Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 20 stycznia 2021

Tarcza Finansowa PFR 2.0 – sprawdź odpowiedzi na często zadawane pytania!

Ruszyła Tarcza Finansowa PFR 2.0! Jeśli jesteś właścicielem mikro -, małej lub średniej firmy, w okresie od 15 stycznia 2021 r. do 28 lutego 2021 r. możesz złożyć wniosek o udzielenie subwencji. To rekompensata za spadek obrotów związany z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19. Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiedz się jak uzyskać wsparcie!

W ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 o subwencje będą mogli ubiegać się właściciele firm z 45 branż. Na stronie możesz sprawdzić pełną listę obszarów działalności objętych programem pomocowym. Aby rozwiać wszystkie wątpliwości dotyczące Tarczy Finansowej PFR 2.0, zapoznaj się także z regulaminem ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm".

Warunkiem przyznania wsparcia finansowego jest m.in. udokumentowany spadek obrotów w związku z pandemią. Musiały one obniżyć się o co najmniej 30 proc. w okresie od kwietnia do grudnia 2020 r. lub od października do grudnia 2020 r., w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Aby uzyskać wsparcie firma musi również udokumentować zatrudnianie na podstawie umowy o pracę w dniu 31 grudnia 2019 r. lub w dniu 31 lipca 2020 r. co najmniej jednego pracownika.

Wnioski możesz składać za pomocą bankowości elektronicznej w 17 bankach komercyjnych i większości spółdzielczych. Wysokość dofinansowania jest zależna od przedstawionej prognozy kosztów i przychodów oraz straty brutto. 

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na wybrane z najczęściej zadawanych pytań dotyczących Tarczy Finansowej PFR 2.0. Informacje zawarte w tym dokumencie są aktualne na dzień 18 stycznia 2021 r.

Pełną listę pytań i odpowiedzi w zakresie Tarczy Finansowej PFR 2.0 znajdziesz na stronie:

Zachęcamy również do zapoznania się z:

1. Do kogo kierowany jest Program i jaki jest jego cel?

Program jest programem rządowym wprowadzanym w celu wsparcia Mikrofirm oraz MŚP, które ucierpiały na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Zasadniczym celem Programu jest realizacja podstawowego interesu ekonomicznego Rzeczypospolitej Polskiej w postaci zapewnienia stabilności przedsiębiorstw i gospodarki.

 

Tarcza Finansowa 2.0 ma na celu zapobiegnięcie ryzyka masowej upadłości beneficjentów oraz zwolnień ich pracowników na skutek znaczących zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z drugą falą pandemii COVID-19.

 

O udział w Programie mogą ubiegać się wnioskodawcy będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujący działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółek cywilnych w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, w każdym przypadku pod warunkiem posiadania statusu Mikrofirmy lub MŚP.

 

2. W jakiej formie udzielane jest wsparcie w ramach Programu? Czy wsparcie udzielone w ramach Programu ma charakter zwrotny czy bezzwrotny?

Instrumentem finansowym przewidzianym przez Program w celu udzielenia wsparcia przedsiębiorcom jest subwencja finansowa PFR. Subwencja finansowa udzielana jest na podstawie umowy o udzielenie subwencji finansowej, której zawarcie przez przedsiębiorcę jest konieczne i niezbędne dla otrzymania subwencji finansowej. Subwencja finansowa będzie miała charakter bezzwrotny, po spełnieniu przez przedsiębiorcę warunków określonych w Programie.

 

3. Czy przedsiębiorca, który skorzystał z Tarczy Finansowej 1.0., może wnioskować o pomoc w ramach Tarczy Finansowej 2.0?

Tak, z zastrzeżeniem limitów pomocy publicznej oraz limitów pomocy określonej w Regulaminie, a przyznanej w ramach obydwu Tarcz Finansowych.

 

4. Czy subwencja udzielana w ramach Tarczy Finansowej 2.0 jest pomocą publiczną i jakie obowiązują limity pomocy?

Wsparcie udzielane w ramach Tarczy Finansowej 2.0 jest pomocą publiczną. Subwencja finansowa udzielana jest jako pomoc przewidziana w:

  1. Sekcji 3.1 Tymczasowych Ram Pomocy - dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw spełniających kryteria Mikrofirmy w rozumieniu Programu oraz załącznika I do GBER oraz
  2. Sekcji 3.12 Tymczasowych Ram Pomocy - dotyczy wyłącznie przedsiębiorstw spełniających kryteria MŚP w rozumieniu Programu oraz załącznika I do GBER.

W przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność w sektorze:

  • rybołówstwa i akwakultury - maksymalna wysokość subwencji finansowej nie może przekroczyć 120 tys. EUR, przy czym do limitu wliczane są również inne otrzymane środki pomocy publicznej, udzielone na podstawie Sekcji 3.1 Tymczasowych Ram Pomocy, przyznane w ramach wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (czyli m.in. subwencja finansowa przyznana w ramach Tarczy Finansowej 1.0);
  • produkcji podstawowej produktów rolnych - maksymalna wysokość subwencji finansowej nie może przekroczyć 100 tys. EUR, przy czym do limitu wliczane są również inne otrzymane środki pomocy publicznej, udzielone na podstawie Sekcji 3.1 Tymczasowych Ram Pomocy, przyznane w ramach wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (czyli m.in. subwencja finansowa przyznana w ramach Tarczy Finansowej 1.0).

W przypadku, gdy beneficjent, który prowadzi działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury lub produkcji podstawowej produktów rolnych, prowadzi również inną działalność gospodarczą, to limit, o którym mowa powyżej, nie będzie miał zastosowania do tej innej działalności gospodarczej pod warunkiem, że:

  1. beneficjent prowadzi rozdzielną księgowość dla obydwu tych działalności oraz
  2. inna działalność gospodarcza nie jest działalnością, o której mowa powyżej.

W przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność w sektorach innych niż wymienione powyżej, maksymalna wysokość subwencji finansowej nie może przekroczyć:

  1. 800 tys. EUR dla Mikrofirmy, przy czym do limitu wliczane są również inne środki pomocy publicznej otrzymane w ramach wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 lub
  2. 3 mln EUR dla MŚP, przy czym do limitu wliczane są również inne przyznane środki pomocy publicznej, zatwierdzone na podstawie Sekcji 3.12 Tymczasowych Ram Pomocy. Środki pochodzące z subwencji finansowej nie mogą być kumulowane z inną pomocą na poczet tych samych kosztów kwalifikowalnych.

Właściwym organem do wyjaśniania szczegółowych zasad łączenia rożnych rodzajów pomocy publicznej jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

5. Do kiedy można składać wnioski o subwencję finansową?

Wnioski o subwencję finansową będą przyjmowane od 15 stycznia 2021 r. do 28 lutego 2021 r. (do tego dnia banki uczestniczące w Programie będą przyjmowały wnioski o subwencje). Procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r.

 

6. Czy umorzona część subwencji stanowi przychód do opodatkowania dla przedsiębiorcy?

Tak, na moment udzielenia odpowiedzi – w świetle obecnie obowiązujących przepisów – umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania odpowiednio PIT lub CIT. Możliwość dokonania częściowego zwolnienia z podatku CIT/ PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.

 

7. Gdzie składać wniosek o subwencję finansową i jakie dokumenty należy do niego dołączyć?

Nabór wniosków będzie realizowany za pośrednictwem kanałów bankowości elektronicznej.

Składając wniosek, beneficjent zobowiązany jest do przekazania do banku dokumentów poświadczających umocowanie Osoby Upoważnionej przed podpisaniem umowy subwencji finansowej, w tym do:

  • przekazania pełnomocnictwa, z którego będzie wynikało umocowanie Osoby Upoważnionej do złożenia oświadczeń woli i wiedzy w celu lub w związku z zawarciem umowy subwencji finansowej, przy czym pełnomocnictwo powinno zostać: (A) podpisane przez osobę/y umocowaną/e do działania w imieniu beneficjenta przy wykorzystaniu Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego (podpis powinien zostać zamieszczony wewnątrz pliku w formacie PAdES, natomiast nie może być w formacie XAdES), (B) udzielone w treści odpowiadającej dokumentowi znajdującemu się pod wskazaną ścieżką oraz (C) przekazane w formacie PDF;

