Tydzień z VC: inwestycje w bezserwerową chmurę i vintage dodatki
W tym tygodniu inwestycji VC nie było zbyt wielu – być może to cisza przed burzą? Zanotowaliśmy tylko jedną, a także jedno „korporacyjne” wejście w start-up. Ale rozwiązania na które przekazano środki są bardzo ciekawe.
Pierwszym start-upem do jakiego popłynęły pieniądze jest Scramjet – dostarczyciela chmury bezserwerowej. To nowe rozwiązanie, które pozwala na bardzo szybkie i tanie zdobycie przestrzeni obliczeniowej – klient płaci jedynie za faktycznie wykorzystane zasoby w chmurze, nie ponosząc jednocześnie kosztów zakupu, najmu i obsługi serwerów. Jednak do tej pory technologia chmury bezserwerowej miała spore ograniczenia – pozwalając np. przekazywać jedynie pliki wielkości kilku megabajtów. Platforma Scramjet znacząco zmniejsza te problemy – dzięki niej można wysłać nawet gigabajtowe pliki. Pozwala też na łączenie przepływu z wielu różnych chmur – ograniczając problem, jakim jest uzależnienie od jednego dostawcy usług.
Głównymi adresatami nowej technologii są programiści i firmy chcące uprościć i zoptymalizować przetwarzanie danych, dzięki czemu mogą zwiększyć swoją konkurencyjność oraz zaoferować zupełnie nowe usługi. Jednym z przykładów potencjalnych klientów jest branża informatyki medycznej, operująca na ogromnych zbiorach danych: pojedynczy zapis ludzkiego DNA to 1,5GB danych, czyli 250 razy więcej niż obecny limit pliku w serverless.
"Potencjał rynku serverless jest ogromny – zdobywając jedynie 0,5% udziału w rynku, będziemy mieli do czynienia z polskim jednorożcem. Spółka zrobiła na nas wrażenie przede wszystkim głębokim zrozumieniem trendów rynkowych i technologicznych, ale także dotychczasowymi dokonaniami. Z jednej strony stworzyli Scramjet Framework, oprogramowanie z którego korzystają programiści na całym świecie (ponad 300 tysięcy pobrań), z drugiej strony zdobyli finansowanie z Szybkiej Ścieżki oraz przekonali do siebie prywatnych inwestorów. Mają też ambitną wizję: chcą otworzyć świat cloudcomputingu na szereg branż dotychczas wykluczonych z rewolucji chmurowej. Swoim produktem mogą stworzyć nowe rynki"
- mówi Tomasz Czapliński, partner zarządzający SpeedUp Group.
Fundusz zainwestował w Scramjet milion złotych w ramach programu Bridge Alfa.
Producent mebli wchodzi w marketplace z designem
Yestersen to jedna z najpopularniejszych polskich platform e-commerce oferujących designerskie i vintage’owe meble i dodatki. Obecnie w jej asortymencie znajduje się ok. 30 tys. produktów z całego świata, w tym blisko 23 tys. unikatów, a w pierwszej połowie roku zanotowała przychody wysokości blisko 8,4 mln zł – to wzrost o 87% rok do roku. Jednak firma chce pójść dalej i stworzyć własną markę meblarską. Właśnie w tym celu ruszyła na poszukiwanie inwestora, którym ostatecznie okazał się branżowy producent – Fabryka Mebli „Forte”.
"Zaangażowanie Grupy Forte pozwoli spółce na stworzenie marki własnej, której celem jest zwiększenie rozpoznawalności yestersen oraz poprawa marżowości i skrócenie terminów dostaw. Część środków z transakcji zostanie przeznaczona również na dalszy rozwój technologii i rozbudowę portfolio produktowego o nowe marki, szczególnie z kategorii premium. Wcześniej, w 2018 roku, spółka pozyskała inwestorów strategicznych, którzy przyczynili się do m.in. wzrostu skali działalności i rozszerzenia oferty"
– informuje Karol Misztal, założyciel i CEO yestersen.
Inwestorami tymi są Mateusz i Zbigniew Juroszkowie, właściciele m.in. ATAL i STS. Vintage’owy start-up planuje w przyszłości także emisję crowdfundingowych, a w dłuższej perspektywie także wejście na New Connect.
Chciałbyś założyć własną firmę? Sprawdź nasz kurs, w którym dowiesz się wszystkiego o praktycznych i prawnych aspektach rozpoczynania własnego biznesu!