Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 15 czerwca 2021

Tydzień z VC: Od 30 mln dolarów na e-commerce do second-handów. Jakie start-upy wsparli inwestorzy?

Ostatni tydzień przyniósł inwestycje w m.in. łotewski fintech zajmujący się otwartą bankowością, rozwiązanie do badania wzroku online, a 30 mln dolarów w pierwszej rundzie dostał polski start-up zajmujący się analizą obecności marek w e-commerce. Zobaczcie co wydarzyło się w tygodniu z VC.

Zacznijmy od inwestycji, której nie wsparły fundusze, a jedynie inwestorzy prywatni – w pre-seedowej rundzie wsparcie wysokości 1,5 mln złotych trafiło do Ubrania do Oddania – start-upu, który ma w planach zrewolucjonizowanie second-handów w Polsce. Do tej pory internetowa platforma pozwala na oddanie ubrań i przeznaczenie ich na wybrany cel charytatywny, ale w planach ma umożliwienie markom modowym zarabiania na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortownia i autorski proces, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu. 

Za second-handowym start-upem, za którym stoją m.in. Katarzyna Zajączkowska - projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda, która w UDO odpowiada za strategię mody cyrkularnej dla marek odzieżowych oraz Anna Pięta – współautorka podcastu Muda Talks, nagrodzona przez Forbes Woman tytułem liderki Zrównoważonego Rozwoju. Wsparcie finansowe Ubrania do Oddania otrzymało od 8 prywatnych inwestorów, w tym liderów branży fashion. Są to m.in. Zofia Dzik - inwestorka w projekty ważne społecznie, założycielka Humanites Institute oraz niezależny członek Rad Nadzorczych w wielu spółkach; m.in.CCC Tomasz Ciąpała - założyciel i CEO marki odzieżowej Lancerto, a także Grzegorz Pilch - wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG - marek Vistula, Wólczanka. W gronie inwestorów znaleźli się też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas).  

Pozyskane środki w kwocie 1,5 mln złotych pozwolą m.in. rozwinąć współpracę z markami, zwiększyć zbiórki odzieży, a także zbudować pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików second hand. 

Black Pearls VC łowi łotewskie perły 

Polski fundusz Black Pearls VC wraz z fińskim Inventure były wiodącymi VC w rundzie łotewskiego Nordingen. Fintech zajmujący się otwartą bankowością otrzymał w rundzie 2,1 mln euro. Open bankingowy start-up jako pierwszy na świecie udostępnia darmowy dostęp do bankowych API. 

W grudniu 2020 roku Nordigen uruchomił pierwszą na świecie darmową platformę API danych bankowych dla dopuszczonych do tego podmiotów. W uzupełnieniu do bezpłatnej wersji platformy spółka oferuje również płatne usługi analityczne. W pierwszej wersji platforma obejmowała 300 instytucji finansowych, a do tej pory zwiększyła tę liczbę do ponad 1000. Nordigen swoje usługi oferuje łącznie w 39 krajach na świecie. Spółka zintegrowała się już z czołowymi bankami w Polsce, które obsługują ponad 19,5 mln klientów. 

Według europejskiej dyrektywy PSD2 dostęp do bankowych systemów można udostępniać za darmo – jednak znacząca większość działających w tej branży pozabankowych podmiotów pobiera za tę usługę pieniądze. Nordigen pobiera fundusze wyłącznie za analizę danych, a nie za sam dostęp do nich - i skupia się wyłącznie na otwartych API tworzonych przez banki. Chwali się też dużo szybszą integracją z tymi podmiotami niż konkurencja.  

"W ciągu ostatnich sześciu miesięcy zintegrowaliśmy więcej banków niż Tink w ciągu całego roku. Postawienie na najbardziej nowoczesne technologie pozwala nam działać o wiele szybciej. Banki zbudowały niesamowite API, aby umożliwić ludziom bezpieczną i bezproblemową migrację informacji o ich kontach. Nordigen pozwala programistom na podłączenie się do tych bankowych API za darmo"

– mówi Rolands Mesters, CEO i współzałożyciel Nordigen. 

W spółkę zainwestowały, poza wymienionymi już polskim Black Pearls VC i Inventure fundusze Highgoal Capital, ID4 Ventures, Calchas Holding oraz kilku aniołów biznesu. To pierwsza łotewska i siódma międzynarodowa inwestycja Black Pearls. 

Badanie wzroku online z 2,5 mln złotych wsparcia 

Gepetto, firma, która do tej pory zajmowała się sprzedażą drewnianych ramek okularowych, chce ułatwić kupowanie okularów przez internet. W tej chwili start-up udostępnia za pomocą aplikacji „wirtualną przymierzalnię”, ale planuje znacząco rozszerzyć swoje rozwiązanie. Aplikacja mobilna Gepetto na podstawie danych pomoże dobrać oprawki do typu urody, ale też przeprowadzi przesiewowe badanie ostrości wzroku i dobierze szkła. 

Rozwiązanie wzbudziło zainteresowanie polskich funduszy VC. 2,5 mln złotych na rozwój aplikacji przeznaczyły Aligo VC i Next Road Ventures.  

