Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 07 lutego 2022

Tydzień z VC (i Żabką) – pół miliarda złotych w kosmicznej inwestycji

Ponad pół miliarda złotych dla polsko-fińskiego kosmicznego start-upu, dwie foodtechowe inwestycje, w tym jedna Żabki… Co jeszcze wydarzyło się w zeszłym tygodniu w ekosystemie VC?

O największej transakcji w zeszłym tygodniu już napisaliśmy – polsko-fiński start-up ICEYE, który zajmuje się tworzeniem satelitów obserwacyjnych i oprogramowania do takich satelitów, otrzymał 136 mln dolarów (ponad 540 mln złotych). Powstały w Warszawie start-up m.in. posiadaczem największej na świecie konstelacji satelitów obserwacyjnych z syntetyczną aperturą (SAR), a po rundzie jest, według serwisu Techcrunch, drugą najmocniej wspieraną przez fundusze VC firmą z sektora satelitarnego po SpaceX.

W rundzie wziął udział polski fundusz OTB Ventures, który wcześniej już inwestował w ICEYE, a rundzie przewodził inny wcześniejszy partner polsko-fińskiego start-upu – specjalizujący się w spacetech amerykański Seraphim Space.

7 mln w serii A na przedłużanie świeżości warzyw i owoców

Fresh Inset to polska spółka z Torunia, która opracowała i opatentowała technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców i warzyw w prosty sposób – dzięki naklejce. Cały sekret leży w materiale, którym jest ona pokryta. To MCP-1 – bezpieczny proszek proteinowy, który pod wpływem wilgoci zamienia się w gaz i hamuje wydzielanie się etylenu. Ta proteina stosowana jest globalnie na przykład w hermetycznie przechowywanych jabłkach czy gruszkach – Fresh Inset sprawił, że MCP-1 uwalniane jest stopniowo z naklejki na produkcie i nie nie musi być stosowane w hermetycznie zamkniętym środowisku magazynu czy chłodni. Dzięki temu produkt można zastosować do przedłużenia świeżości większości owoców i warzyw, także tych transportowanych po zbiorach ze szklarni czy pola bezpośrednio do sklepów.

Start-up rozprowadza już swój produkt globalnie – przeprowadziła już testy w USA, Peru, Argentynie, Brazylii, Pakistanie i kilku krajach Unii Europejskiej, opatentował technologię w Stanach Zjednoczonych i ponad 50 innych krajach i rozpoczął jej komercjalizację. Owoce i warzywa chronione przez jego rozwiązanie są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a proces rejestracji na kolejnych rynkach jest już w zaawansowanej fazie.

Obecnie zebrana runda finansowania to runda A – w ramach której spółka pozyskała ponad 7 mln złotych od Montis Capital oraz aniołów biznesu. Środki zostaną przeznaczone na zapewnienie ochrony patentowej i rejestrację produktów na nowych rykach (USA i część krajów Ameryki Południowej) oraz dalsze rozbudowanie kanałów sprzedaży.

Żabka i VC dają 4 mln złotych na mięso

Mięsna Paczka ma dostarczać paczki ze świeżym, ekologicznym mięsem od polskich rolników do każdego polskiego domu – w ramach rundy seed start-up otrzymał 4,1 mln złotych od Grupy Żabka oraz funduszy LT Capital i CofounderZone wraz z aniołami biznesu. Mięsny e-commerce ma przeznaczyć pozyskane od inwestorów środki na rozwój zespołu, zaplecza operacyjno-logistycznego oraz działania pozwalające na dotarcie do jak największego grona klientów.

"Jako fundusz, jak i aniołowie biznesu, którzy zaangażowali się w Mięsną Paczkę, widzimy potencjał leżący w projekcie i jego innowacyjnej formule, niespotykanej na polskim rynku. Przede wszystkim jednak widzimy dużą wartość w zespole, który skutecznie rozwija start-up, kierując się chęcią wykreowania pozytywnych zmian w trendach żywieniowych swoich potencjalnych klientów"

- wyjaśnia Tomasz Goliński, founding partner w CofounderZone.

Na czym polega mięsna paczka? Pomysł jest prosty – klient wybiera paczkę z wybranymi gatunkami mięsa spośród kilku możliwych lub tworzy swoją, po czym dostaje do domu zapas pożywienia, który ma wystarczyć na miesiąc do trzech. Mięso dostarczane w paczce jest pozyskiwane w ekologiczny sposób, z hodowli opatrzonych unijnym certyfikatem.

Sunfish Partners inwestuje w „bezserwerową chmurę”

Scramjet to platforma chmurowa, która działa na infrastrukturze dowolnego dostawcy – w modelu serverless. Do tej pory problemem bezserwerowej infrastruktury było ograniczenie wielkości pliku do 6 megabajtów, co nie pozwalało na jej zastosowanie przy np. plikach video czy dużych zbiorach danych.

Polski start-up został wsparty przez berliński fundusz Sunfish Partners w rundzie seed. Fundusz wsparty został przez aniołow biznesu. Nie znamy jeszcze kwoty transakcji, ale możemy uznać, że Sunfish stawia na zdecydowanie wzrostowy rynek - według Global Market Insights, rynek serverless ma rosnąć corocznie o 20%, przynajmniej do 2027 roku.