Tydzień z VC: 4 inwestycje w świeże start-upy
W zeszłym tygodniu miały miejsce 4 inwestycje polskich VC i CVC – wszystkie spółki, które otrzymały finansowanie znajdują się na wczesnych etapach rozwoju, ale zajmują się rożnymi branżami – od AI dla przemysłu po rozwiązania identyfikujące temat rozmowy dla call-center i obsługi klienta. Zapraszamy!
Fundusz Arkley Brinc wspiera rozwój platformy do komunikacji z inwestorami
Fundusz venture capital Arkley Brinc zainwestował 2 mln złotych w polską platformę Irmatiq w etapie early stage. Stworzony przez Pawła Niestrója, co-foundera platformy crowdfundingowej Crowdway i prezesa funduszu restrukturyzacyjnego Averton Sterling start-up ma ułatwić komunikację inwestorską – zarówno dla spółek posiadających kilku, jak i kilka tysięcy udziałowców. Będzie ono adresowane do spółek prywatnych (niepublicznych), posiadających zarówno inwestorów udziałowych (udziały, akcje), jak i dłużnych (pożyczki).
"Irmatiq usprawni formalną stronę zarządzania komunikacją z inwestorami dzięki generowaniu, podpisywaniu i przechowywaniu potrzebnej dokumentacji. Wraz z większą liczbą inwestorów przybywa pracy, czasami powtarzalnej, którą dzięki platformie all-in-one można wykonywać szybciej i czytelniej. Automatyzacja, CRM, konto inwestora, bezpieczna komunikacja, to praktyki, których potrzebuje rynek"
- wyjaśnia Jakub Niestrój.
Jak wyjaśnia, opracowanie rozwiązania poprzedziły badania oczekiwań wśród inwestorów i wywiady z samymi spółkami oraz ekspertami rynku. Irmatiq stawia sobie za cel rozwój w Polsce, ale także za granicą.
"Mając doświadczenie z pierwszej ręki w zakresie wyzwań, z jakimi borykają się obecnie inwestorzy na rosnącym, ale jednocześnie rozdrobnionym rynku, byliśmy podekscytowani znalezieniem skalowalnego rozwiązania, które nie tylko usprawnia transakcje dla polskich inwestorów, ale i daje możliwość ekspansji i udziału inwestorów z całej Europy"
- powiedziała Bryony Cooper, Managing Partner, Arkley Brinc VC.
Market One Capital wspiera londyński eko-startup
Connect Earth konsoliduje i harmonizuje dane dotyczące klimatu i zrównoważonego rozwoju, a następnie udostępnia je klientom przez API i narzędzia deweloperskie. Pierwszym rozwiązaniem firmy jest API, które pozwala wyliczyć wpływ konsumentów i firm na emisję dwutlenku węgla na podstawie ich wydatków. Uzyskała 1,8 mln dolarów w rundzie pre-seed, w której inwestorami były portugalski MSM, polski Market One Capital oraz brytyjski D2 Fund.
Dotychczas firma przeszła m.in. etap proof of concept w ramach Programu Partnerskiego Elevator Lab wspieranego przez Raiffeisenbank International Group (RBI Group) oraz nawiązała współpracę z amerykańskim bankiem cyfrowym (challenger bank) Cogni.
"Tworzymy narzędzia, które pomogą instytucjom finansowym i specjalistom od technologii klimatycznych dodać do swoich produktów informacje o ich wpływie na środowisko"
- mówi Nicolas Carmont, współzałożyciel i CTO Connect Earth.
Kapitał pozyskany w tej rundzie inwestycyjnej pozwoli firmie nabrać impetu i rozszerzyć zasięg swojej oferty o kolejne rynki w Europie i Stanach Zjednoczonych. Obecnie firma zatrudnia 10 pracowników, ale do trzeciego kwartału 2022 roku planuje zatrudnić kolejne 5 osób. Connect Earth aktywnie poszukuje teraz pracowników również na rynku polskim, jako jednym z kluczowych dla firmy.
Czysta3.VC wspiera start-up, który pozwoli przewidzieć, z czym dzwoni klient
Labelcall to aplikacja, która pozwala firmie otrzymać szczegółowe informacje dotyczące dzwoniącego do firmy klienta już przed odebraniem telefonu. Osoba w dziale obsługi, która odbiera telefon, od razu wie, jak się nazywa osoba po drugiej stronie, co ostatnio kupiła, jaki był numer zamówienia, jaki jest status wysyłki lub płatności rachunku w wypadku usług abonamentowych. Informacje pobierane są z systemów, na których pracuje firma (czy to sprzedażowych, CRM, silnika sklepu internetowego, systemów aukcyjnych czy rezerwacyjnych).
Start-up został wsparty milionem złotych przez fundusz Czysta3.VC. Środki zostaną wykorzystane na pracę nad sztuczną inteligencją pozwalającą na predykcję tematu rozmowy jeszcze przed odebraniem. Z aplikacji Labelcall korzysta już kilkaset sklepów internetowych, salonów kosmetycznych czy fryzjerskich oraz firm sprzedażowych bazujących na systemie CRM.
PGNiG Ventures inwestuje w AI dla przemysłu
Grupa PGNiG zainwestowała w startup Reliability Solutions (twórcę ReliaSol) dostarczający rozwiązania AI, które mają przewidzieć awarie w zakładach przemysłowych Łączna kwota inwestycji to 2 mln euro w ramach dwóch transz. To koinwestycja z funduszem działającym w ramach programu PFR Otwarte Innowacje. Fundusze firma ma przeznaczyć na ekspansję zagraniczną.
Wsparcie ReliaSol miało miejsce po zakończeniu pilotażu rozwiązania start-upu w PGNiG Termika. Wdrożone w ramach pilotażu rozwiązanie umożliwiło wykrywanie anomalii na testowym zbiorze danych ze 100% dokładnością.
"Nasza przygoda z firmą PGNiG zaczęła się od pilotażu dla jednego z zakładów PGNiG Termika. Zaangażowanie i otwartość zespołu pozwoliły rozwinąć nasze rozwiązanie i osiągnąć niespotykane dotąd wyniki. Jesteśmy przekonani, że współpraca z PGNiG Ventures przyniesie nam możliwość rozwoju poprzez wdrażanie naszej technologii na szeroką skalę i zdobywanie doświadczenia przy boku innowatora w przemyśle energetycznym, jakim jest PGNiG"
- mówi Piotr Lipnicki, CEO Reliability Solutions.