 "Według WHO, na świecie mamy około 2 mld ludzi z wadą wzroku. Z każdym rokiem ta liczba się zwiększa, w efekcie czego rośnie również zapotrzebowanie na diagnostykę wzroku"

– mówi Łukasz Mańkowski, Partner Zarządzający Aligo VC.

Gepetto ma nawet kilkukrotnie zmniejszyć koszt badań okulistycznych i optometrycznych i ułatwić dostęp do opieki zdrowotnej osobom oddalonym od centrów medycznych. 

30 mln dolarów dla monitoring e-commerce dla dużych marek 

Największa w tym tygodniu runda trafiła do eStore Media. To dojrzały już start-up, jednak do tej pory rozwijał się organicznie, z wykorzystaniem środków własnych. Pandemiczny wzrost e-commerce spowodował, że w ciągu półtora roku firma urosła dwa razy, zarówno pod względem przychodów, jak i zatrudnienia – i ma biura nie tylko w Warszawie, ale także w Londynie oraz Meksyku i to właśnie spoza Polski pochodzi znacząca większość przychodów start-upu. eStore Media dostępny jest na 50 rynkach. 

E-commerce’owa firma ma być centrum zarządzania e-commerce dla marek. Pozwala im na zautomatyzowanie dodawania opisów, materiałów video i innych elementów promocyjnych marki i konkretnych produktów na stronach typu marketplace – takich jak Amazon czy Allegro.  

"Pomyśl tylko o opakowaniu kosmetyku, który możesz dotknąć powąchać w drogerii. W internecie tego nie zrobisz. Bazujemy wyłącznie na opisach produktów, które stają się coraz bogatsze, np. o wideo. Ktoś musi je przygotować, sprawdzić, dostarczyć do sklepów, monitorować poprawność wdrożenia, zmienić, jeżeli produkt się zmieni. Nic nie dzieje się samo. Tradycyjnie – ręcznie metody i procesy robią się skomplikowane i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Właśnie takie procesy automatyzujemy"

– wyjaśnia Bartosz Kiełbiński, CEO firmy. 

Wsparcia eStoreMedia udzieliły dwa fundusze – brytyjski Kennet Partners oraz niemiecki Digital+ Partners. Kennet Partners znany jest na polskim rynku m.in. z inwestycji w Codility. Wsparcie wysokości 30 mln dolarów potrzebne jest start-upowi na rozwój na rynku USA, a także rynkach, gdzie firma nie jest jeszcze obecna. Bartosz Kiełbiński podkreśla, że Stany Zjednoczone są najdroższym rynkiem, jeśli chodzi o e-commerce’owe rozwiązania, i bez zewnętrznego wsparcia trudno o rozwój na nim.  

1,4 mln złotych na platformę wsparcia psychologicznego 

Ostatnią zeszłotygodniową inwestycją związaną z polskim ekosystemem VC jest wsparcie Wellbee – platformy, która ma na celu wsparcie zdrowia psychicznego. Aplikacja ta ma ułatwić dostęp pacjentów do odpowiednich terapeutów – sprawdza potrzeby klienta i poszukuje dla niego specjalisty z odpowiednim doświadczeniem. W tym zakresie może liczyć na pomoc opiekuna terapii. Jest to psycholog lub psychoterapeuta, który jest pierwszym kontaktem każdego użytkownika Wellbee. Dobiera pacjentowi odpowiedniego terapeutę, ale też pomaga w poruszaniu się po aplikacji. Twórcy podkreślają, że start-up stawia na współpracę z doświadczonymi psychologami i psychoterapeutami. 

Wellbee uruchomiło również właśnie projekt badawczy, który zmierza do opracowania technologii algorytmicznej diagnostyki problemów ze zdrowiem psychicznym, doboru najodpowiedniejszego specjalisty oraz wsparcia terapii. Zespołowi badawczemu start-upu przewodzi prof. Bartosz Łoza, kierownik Kliniki Psychiatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. 

"Udało nam się zbudować interdyscyplinarny zespół badawczy złożony z najwyższej jakości specjalistów, których połączyła wizja stworzenia technologii „demokratyzującej” psychoterapię. Wspólnymi siłami zidentyfikowaliśmy obszary, w których jej zastosowanie przyniesie najlepsze rezultaty dla jak największej liczby pacjentów. Mamy przekonanie o dużym społecznym znaczeniu tego projektu"

– opowiada Paweł Chrzan, CEO Wellbee. 

Projekt wsparł fundusz Tar Heel Capital Pathfinder, który zainwestował już w Wellbee w poprzedniej rundzie. Projekt otrzymał 1,4 mln złotych. 

Paweł Chrzan z Wellbee był gościem ostatniego spotkania Szkoły Pionierów, które odbyło się w aplikacji Clubhouse. Chcesz zbudować swój własny start-up? Szkoła Pionierów to program dla przyszłych twórców, z którym dowiesz się, jak zbudować własną firmę i znajdziesz do tego partnerów – dowiedz się więcej o naszym programie