z innych platform (np. Glovo czy UberEats). Wszystkie informacje o dostawie, dla wszystkich kanałów i aplikacji, są umieszczane w jednym miejscu i zarządzane z poziomu jednego menu.
"Wraz z pandemią gwałtownie wzrósł popyt na dostawy online. Próby dostosowania się restauracji uwidoczniły trudności, z jakimi mierzyły się placówki: wysokie koszty, złożoność operacyjna, utrata kontroli. Czuliśmy, że Kitch może to zmienić. Poczuliśmy się zobowiązani do udostępniania i ciągłego rozwijania narzędzi, które umożliwiają restauracjom zachowanie niezależności i odzyskanie kontroli nad ich cyfrowym biznesem"
– wyjaśnia Rui Bento, współzałożyciel i dyrektor generalny w Kitch.
"Od ponad roku przyglądaliśmy się zmianom w obszarze gastronomii. Pandemia nie zmieniła potrzeb ludzi, ale znacząco wpłynęła na ich nawyki konsumenckie. To z kolei wymusiło zastosowanie nowych rozwiązań w sferze zarządzania restauracją i ograniczania kosztów jej działania, jak i dostaw do klientów"
– wyjaśnia Marcin Zabielski, współzałożyciel i Partner Zarządzający w Market One Capital
"Kluczowe znaczenie dla decyzji o zaangażowaniu kapitału na tak wczesnym etapie mają dla nas zawsze wielkość rynku, trendy i zespół. Kitch to nie tylko platforma, która adresuje wspomniane wyżej zmiany na ogromnym rynku, ale przede wszystkim, zespół profesjonalistów z odpowiednimi doświadczeniem, prezentujący cechy, których szukamy u przedsiębiorców."
Kitch działa obecnie w Portugalii, ale środki od funduszy chce przeznaczyć m.in. na rozwój zagraniczny. Już w czerwcu ma być dostępny w Hiszpanii.