Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 26 lipca 2021

Tydzień z VC: dzieci, kosmetyki i pomoc w oszczędzaniu– w co zainwestowały fundusze?

Fundusze Venture Capital w czwartym tygodniu lipca zainwestowały w trzy polskie start-upy z bardzo różnych branż – od pomagającego znaleźć bliskościową opiekę dla dzieci, przez nebulizację nowych kosmetyków po fintechową aplikację do analizy wydatków. Zobacz, co przyniósł ten tydzień na rynku VC!

Zeszłotygodniowe rundy nie były bardzo wysokie, ale start-upy, w które zainwestowano działają w ciekawych niszach na rynku. Milion złotych dostał SKIN LABORATORIES – firma, która zajmuje się tworzeniem receptur i sprzedażą kosmetyków aplikowanych metodą nebulizacji. 

Dlaczego ta metoda? Według biotechnologów zastosowanie nebulizacji pozwala na głębsze wniknięcie składników kosmetyku w skórę i na nawet czterokrotnie bardziej skuteczne dotarcie do niej substancji aktywnych. W ten sposób ma stanowić alternatywę, także cenową, dla zabiegów kosmetycznych przeprowadzanych w salonach. 

SKIN LABORATORIES w pierwszej fazie produkcji chce produkować preparaty odmładzające, nawilżające oraz samoopalające. Chce także stworzyć aplikację mobilną, która ma pozwolić na przygotowanie swojego planu aplikacji kosmetyków i systematycznie przypominać o nim.  

W spółkę zainwestował fundusz Spinaker Alfa, w ramach programu BRIdge Alfa. 

"Z perspektywy Funduszu zdecydowaliśmy się wesprzeć SKIN LABORATORIES inwestycją w kwocie 1 miliona złotych. Dostrzegamy istotny potencjał zarówno w innowacyjnej technologii nanoaplikacji, a dzięki temu skuteczniejszego działania nowych formuł kosmetycznych. Polska plasuje się w ścisłej czołówce rynków kosmetycznych w Europie. Polskie kosmetyki są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych, jak: Meksyk, Indonezja, czy Australii – świadcząc o naszej jakości. Również obserwujemy dynamiczny wzrost rynku beauty. Dziś dostrzegamy potrzebę rynkową, związaną z silnym i długofalowym trendem dbałości o wygląd zewnętrzny, a zwłaszcza – kondycję skóry. Biorąc pod uwagę uwarunkowania i rynkowe szanse zdecydowaliśmy się na sfinansowanie przedsięwzięcia" 

- mówi Tomasz Marczuk, Członek Zarządu Funduszu. 

2,7 mln złotych na wsparcie mam w powrocie na rynek pracy 

Kolejne wsparcie uzyskał bardzo kobiecy start-up, bo prowadzony przez trzy kobiety i w założeniu skierowany do matek. The Village zajmuje się opieką nad dziećmi – bardzo rzadko kojarzoną z technologicznymi start-upami. Pozwala rodzicom, którzy poszukują profesjonalnej opieki związanej z różnymi nurtami wychowawczymi – takimi jak rodzicielstwo bliskości, edukacji demokratycznej, czy metodą Reggio Emilia – na odnalezienie miejsca dla swoich dzieci. Jako edukacyjny marketplace pozwala także wychowawcom, opiekunom i punktom przedszkolnym czy żłobkom pracującym niestandardowymi metodami, na zwiększenie widoczności swojej oferty. 

Aleksandra Kozera, pomysłodawczyni i CEO The Village jest absolwentką Harvard Graduate School of Education. To właśnie tam powstała idea Wiosek, czyli małych punktów opieki dla dzieci w wieku 1-3 lata, działających w modelu edukacji demokratycznej. To właśnie tworzenie takich Wiosek jest głównym celem start-upu. 

"Na rynku edukacji wczesnodziecięcej działamy od 2019 roku, testując i ulepszając model działania Wiosek – pod kątem administracyjnym, jak również pedagogicznym, tworząc nasze autorskie curriculum. Z perspektywy rozwoju człowieka, pierwsze 5 lat życia to najważniejszy okres w życiu, tworzący podstawy na cały późniejszy rozwój i życie człowieka. Mamy wizję świata, w którym każde dziecko ma dostęp do wysokiej jakości opieki i edukacji"

- wskazała Aleksandra Kozera.  

