Aktualności Data publikacji: 23 czerwca 2020

Technologiczne recepty na walkę z kryzysem

Obecny czas pewnością zapisze się jako okres próby i niepewności w życiu społecznym i gospodarczym. Z drugiej strony w roku 2020 era cyfryzacji znacząco przyspiesza. W momencie, gdy państwa zostały dotknięte pandemią koronawirusa i decydowały się na drastyczne restrykcje społeczne, nowe technologie zyskują na popularności, jako remedium na zahamowanie liczby zachorowań czy naprawę przerwanych łańcuchów dostaw produktów. Dowiedz się, jakie aplikacje pomogły rozwiązywać wyzwania spowodowane przez COVID-19 do tej pory i zgłoś się do programu Aplikacje Jutra, w którym zdobędziesz nawet 250 tys. zł na budowę prototypu aplikacji opartej na Twoim pomyśle.

Aplikacje potrzebne od zaraz

Pandemia koronawirusa wymusza na rządach państw i przedsiębiorcach szybkość i elastyczność adaptacji do nowych warunków na rynku. Firmy chcąc nadążyć za postępującymi zmianami, powinny śledzić różnorodne zjawiska i trendy gospodarcze, w tym te dotyczące innych niż wcześniej zachowań konsumentów. Od początku akcji #zostańwdomu zaobserwować można upowszechnienie procesów cyfryzacji, a także bezprecedensowy wzrost ruchu internetowego, przede wszystkim w celach zakupowych, komunikacyjnych oraz kulturalno-rozrywkowych. Zdystansowanie społeczne, przejście na pracę zdalną, a także zamknięcie placówek edukacyjnych spowodowało również wykorzystanie nowych narzędzi do organizacji wideokonferencji, spotkań on-line czy celów edukacyjnych. 

Branże, które wcześniej zainwestowały w transformację cyfrową, są z pewnością lepiej przygotowane, aby zmierzyć się z obecnym kryzysem. Dla wielu przedsiębiorstw jednak decydujące znaczenie ma współpraca z zewnętrznymi podmiotami, które zaproponują nowe, gotowe do implementacji produkty cyfrowe – szczególnie w obszarach, które najbardziej się zmieniły – sektorze opieki zdrowotnej, rynku pracy i przedsiębiorczości oraz potrzeb społecznych. 

Zdrowie  

COVID-19 całkowicie zredefiniował branżę i usługi zdrowotne. Z dnia na dzień pojawiło się wiele nowych wyzwań, w tym związanych z efektywną weryfikacją osób poddanych kwarantannie. W nadzorze nad odbywaniem izolacji pomagają aplikacje, takie jak Kwarantanna Domowa, która umożliwia potwierdzenie miejsca, w którym przebywasz, podstawową ocenę Twojego stanu zdrowia, czy pozwala na bezpośrednie zgłoszenie zagrożenia, jeśli takie wystąpi.

W biznesie należy skupić się na tym, co najważniejsze dla użytkowników i stworzyć rozwiązanie, które zaspokaja ich najpilniejszą potrzebę. Zespół deweloperski odpowiedzialny za wprowadzenie aplikacji SocialHealth udowodnił, że innowacja może zostać wprowadzona w zaledwie dwa tygodnie. Jest pierwszą aplikacją na rynku w nigeryjskim, pomagającą zorganizować zdalnie wizytę lekarską, odbyć wideorozmowę i wystawić cyfrową receptę – co istotne w przyjazny i zupełnie bezpieczny sposób. 

Cyfryzacji uległy również inne usługi np. stomatologiczne. Duńska aplikacja Adent Health daje możliwość zdalnej konsultacji dentystycznej i pozwala na analizowanie objawów oraz wypracowanie odpowiednich nawyków utrzymania higieny jamy ustnej. 

Producent urządzeń elektronicznych Samsung przygotował specjalną aplikację do pobrania na zegarki Galaxy Watch. Aplikacja Hand Wash przypomina o myciu rąk w czasie pandemii i pilnuje, by robić to odpowiednio długo, a udostępniany raport tygodniowy informuje nas, jak często dezynfekujemy dłonie wodą z mydłem. 

