Aktualności Data publikacji: 28 kwietnia 2020

Technologią w wirusa – branża IT w walce z COVID-19

Koronawirus ma znaczący wpływ na wiele aspektów naszego codziennego życia. Rzeczywistość w czasach pandemii to zamknięte galerie kina, restauracje i puste biura. Miliony ludzi pracują zdalnie z domów. Pandemia spowodowała również ewolucje i wzrost potrzeb poszczególnych sektorów – w szczególności służby zdrowia czy edukacji. Aby sprostać wyzwaniom, które rzuca nam pandemia, firmy z sektora nowoczesnych technologii proponują własne inicjatywy oraz akcje, mające na celu stworzenie rozwiązań, które pozwolą nam odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Sprawdź, jak branża IT włącza się w walkę z koronawirusem.  

Nowe technologie na ratunek 

Pytań w dobie pandemii koronawirusa nie brakuje – dlatego też, aby odciążyć konsultantów portalu pacjent.gov.pl, Ministerstwo Zdrowia we współpracy z firmą IBM Polska uruchomiło wirtualnego asystenta. Pozwala on uzyskać szybką odpowiedź na najczęściej zadawane pytania związane z epidemią COVID-19, m.in. dotyczących objawów, zasad postępowania w razie zachorowania lub podejrzenia choroby oraz wprowadzonych w związku z epidemią aktów prawnych. Wirtualny asystent bazuje na technologii IBM Watson Assistant – algorytm korzysta z technik uczenia maszynowego, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych. 

Na podobne rozwiązanie zdecydowała się Kancelaria Premiera Rady Ministrów, która na swoim profilu na Facebooku, wdrożyła chatbota. Za wdrożeniem zintegrowanego z Messengerem KPRM chatbota stoi polska spółka technologiczna Chatbotize. Chatbot KPRM odpowie na najbardziej  nurtujące obecnie ludzi zagadnienia – jak się chronić, jak wygląda procedura w przypadku podejrzenia koronawirusa lub jakie zasady obowiązują podczas kwarantanny. Baza wiedzy jest aktualizowana na podstawie oficjalnych informacji przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a samo narzędzie będzie na bieżąco rozwijane. Wprowadzona technologia odciąża infolinię, daje obywatelom szybką i wiarygodną informację.  

Z kolei firma Asseco Poland wspiera sektor edukacji we współpracy z Chmura Krajową, udostępniła bezpłatnie platformę edukacyjną dla uczelni wyższych. Każda z uczelni może przystąpić do programu „Partnerstwo dla uczelni” – dzięki któremu, będą mogli bezkosztowo. zrealizować dowolny program edukacyjny przez okres sześciu miesięcy. Narzędzie zostało udostępnione poprzez infrastrukturę chmurową Operatora Chmury Krajowej. Dodatkowo, we współpracy z polskim oddziałem Google, platforma wykorzystuje technologię Google Cloud, zintegrowaną z pozostałymi narzędziami komunikacyjnymi Google. Wdrożenie tego rozwiązania jest dużym ułatwieniem dla uczelni, które były zmuszone dostosować się do nowej rzeczywistości i z wypełnionych studentami sal, przerzucić się na wirtualne pokoje. 

Razem we wspólnej sprawie 

Pandemia koronawirusa zjednoczyła setki osób, a powszechnie wiadomo, że nic nie jednoczy lepiej niż wspólny wróg. Pospolite ruszenie ogarnęło cały kraj – od szycia maseczek w domach poprzez wsparcie branży gastronomicznej w akcji #wzywamyposiłki.  Solidarność i pomysłowość robi wrażenie. Branża nowych technologii również ma swoją akcję – Tech to the rescue. Powstała z inicjatywy wrocławskiego software house Divante. Celem akcji jest stworzenie publicznej listy firm świadczących usługi z zakresu IT, marketingu czy designu. Firmy zgłaszające się do bazy, deklarują bezpłatną pomoc dla organizacji pozarządowych, które zmagają się z negatywnymi skutkami pandemii.  

Lista podmiotów, które oferują bezpłatne wsparcie, rośnie z dnia na dzień, a w dniu publikacji wynosiła blisko 180 rekordów. Co ważne, firmy które są obecne w bazie, wyrażają zgodę na upublicznienie swoich danych oraz zobowiązują się do wykonania zlecenia w najszybszym czasie. Na liście Tech to the Rescue, oprócz firm z Polski, możemy znaleźć podmioty m.in. z Wielkiej Brytanii czy Finlandii.  

Kolejną inicjatywą w którą czynnie zaangażowana jest branża IT jest Tech kontra Wirus. Akcja koordynowana jest przez organizację Koduj dla Polski a powstała z inicjatywy Fundacji e-Państwo. Ma na celu łączyć potrzeby i pomysły z osobami, które programują. Jest to zarówno giełda pomysłów, gdzie możesz zamieścić potrzebę, którą trzeba się zaopiekować, jak również zgłosić pomysł rozwiązania problemu. Oceną projektów zajmuje się cała społeczność – możemy zagłosować i skomentować pomysł lub wyzwanie, które w naszej ocenie jest potrzebne. Programiści zainteresowani rozwojem danego projektu, mogą zgłaszać się do pomysłów i kodować! 

Moc Internetu

Internet i rozwiązania cyfrowe jak nigdy wcześniej pokazują ich moc i zasięg. Obecna sytuacja pozwala dostrzec jak potężne narzędzie mamy w domu i jak kwarantanna uruchomiła w nas pokłady kreatywności oraz społecznej odpowiedzialności. W dobie zagrożenia koronawirusem pragniemy pomóc tak jak umiemy najlepiej – a jednym ze sposobów jest pomoc poprzez technologię dla dobra wspólnego czego dowodem są inicjatywy wspomniane w artykule.