  • przekazania do banku odpisu z KRS lub wydruku z CEIDG (w zależności od formy prawnej beneficjenta), z którego będzie wynikało: (A) umocowanie osób udzielających pełnomocnictwa albo (B) umocowanie Osoby Upoważnionej do samodzielnego reprezentowania beneficjenta;

  • przekazania do banku innych dokumentów wyjaśniających ewentualne rozbieżności pomiędzy dokumentami wskazanymi powyżej a stanem faktycznym (np. dokument poświadczający zmianę nazwiska, wniosek złożony do KRS wraz z załącznikami obejmujący swym zakresem zmianę osób uprawnionych do reprezentacji beneficjenta) lub wskazania we wniosku danych Osoby Upoważnionej oraz osób, które złożyły podpisy pod pełnomocnictwem.

8. Czy wniosek o subwencję z Tarczy Finansowej 0 przedsiębiorca musi złożyć w tym samym banku, za którego pośrednictwem składany był wniosek w programie Tarczy Finansowej 1.0?

Wniosek może zostać złożony w innym banku biorącym udział w programie Tarczy Finansowej 2.0.

 

9. Czy wymagane jest uzyskanie zgód organów korporacyjnych/wspólników spółek cywilnych, spółek prawa handlowego oraz innych jednostek organizacyjnych w celu ubiegania się o wsparcie w ramach Programu?

Uzyskanie takich zgód jest konieczne, jeżeli jest wymagane przez odpowiednie dokumenty korporacyjne przedsiębiorcy (w szczególności przez umowę spółki albo statut).

 

10. Czy wniosek o subwencję może zostać złożony za przedsiębiorcę przez jego biuro rachunkowe?

Tak, jednak biuro rachunkowe, które będzie wnioskowało w imieniu firmy o subwencję musi posiadać dostęp do bankowości elektronicznej przedsiębiorcy oraz musi legitymować się należytym umocowaniem do działania w imieniu przedsiębiorcy, tj. powinno zadbać o posiadanie stosownego pełnomocnictwa.

Osoba, która składa wniosek o subwencję musi być uprawniona do reprezentowana firmy, w imieniu której dokonuje tych czynności. Jeżeli umocowanie do działania w imieniu tej firmy nie wynika z właściwych rejestrów (KRS, CEIDG) należy pamiętać, aby miała ona pełnomocnictwo. Potwierdzenie umocowania musi być załączone w formie elektronicznej w momencie wysyłania wniosku do PFR (plik PDF podpisany przez osobę/y umocowaną/e do działania w imieniu beneficjenta przy wykorzystaniu Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego).

 

Dodatkowo, jeżeli do zawarcia umowy subwencji wymagane są wewnętrzne zgody korporacyjne (w przypadku spółek) lub zgoda małżonka/wspólnika spółki cywilnej (JDG, SC), biuro rachunkowe powinno upewnić się, że wszystkie takie zgody zostały udzielone.

 

11. Jak długo trwa rozpoznawanie wniosku o subwencję?

Rozpoznawanie wniosku o subwencję trwa co do zasady do kilku dni roboczych. Jeśli jednak zostaną stwierdzone rozbieżności pomiędzy danymi wskazanymi we wniosku, a danymi wynikającymi z rejestrów publicznych, rozpoznanie wniosku może trwać dłużej.

 

12. Czy przedsiębiorca składający wniosek o subwencję powinien zadbać o wskazanie w nim prawidłowych informacji?

Tak, przedsiębiorca ma obowiązek zadbać o to, aby wszystkie dane i oświadczenia wskazane we wniosku o subwencję były zgodne z prawdą. Prawidłowość informacji wskazanych we wniosku ma wpływ na pozytywne rozpatrzenie wniosku. Jednocześnie, przedsiębiorca wnioskując o subwencję finansową składa oświadczenia pod groźbą odpowiedzialności karnej za przedstawianie fałszywych informacji oraz złożenie fałszywych oświadczeń.