Praca i Przedsiębiorczość 

Z punktu widzenia przedsiębiorców nowe technologie nabrały dodatkowego znaczenia. Stały się istotnym narzędziem komunikowania się z klientami i dostawcami, umożliwiając handel internetowy, czy przechowywanie danych w chmurze. Są także sposobem na optymalizację, rozwój lub przekształcenie procesów koniecznych do sprawnego funkcjonowania firm, czego przykładem może być zwiększone wykorzystanie płatności bezgotówkowych podczas pandemii.

Na polskim rynku aplikacja Take Task wykorzystuje zalety crowdsourcingu do realizacji mikro zadań. Dzięki niej każda firma może zlecić wykonanie pewnych płatnych czynności, a wykonawcą może stać się każdy, kto posiada smartphona z systemem Android i dostępem do Internetu.

Z kolei w odpowiedzi na wprowadzenie restrykcji sanitarnych duński start-up Whispr opracował bezpłatną aplikację CovidClean. Pomaga ona osobom sprzątającym hotele i firmom hotelarskim utrzymać czystość na najwyższych standardach zapobiegając rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Społeczeństwo 

Nowe technologie już dzisiaj pomagają w walce ze skutkami kryzysu gospodarczego, a także tworzą nowe możliwości budowania relacji i współpracy między ludźmi. Sposoby pomocy mogą być różne. Katowicki zespół informatyków z firmy IT.focus stworzył aplikację ihelpyou.app, która umożliwia zaoferowanie lub znalezienie pomocy. Zarejestrowani wolontariusze oferują gotowość do zrobienia zakupów, wyprowadzenia psa czy transportu medycznego. Osoby potrzebujące wsparcia mogą się z nimi skontaktować za pomocą podanego numeru telefonu.

Z podobną inicjatywą wyszedł norweski start-up tworząc aplikację NYBY, która pomaga łączyć wolontariuszy z odpowiednimi organizacjami, tak aby skuteczniej wspierać potrzebujących. Aplikacja służy zarówno do szukania nowych wolontariuszy, jak i usprawniania pracy personelu organizacji pożytku publicznego.

Podczas pandemii koronawirusa kraje europejskie skupiały się na strategii społecznej izolacji. Jednak coraz więcej z nich skłania się ku modelom państw Azjatyckich, postanawiając wykorzystać rozwiązania cyfrowe, by powstrzymać rozprzestrzenianie się epidemii. Tamtejsze władze i służby śledzą obywateli między innymi za pomocą aplikacji na smartfony. Monitoring miejsc, w których przebywali potencjalni zarażeni, a także identyfikacja osób, które mogły mieć styczność z zakażonym z jednej strony wzmacnia bezpieczeństwo, a z drugiej budzi społeczną obawę utraty prywatności. 

Aplikacje Jutra

W walce ze światową pandemią nowe technologie stały się dużym wsparciem dla rządów, firm i obywateli. Jeśli chcesz rzucić wyzwanie koronawirusowi i swoją kreatywność przekuć w realną zmianę, zgłoś się do nowego konkursu Aplikacje Jutra PFR. Mogą w nim wziąć udział osoby indywidualne, zespoły pomysłodawców, a także młode innowacyjne firmy. Na koniec lipca 2020 r. spośród nadesłanych pomysłów komisja konkursowa wyłoni 12 najciekawszych projektów. Finaliści wezmą udział w warsztatach z prototypowania i testowania, które umożliwią im dopracowanie koncepcji i zaprezentowanie swoich rozwiązań ich podczas Gali Finałowej. Podczas jej trwania jury złożone z ekspertów i przedstawicieli funduszy inwestycyjnych PFR Ventures wyłoni po jednym najlepszym pomyśle dla każdego z trzech wyzwań konkursowych i przyzna nagrody główne w wysokości 250 tys. zł oraz trzy wyróżnienia po 100 tys. zł. Wszystkie nagrody finansowe będą mogły zostać wykorzystane na realizację prac programistycznych, wizualnych oraz promocję i marketing produktu.

Dowiedz się więcej o inicjatywie na dedykowanej stronie internetowej i aplikuj do 15 lipca 2020 r.