Aktualności Data publikacji: 25 kwietnia 2023

Tydzień z VC: bankowa inwestycja i zamknięcia portfeli

Ponad 15 mln złotych, 5 transakcji, 3 transakcje polskich VC w polskie start-upy, 1 inwestycja w zagraniczny podmiot i jedna inwestycja banku. Zobacz podsumowanie ruchów finansowych w polskim ekosystemie start-upów.

Zeszły tydzień to pięć bardzo różnorodnych inwestycji. W tym pierwsza aktywność na tym polu banku BNP Paribas. Wśród finansowanych rozwiązań znajduje się m.in. program do wsparcia osób z autyzmem, rozwiązanie do predykcji sukcesu filmowych produkcji, czy platforma pozwalająca tworzyć programy rozwoju dla pracownika.

10 mln od BNP Paribas na konfigurację świateł

LED Labs to polski producent oświetlenia LED. Spółka eksportuje produkty do 40 krajów. Na tegorocznych Targach Światło, największym wydarzeniu dla branży oświetleniowej w Polsce, firma zaprezentowała własne oprogramowanie dla projektantów oświetlenia LED – Konfigurator 3D. To program dla projektantów oświetlenia, w którym można dowolnie zestawiać kilka tysięcy elementów oświetleniowych, dopasowując ich wymiary pod konkretne potrzeby w czasie rzeczywistym. Po konfiguracji, spersonalizowane oprawy liniowe będą mogły opuścić fabrykę LED Labs.

Te rozwiązanie sfinansowało Biuro Inwestycji Kapitałowych Banku BNP Paribas kwotą 10 mln zł. Środki mają być przeznaczone m.in. na rozwój zespołu, oferty i wejście na nowe rynki. Finansowanie od banku nie łączy się z innymi elementami wsparcia dostępnymi dla finansowanych przez VC projektów.

"BNP Paribas to inwestor czysto finansowy. W dalszym ciągu zachowujemy pełną kontrolę nad spółką, a jednocześnie wiemy, że bez finansowania zewnętrznego nie moglibyśmy utrzymać dotychczasowego tempa rozwoju. Potrzebujemy pieniędzy przede wszystkim na rozbudowę zespołu i sieci dystrybucyjnej na nowych rynkach. Jesteśmy silni w Europie, mamy też klientów w USA, ale uważamy, że możemy zbudować silną pozycję na innych kontynentach. Pieniądze pozwolą nam też na automatyzację procesów, rozbudowę oferty produktowej i dalszy rozwój laboratorium fotometrycznego"

- powiedział w wywiadzie dla Pulsu Biznesu Grzegorz Trzcieliński, prezes LED Labs S.A.

3 mln na wsparcie rozwoju pracownika

Innential to polsko-amerykański start-up, który tworzy rozwiązanie pozwalające działom HR i managerom tworzyć profil talentów pracowników, tworzyć jego spersonalizowane plany rozwoju i proponować kursy online. Narzędzie oferuje m.in. bezpośredni dostęp do treści oferowanych przez ponad 50 dostawców, w tym ponad 30 platform edukacyjnych takich jak Udemy, Pluralsight, Coursera czy edX. Pracownikom ułatwia to nabywanie nowych umiejętności, a zarządzającym - wspieranie rozwoju talentów w skoordynowany i skalowalny sposób.

Trzy miliony złotych start-up otrzymał w drugiej swojej rundzie finansowania od funduszy bValue i Tar Heel Capital Pathfinder. Innential w pierwszej kolejności wprowadziła swój produkt na rynku niemieckim, a dzięki uzyskanym od polskich funduszy środkom ma w planach rozbudowę funkcjonalności swojego produktu oraz wzmocnienie zespołu sprzedażowego m.in. na kolejnych europejskich rynkach, w tym w Polsce

Ostatnia inwestycja Carlson Evig Alfa – wsparcie osób z autyzmem w okazywaniu uczuć

Task4EA – startup, który zamierza wprowadzić na rynek aplikację wspierającą osoby w spektrum autyzmu oraz ich bliskich w odczytywaniu emocji, to nowa, pre-seedowa inwestycja funduszu venture capital Carlson ASI EVIG Alfa. Fundusz specjalizujący się w wspieraniu projektów badawczo-rozwojowych na wczesnym etapie rozwoju zainwestował 1 mln zł w projekt, kończąc tym samym etap budowy swojego portfela inwestycyjnego.

Aplikacja mobilna T4EA ma, dzięki wykorzystaniu mechanizmów grywalizacji i AI, wspierać osoby w spektrum autyzmu w odczytywaniu i komunikowaniu emocji. Aplikacja ma trafić na rynek w 2024 roku, po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych zaplanowanych na ten rok. Przeznaczona jest zarówno dla osób ze spektrum autyzmu i ich bliskich, ale także pracujących z nimi specjalistów i ma być oferowana w modelu abonamentowym. Partnerem merytorycznym projektu jest Fundacja Prodeste z Wrocławia, której prace badawczo-rozwojowe są prowadzone pod kierownictwem dr Joanny Ławickiej.