 

13. Czy procedura składania wniosku o subwencję będzie zautomatyzowana? Czy będzie oparta na oświadczeniach?

Subwencje są udzielane za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Tam będzie można wypełnić formularz, który następnie trafi do PFR, gdzie zostanie zweryfikowany na podstawie zewnętrznych źródeł takich jak np. ZUS (zatrudnienie), Krajowa Administracja Skarbowa (spadek Przychodów). Na tej podstawie PFR podejmie jedną z następujących decyzji:

  • pozytywną, czyli wypłaci subwencję w kwocie wnioskowanej przez przedsiębiorcę;
  • częściowo pozytywną, czyli wypłaci subwencję w kwocie niższej niż wnioskowana przez przedsiębiorcę;
  • negatywną, czyli odmówi wypłaty subwencji.

14. W jaki sposób zawierana jest umowa o subwencję finansową?

Po poprawnym wypełnieniu i podpisaniu wniosku o subwencję zostanie wygenerowana umowa subwencji finansowej. Umowa taka zawierana jest wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej z chwilą złożenia przez bank, działający jako pełnomocnik PFR, oświadczenia woli o zawarciu umowy subwencji finansowej poprzez opatrzenie tej umowy pieczęcią bankową lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym osób uprawnionych do reprezentowania banku. Dla zawarcia umowy nie ma potrzeby opatrzenia papierowej umowy podpisem wnioskodawcy i jej przekazania do PFR.

 

15. Jak w praktyce wyglądała będzie procedura składania wniosku?

Procedura składania wniosku o subwencję przebiegać ma co do zasady w następujący sposób:

  1. treść wniosku jest weryfikowana przez bank pod kątem jej kompletności i wstępnej zgodności z warunkami programowymi, w zakresie ustalonym między PFR i bankiem, przy czym złożenie wniosku nie jest możliwe do czasu ewentualnego poprawienia we wniosku błędnych danych lub złożenia wszystkich wymaganych oświadczeń, wskazanych przez bank na etapie poprzedzającym akceptację wniosku;
  2. po poprawnym wprowadzeniu przez beneficjenta danych w formularzu wniosku, w bankowości elektronicznej zostanie wygenerowany projekt umowy subwencji finansowej, zawierający odpowiednie dane zamieszczone przez beneficjenta w formularzu wniosku, o ile bankowość elektroniczna banku zapewnia takie funkcjonalności;
  3. beneficjent uzyska możliwość zapoznania się z umową subwencji finansowej w formie elektronicznej, wydrukowania i zapisania elektronicznie projektu umowy subwencji finansowej oraz dostępu do zapisanego elektronicznie projektu umowy subwencji finansowej po ponownym zalogowaniu, o ile bankowość elektroniczna banku zapewnia takie funkcjonalności;
  4. umowa subwencji finansowej musi zostać podpisana przez Osobę Upoważnioną w bankowości elektronicznej banku za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przekazanych beneficjentowi przez bank;
  5. po podpisaniu umowy subwencji finansowej przez Osobę Upoważnioną w imieniu beneficjenta, bank podpisze umowę subwencji finansowej w imieniu PFR działając w charakterze jego pełnomocnika, na podstawie udzielonego bankowi przez PFR pełnomocnictwa, opatrując umowę subwencji finansowej pieczęcią banku, Kwalifikowanym Podpisem Elektronicznym osób uprawnionych do reprezentowania banku lub innym odpowiednim narzędziem informatycznym stosowanym przez bank, a następnie udostępni ją beneficjentowi w bankowości elektronicznej oraz
  6. bank przekaże wniosek do PFR, który rozpatrzy go zgodnie z procedurą opisaną w dokumentach programowych.

16. Czy PFR ma jakieś programy pomocy dla przedsiębiorców niezatrudniających żadnych osób?

Tarcza Finansowa PFR, zarówno 1.0. jak i 2.0. nie przewiduje możliwości otrzymania subwencji przez przedsiębiorcę niezatrudniającego żadnych osób.

