Tydzień z VC: AI, zarządzanie opiniami i superbaterie
Zeszły tydzień to tylko trzy nowe ogłoszone inwestycje, ale za to pokaźne. Szczególnie ciekawa jest 12-milionowa runda seed. Zobaczcie, w jakie projekty zainwestowały na początku maja VC.
Pomajówkowy tydzień pracy był krótszy, więc nie powinno dziwić mniej ogłoszonych inwestycji, za to kwoty zdobyte przez polskie start-upy w trzech rundach są całkiem pokaźne – łącznie opiewają na 113 milionów złotych.
Synerise ze 100 mln zł w rundzie B
Polski start-up Synerise, który buduje rozwiązania pozwalające na tworzenie wzorców behawioralnych użytkowników (na potrzeby na przykład e-commerce czy CRM, ale także do wielu innych celów – od KYC przez przewidywanie cyklu życia klienta), pozyskał 23 miliony dolarów (ponad 100 mln złotych) w rundzie B, której przewodził fundusz Carpathian Partners. Celem finansowania jest ekspansja na rynku USA, a także rozwój technologiczny.
"Zaawansowanie produktów Synerise jest niesamowite. Nawet największe firmy software’owe w USA nie mają tak eleganckich, kompletnych i wysoko wydajnych rozwiązań"
- powiedział Cezary Pietrasik, współzałożyciel i partner w Carpathian Partners.
Synerise powstało w 2013 roku. Od tego czasu spółka rozwija się głównie na rynkach europejskich – a wśród klientów może wskazać choćby mBank czy sieci sklepów Carrefour, Rossman i CCC, a partnerów – EY czy Microsoft.
12 milionów złotych na baterie od The Batteries
The Batteries to polski start-up założony przez Współpracowników Apple, Samsunga czy Sharp dostaje dofinansowanie w kwocie 12 milionów złotych od JR Holding Januarego Ciszewskiego. To bardzo wysoka seedowa runda, ale zespół spółki tworzy rozwiązanie, które naprawdę może być przełomem rynkowym. The Batteries opracowuje nowy typ urządzeń do produkcji cienkowarstwowych baterii wykorzystujący proces parowania plazmowego. Baterie tak stworzone mają mieć albo dużo dłuższy czas działania na jednym ładowaniu bez zmiany kształtu samego urządzenia, albo być cieńsze i mniejsze zachowując jednakowy czas działania jak dotychczasowa bateria.
"Jesteśmy przekonani, że technologia opracowana przez zespół The Batteries jest przełomowa i znajdzie szerokie zastosowanie w produkcji baterii do urządzeń elektronicznych. Inwestycja ta pasuje do innych spółek z naszego portfela działających w sektorze innowacji w energetyce. Zakładamy, że te technologie wpiszą się w trend transformacji energetycznej i mają przed sobą perspektywę intensywnego rozwoju"
- przekonuje January Ciszewski, prezes JR Holding.
"Fundusze pozyskane od JR HOLDING umożliwią nam realizację kolejnych etapów projektu w tym uruchomienie linii pilotażowej do produkcji baterii cienkowarstwowych"
- mówi Jacek Błoński, przewodniczący w Rady Nadzorczej The Batteries. Spółka szykuje się także do wejścia na rynek główny GPW.
Milion złotych na zarządzanie reputacją firmy w sieci - Rating Captain
Wrocławska spółka Rating Captain pozyskała finansowanie na rozwój platformy służącej do badań i zarządzania satysfakcją klientów sklepów internetowych i tradycyjnych. Runda, w której wziął udział fundusz Tar Heel Capital Pathfinder docelowo ma wynosić milion złotych.
Aplikacja Rating Captain pozwala na łatwiejsze pozyskiwanie rekomendacji, monitorowanie opinii wystawianych przez kupujących i prowadzenie komunikacji z klientami po zakupie. Monitoruje opinie wystawiane na kilkudziesięciu popularnych platformach - m.in. Airbnb, Allegro, Booking.com, Ceneo, Facebook, Google, Opineo, czy Trustpilot. Możliwe jest także jej wykorzystanie na platformie należącej do klienta, np. w sklepie internetowym.
Z narzędzia korzysta już prawie 200 firm, w tym m.in. Neonet, NBP, Electrolux czy Merida. W 2021 r. liczba korzystających klientów zwiększyła się w stosunku do poprzedniego roku o 800%.
"W bazie Rating Captain znajduje się blisko 5 mln opinii. Spodziewamy się, że ta liczba będzie skokowo rosnąć. Z jednej strony widzimy, że wzrasta świadomość dotycząca tego, jakie znaczenie mają dla biznesu rekomendacje klientów. Z drugiej – już wkrótce czekają nas zmiany w przepisach. Te spowodują, że przedsiębiorcy będą odpowiadać za prawdziwość opinii wystawianych na ich stronach internetowych. Konsekwencje braku takich działań będą bardzo dotkliwe"
- mówi Karol Bocheński, COO w spółce.
"Rating Captain stworzył wysokiej jakości produkt odpowiadający na potrzeby szerokiej grupy odbiorców. Dbałość o zadowolenie konsumentów realnie przekłada się na większą liczbę powracających klientów i rosnącą sprzedaż, a długoterminowo wyróżnia przedsiębiorców aspirujących do roli branżowych liderów. Platforma realnie pomaga więc nie tylko rozwijać biznes, ale też promuje nowe standardy w relacjach z klientami. Cieszymy się, że będziemy mieć w tym swój udział"
- komentuje Kamil Moczulski, dyrektor inwestycyjny w Tar Heel Capital Pathfinder.
Pozyskane finansowanie start-up przeznaczy przede wszystkim na ekspansję na rynek Wielkiej Brytanii, a także dalsze powiększanie swojego zespołu i rozbudowę platformy o nowe funkcje i portale.