Milionowa inwestycja zakończyła budowanie portfela funduszu Carlson Evig Alfa. Znajduje się w nim teraz 41 podmiotów. 

"W najbliższych miesiącach zamierzamy zintensyfikować pracę z naszymi spółkami portfelowymi w celu wspierania ich w pozyskaniu dalszego finansowania na rozwój w kolejnych rundach. Jeśli pojawią się interesujące i wartościowe oferty, zamierzamy także realizować kolejne exity z naszych inwestycji"

- mówi Dawid Wesołowski, prezes Carlson EVIG Alfa.

Spinaker Alfa inwestuje w algorytm do predykcji sukcesu filmu

Czy film przyniesie sukces? Czy istnieje możliwość przewidzenia powodzenia konkretnej produkcji? Na te pytania ma odpowiedzieć Box Office Lab, biorąc pod uwagę szereg czynników, które mają ocenić szansę na dobry wynik kinowy filmu – m.in. kampanię marketingową, czas premiery, czy trendy wśród widzów. Platforma ma dostarczyć kompletnej informacji o polskim rynku filmowym, opierając się na modelu statystyczno-eksperckim, wspomaganym narzędziami uczenia maszynowego. Bazować będzie również na zgromadzonych historycznie danych produkcji filmowych i serialowych od 2010 r., umożliwiając ich przegląd oraz analizę w każdym możliwym ujęciu biznesowym.

Filmowy start-up wsparł nieujawnioną kwotą fundusz SPInaker Alfa, ze środków programu BRIdge Alfa

"Na podstawie własnych obserwacji oraz za sprawą wieloletniego doświadczenia w branży filmowej doszliśmy do wniosku, iż obecnie nie ma żadnego dostępnego narzędzia, które pozwoli na oszacowanie sukcesu danej produkcji. Dziś decydują o tym głownie umiejętności argumentacji i przekonania producentów do danej ekranizacji, o tym które projekty wejdą i odniosą sukces (lub nie). Obecnie nie ma narzędzi i danych do analizy rynku. Nie istnieje żaden serwis, usługa lub firma pozwalająca w jakikolwiek sposób oszacować potencjał komercyjny filmu oraz serialu i zminimalizować ryzyko inwestycyjne. Inwestorzy, producenci, dystrybutorzy, szefowie kin i platform streamingowych oraz telewizji polegają na własnej wiedzy eksperckiej i tzw. przeczuciu"

- mówi Piotr Sikorski, Chief Commercial Officer w Box Office Lab.

Milion złotych na słoweński start-up do automatyzacji dostaw do sklepów

Ostatnią zeszłotygodniową inwestycją jest Proky.io. To słoweńska platforma dla restauratorów, hotelarzy i właścicieli sklepów. Proky cyfryzuje łańcuchy dostaw i automatyzuje procesy za pomocą sztucznej inteligencji oraz integracji poszczególnych systemów. Restauratorzy i hotelarze mogą śledzić zamówienia na e-platformie, a składają je zbiorczo za pomocą kilku kliknięć w ramach jednego koszyka. Swoich dostawców oraz poszczególne produkty mogą wybierać w ogólnodostępnej wyszukiwarce, również spośród niezarejestrowanych jeszcze użytkowników.

Dla zaopatrzeniowców Proky.io to usprawnienie procesu sprzedaży i otwarta baza potencjalnie nowych klientów, pozwalająca na szybszy wzrost organiczny bez dodatkowych kosztów. Ale dostawcy mogą również akceptować zamówienia składane za pośrednictwem Proky przez wysyłany do nich mail, mimo że nie są zarejestrowanymi użytkownikami – czytamy w komunikacie.

Restauracje i mniejsze podmioty mogą korzystać z darmowego pakietu Freemium, obejmującego najważniejsze usługi zakupowe. Dla większych i wymagających zaawansowanych narzędzi klientów, w tym hotelarzy, startup oferuje płatne plany abonamentowe. Proky.io daje dostęp do platformy: możliwość chatów, historię zakupów do ich łatwego powtórzenia czy bieżące powiadomienia dotyczące zamówień. Dostawcom z kolei oferuje własny sklep B2B oraz celowaną reklamę na platformie lub poza nią.

Dotychczas fundusze w wysokości 200 tys. EUR na rozwój biznesu wyłożyli sami founderzy. Proky.io dostał ponadto grant od Slovenian Enterprise Fund oraz przeszedł akcelerację w ramach Google for Startups. Firma jest już na celowniku polskiego funduszu venture capital – w październiku wrocławski Unfold.vc objął obligacje zamienne na udziały o wartości blisko 1 mln PLN.

Proky.io planuje przeprowadzić rundę inwestycyjną, a zebrane środki chce przeznaczyć m.in. na rozbudowę aplikacji mobilnej, nowe funkcjonalności i powiększenie zespołu sprzedażowego w Polsce.