17. Jakie warunki musi spełnić Mikrofirma, aby otrzymać subwencję?

Mikrofirma otrzyma subwencję jeśli spełnia następujące kryteria:

  • jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 Prawa Przedsiębiorców;
  • jest wpisana do KRS lub CEIDG;
  • zatrudniała na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek Pracownika na tę datę - na 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 Pracownika, ale nie więcej niż 9 Pracowników;
  • nie posiada zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
  1. rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
  2. zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa Pocztowego za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
  3. złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych

nie będą uznawane za zaległość;

  • prowadzi działalność gospodarczą 31 grudnia 2019 r. oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej;
  • na dzień składania wniosku nie otworzyła likwidacji na podstawie KSH, nie złożyła wniosku o wykreślenie z CEIDG oraz wobec której, na dzień składania wniosku, nie zostało otwarte: (i) postępowanie upadłościowe na podstawie Prawa Upadłościowego lub (ii) postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie Prawa Restrukturyzacyjnego;
  • prowadzi w trzech wymienionych w Programie datach, czyli 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. i w dniu składania wniosku o subwencję działalność gospodarczą w co najmniej jednej z branż określonych w Programie (wykonywanie działalności w jednym lub więcej ze wskazanych w Programie kodach PKD);
  • odnotowała spadek Przychodów o minimum 30%, w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, w okresie: 
    1. od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. lub
    2. od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.;
  • posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a jej główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 Ustawy AML, nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03 w wersji uwzględniającej zmiany ogłoszone 7 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 331/3). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania się przedsiębiorcy i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu;
  • spełnia warunki określone w sekcji 3.1 Tymczasowych Ram Pomocy.

18. Jakie warunki musi spełnić MŚP, aby otrzymać subwencję?

MŚP otrzyma subwencję jeśli spełnia następujące kryteria:

  • jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 Prawa Przedsiębiorców;
  • jest wpisane do KRS lub CEIDG;
  • zatrudniało na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę - na 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 Pracownika, ale nie więcej niż 249 Pracowników;
  • nie posiada zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym:
  1. rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
  2. zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa Pocztowego za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
  3. złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych nie będą uznawane za zaległość;
  • prowadzi działalność gospodarczą 31 grudnia 2019 r. oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej
  • na dzień składania wniosku nie otworzyło likwidacji na podstawie KSH, nie złożyło wniosku o wykreślenie z CEIDG oraz wobec którego, na dzień składania wniosku, nie zostało otwarte: (i) postępowanie upadłościowe na podstawie Prawa Upadłościowego lub (ii) postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie Prawa Restrukturyzacyjnego;
  • prowadzi w trzech wymienionych w Programie datach, czyli 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. i w dniu składania wniosku o subwencję działalność gospodarczą w co najmniej jednej z branż określonych w Programie (wykonywanie działalności w jednym lub więcej ze wskazanych w Programie kodach PKD);
  • odnotowało spadek Przychodów o minimum 30%, w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, w okresie:
  1. od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. lub
  2. od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.;
  • odnotowało spadek Przychodów o minimum 30%, w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, w okresie trwającym:
  1. od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. (spadek Przychodów w oparciu o dane rzeczywiste) lub
  2. od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 r. do 31 marca 2019 r. (spadek Przychodów w oparciu o predykcję według najlepszej wiedzy MŚP, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – w oparciu o dane rzeczywiste);

  • posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a jego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03 w wersji uwzględniającej zmiany ogłoszone 7 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 331/3). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania się przedsiębiorcy i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu;
  • spełnia warunki określone w sekcji 3.12 Tymczasowych Ram Pomocy.

19. Czy każdy przedsiębiorca może ubiegać się o subwencję w ramach Programu, niezależnie od kodu PKD, w którym prowadzi działalność?

Program kierowany jest do Mikrofirm/MŚP prowadzących działalność zgodnie z kodami PKD wymienionymi w Programie.

Beneficjentem Programu może być tylko przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 Prawa Przedsiębiorców, tj. osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której przyznano zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą, a także wspólnik spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej. Przedsiębiorcą są też spółdzielnie, stowarzyszenia, fundacje - jeżeli prowadzą działalność gospodarczą.

 

Dodatkowo, beneficjent Programu musi być wpisany do KRS/CEIDG.

 

20. Czy firma niezatrudniająca pracowników na umowę o pracę, a tylko zleceniobiorców może otrzymać subwencję w ramach Programu?

Nie. Warunkiem posiadania statusu Mikrofirmy/MŚP, który uprawnia do utrzymania pomocy w ramach Programu, jest zatrudnianie na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek Pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 Pracownika.
 