"To, na czym najbardziej nam zależy, to żeby dzieci były ciekawe świata, żeby wchodziły w relacje ze światem i środowiskiem w poczuciu autonomii, zaufania do własnych kreatywnych pomysłów i innowacji w tworzeniu o tym świecie koncepcji. Żeby miały wolność decydowania o sobie i szacunek należący się każdemu człowiekowi. Po to tworzymy projekt Wioski.co i dlatego wspieramy innych w tworzeniu ich własnych miejsc. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu rozwiniemy technologię, która pomoże nam wspierać więcej osób i wychodzić do różnych grup docelowych"

- dodała. 

Spółkę wsparł w rozwoju fundusz Movens Capital i aniołowie biznesu, którzy przeznaczyli na ten cel 2,7 mln złotych. Środki zostaną przeznaczone na rozwój platformy – głównie dla twórców nowych placówek. Ma ona docelowo ułatwiać otwieranie i zarządzanie placówką – zarówno jej administracją, częścią pedagogiczną i komunikacją. Część inwestycji posłuży ekspansji w Polsce (do końca roku z platformy ma korzystać sto placówek) i przygotowaniu do wejścia na rynki zagraniczne.  

Aplikacja nauczy oszczędzania 

BILLY jest aplikacją, która ma pozwolić na śledzenie codziennych wydatków i lepsze planowanie budżetów. Wystarczy robić zdjęcia paragonów po zakupach, a aplikacja sama podpowie nam, jak i na co wydajemy pieniądze, a przy ustaleniu miesięcznego budżetu – jak szybko je wydajemy, i jak będzie wyglądać nasze konto pod koniec miesiąca, jeśli utrzymamy podobny poziom wydatków.  

"Dotychczasowe aplikacje nie pozwalały na łatwe rozdzielenie poszczególnych kategorii wydatków i przypisania ich do konkretnego domownika. My ułatwiamy proces rejestracji wydatków i dokładnej analizy tego, na co wydajemy pieniądze. Użytkownik bierze telefon i fotografuje paragon. Aplikacja rozpoznaje treść paragonu, produkty, ceny, rabaty, a następnie klasyfikuje produkty do odpowiednich kategorii"

- wskazał Maciej Hapke, prezes zarządu inout.money, która stworzyła aplikację BILLY. 

"Produkty na paragonie są rozpoznawane, a następnie segregowane według kategorii produktowych w sposób automatyczny, co pozwala w praktyce wprowadzać wydatki zaraz po wyjściu ze sklepu. Ta unikalna funkcja sprawia, że prowadzenie budżetu jest naprawdę proste i zajmuje niewiele czasu. W każdej chwili można przeprowadzić analizę kosztów i sprawdzić bieżące tempo wydatków. Jedyne zadanie użytkownika to zrobienie zdjęcia"

- tłumaczy Maciej Hapke. 

Inout.money zostało wsparte nieujawnioną kwotą w ramach środków Funduszu Kapitału Zalążkowego PomeranusSeed, którym zarządza Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Wsparcie kapitałowe ma być przeznaczony na rozwój funkcjonalności aplikacji i powiększenie liczby użytkowników. 

"To projekt, który Polska Fundacja Przedsiębiorczości oceniła nie tylko jako perspektywiczny finansowo, ale i ciekawy społecznie. Od lat mówi się o tym, że Polakom potrzebna jest edukacja z zakresu planowania domowego budżetu i oszczędzania. Wydajemy za dużo, to powoduje, że marnujemy jedzenie, czy zadłużamy się. BILLY to projekt, który pozwoli nam trzymać domowe budżety w ryzach. Aplikacja będzie oferowana w kilku bankach jako usługa bankowości elektronicznej"

mówi Prezes PFP Marcin Pawłowski.  

"Wierzę, że dzięki aplikacji będziemy lepiej zarządzać naszym budżetem domowym, a z drugiej strony w przyszłości pozwoli sieciom handlowym na indywidualizowanie ofert dla klientów i proponowania im promocji skrojonych pod ich preferencje zakupowe"

- dodaje.