Na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) przez Pracownika rozumie się osobę zatrudnioną wyłącznie na podstawie umowy o pracę, z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach: macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

 

21. Jaka jest definicja pracownika w ramach Programu?

W zależności od tego, czy chodzi o ustalenie statusu przedsiębiorcy czy o ustalenie maksymalnej kwoty subwencji finansowej Program posługuje się dwoma pojęciami: Pracownika i Osoby Zatrudnionej.

 

Na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) istotna jest definicja Pracownika, przez którego rozumie się osobę fizyczną, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy), z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach: macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

 

Na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej, Program posługuje się pojęciem Osoby Zatrudnionej, przez którą rozumie się osobę fizyczną (i) która, zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub (ii) współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak np. umowa zlecenia), za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.

 

22. Czy osoba samozatrudniona jest pracownikiem w rozumieniu Programu?

Nie, taka osoba nie będzie ani Pracownikiem, ani Osobą Zatrudnioną w rozumieniu Programu. W związku z tym osoba samozatrudniona nie będzie brana pod uwagę zarówno na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy, jak i na potrzeby ustalenia wysokości subwencji.

 

23. Na jaki dzień określany jest stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy?

Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) ustala się na 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę - na 31 lipca 2020 r. Na potrzeby ustalenia wysokości subwencji będzie brana pod uwagę liczba Osób Zatrudnionych na 30 września 2020 r.

 

24. Od czego zależy wysokość subwencji dla Mikrofirmy?

Kwota subwencji finansowej jest iloczynem sumy Osób Zatrudnionych przez przedsiębiorcę na 30 września 2020 r. (jednakże nie więcej niż 9 Osób Zatrudnionych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz wartości progu zgodnie ze spadkiem Przychodów.

 

Obliczenie subwencji finansowej dla Mikrofirmy odbywa się wg poniższych zasad:

 

Wielkość spadku Przychodów Mikrofirmy w porównywanych okresach

Wysokość Subwencji Finansowej należnej Mikrofirmie

Spadek większy lub równy 30%

18.000 PLN / Osobę Zatrudnioną

Spadek większy lub równy 60%

36.000 PLN / Osobę Zatrudnioną

 

Dla wartości mniejszych niż 1 etat wartości są proporcjonalnie wyliczane wg. wzoru [wartość progu] * [etat], np. 18 tys. zł * 0,5 etatu = 9 tys. zł.

 

Maksymalna kwota finansowania dla Mikrofirmy to 324 tys. zł, przy czym maksymalna kwota finansowania na Osobę Zatrudnioną nie może być wyższa niż 36 tys. zł. Należy także pamiętać, iż suma finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 na Osobę Zatrudnioną nie może być wyższa niż 72 tys. zł.

 

Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia powyższych limitów badany będzie na dzień 30 września 2020 r.

 

25. Od czego zależy wysokość subwencji dla MŚP?

W celu wyliczenia kwoty subwencji finansowej dla MŚP, konieczne jest wykazanie przez MŚP:

  1. wysokości Kosztów Stałych, przy czym Koszty Stałe: 
    1. za okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. zostaną wykazane w oparciu o rzeczywiste dane wynikające z dokumentów księgowych lub rachunkowych MŚP lub
    2. za okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 marca 2021 r. zostaną wykazane w oparciu o predykcję dokonaną przez MŚP wedle swojej najlepszej wiedzy, jednakże w sytuacji, gdy w chwili składania wniosku dostępne są dane rzeczywiste wynikające z dokumentów księgowych lub rachunkowych MŚP za część tego okresu, MŚP zobowiązane jest wykazać wysokość Kosztów Stałych za część tego okresu w oparciu o dane rzeczywiste oraz
  2. wielkości spadku Przychodów w okresie: 
    1. od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 listopada 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., przy czym MŚP zobowiązane jest wykazać wielkość spadku Przychodów za ten okres w oparciu o dane rzeczywiste lub
    2. od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 marca 2019 r., przy czym MŚP zobowiązane jest wykazać wielkość spadku Przychodów za ten okres w oparciu o predykcję dokonaną przez MŚP wedle swojej najlepszej wiedzy, jednakże w sytuacji, gdy w chwili składania wniosku dostępne są dane rzeczywiste za część tego okresu, MŚP zobowiązane jest wykazać wielkość spadku Przychodów w oparciu o dane rzeczywiste.

 

Beneficjent będzie uprawniony do rekompensaty Kosztów Stałych tylko za okresy, o których mowa powyżej, w których spadek Przychodów wynosi co najmniej 30%.

 

Kwota subwencji finansowej, którą może uzyskać MŚP, nie może być w żadnym przypadku wyższa niż 70% Kosztów Stałych wykazanych przez MŚP za okresy wskazane powyżej.

 

Maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy na jedną Osobę Zatrudnioną nie może przekroczyć 72 tys. zł, a maksymalna kwota finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 nie może w sumie przekroczyć 144 tys. zł na jedną Osobę Zatrudnioną. Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia powyższych limitów badany będzie na dzień 30 września 2020 r.

 

26. Jak uwzględnia się pracowników, którzy są zatrudnieni na mniej niż cały etat (np. zatrudnienie na pół etatu), na potrzeby ustalenia wysokości subwencji finansowej dla Mikrofirmy?

Na potrzeby ustalenia poziomu subwencji finansowej bierze się pod uwagę każdą osobę spełniającą definicję Osoby Zatrudnionej, przyjętą dla celów Programu.

 

Dla przykładu, jeżeli przedsiębiorca zatrudnia 2 osoby na podstawie stosunku pracy na pół etatu, to wówczas na potrzeby ustalenia poziomu subwencji finansowej uznaje się, że mamy do czynienia z jedną Osobą Zatrudnioną na pełen etat. Warto nadmienić, że wynik sumowania nie musi być liczbą całkowitą (czyli może wynieść np. 1,75 etatu).

 

Osoba przebywająca na urlopie macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, ojcowskim, rodzicielskim albo wychowawczym traktowana jest jak jeden etat (dotyczy to również osób, które przed tymi urlopami były zatrudnione na część etatu).

 

Każda osoba współpracująca z przedsiębiorcą traktowana jest jak jeden etat (niezależnie np. od liczby godzin na umowie zlecenia).

 

27. Czy, aby skorzystać z Tarczy Finansowej 2.0, działalność objęta kodami PKD wymienionymi w Programie musi być działalnością główną przedsiębiorcy?

Nie. Uwzględniane będą wszystkie kody ujawnione w CEIDG lub KRS. Na każdą z dat, na którą następuje badanie kodów PKD, przedsiębiorca może wykonywać działalność objętą innym kodem PKD, pod warunkiem, że znajduje się on na liście kodów PKD, które zostały dopuszczone Programem.

 

28. Czy przedsiębiorca, który zawiesił działalność po 31 grudnia 2019 r., a odwiesił przed złożeniem wniosku, może się starać o wsparcie w ramach Programu?

Co do zasady tak, przy czym należy zwrócić uwagę, że muszą być spełnione również inne przesłanki do udzielenia wsparcia w ramach Programu. Przy wsparciu dla Mikrofirm, zawieszenie działalności na dzień ustalenia liczby Osób Zatrudnionych na potrzeby wyliczenia poziomu subwencji finansowej może skutkować brakiem możliwości udzielenia subwencji (przedsiębiorca najprawdopodobniej nie zatrudniałby żadnych osób na dzień ustalania poziomu zatrudnienia).

 

29. Kiedy i jak można składać odwołania od decyzji PFR?

Odwołania można składać do PFR za pośrednictwem banku, w którym został złożony wniosek o subwencję – tak jak w przypadku Tarczy Finansowej 1.0 – wyłącznie elektronicznie, tj. za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Różnica polega na tym, że będzie je można składać nie tylko wtedy, gdy otrzymana kwota będzie niższa niż wnioskowana, ale również wtedy, gdy przedsiębiorca otrzyma całą wnioskowaną kwotę, ale z okoliczności wynika, że jego wniosek mógł opiewać na kwotę wyższą.

 

Przed złożeniem odwołania beneficjent powinien:

  • wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. ZUS lub właściwym urzędem skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku oraz
  • upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach,

ponieważ zaniechanie tych czynności może skutkować pozbawieniem beneficjenta prawa do, odpowiednio, uzyskania subwencji finansowej lub podwyższenia jej kwoty, na skutek wyczerpania trybu i ilości możliwych do złożenia odwołań.

 

Beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania. Odwołania można składać od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r.