Święta w e-commerce zaczęły się już w październiku – jakie są europejskie trendy?
Według raportu przygotowanego przez Packhelp, jeden z najważniejszych polskich start-upów, aż 73% europejskich internetowych sprzedawców zaczęło już przygotowywać się do gorącego, świątecznego okresu. Jakie są trendy w branży e-commerce?
Packhelp, polski start-up umożliwiający firmom zajmującym się e-commerce łatwe stworzenie spersonalizowanych opakowań, zbadał przed rozpoczęciem świątecznego sezonu zakupowego ponad 400 e-sklepów z całej Europy. W badaniu wzięły udział firmy z Francji (25%), Wielkiej Brytanii (22%), Hiszpanii (22%), Niemiec (10%) oraz pozostałych krajów europejskich (43%). Raport “E-commerce Trend Report: 2021 Holiday Season” bada jak i kiedy firmy szykują się do świąt.
E-commerce już rozpoczęło sezon - 62% badanych firm zaczęło przygotowania do szału zakupów w sierpniu lub wrześniu, a są takie, które rozpoczęły działania już w maju. Większość z badanych firm jest też zdania, że w tym roku zakupy zaczną się wcześniej, czy to z powodu pandemii, czy zmian w zachowaniu klientów. Praktycznie połowa e-biznesów w Europie spodziewa się rekordów sprzedaży już w listopadzie
Najważniejsze trendy w świątecznym e-commerce
Badani e-sprzedawcy wymienili także najważniejsze ich zdaniem trendy, które wpłyną na tegoroczne świąteczne zakupy. Są wśród nich eko-opakowania, sprzedaż w kanałach mobilnych, social selling i lokalność. Większość sprzedawców jest też zgodnych, że w tym roku sezon świąteczny przyjdzie wcześniej.
Kanały sprzedaży – telefony i media społecznościowe
Większość przebadanych firm zwraca uwagę na to, że dostęp do sklepu online z komputera to obecnie za mało. 87% ankietowanych stwierdza, że należy postawić na zakupy mobilne – widać to w statystykach. Według danych największej globalnej platformy wsparcia sprzedaży – Salesforce, w pierwszym kwartale tego roku sprzedaż mobilna wzrosła globalnie o 6%, a ten wzrost utrzymał się w kolejnym kwartale. Dlatego przystosowanie strony sklepu do zakupów w tym kanale jest niezbędne.
Tak samo ważne (wskazane przez 81% badanych) jest wejście ze swoimi produktami do kanałów social sellingowych – według wspomnianego już Salesforce zakupy za pomocą mediów społecznościowych w pierwszych dwóch kwartałach tego roku wzrosły w Europie o 87%. W dobie hiperwizualnych mediów, takich jak Instagram czy Tiktok, ten kanał może być kluczowy dla wzrostów sprzedaży w sieci.
Ekologia i lokalność
Coraz większa liczba europejskich konsumentów oczekuje, że firma, od której kupują będzie troszczyła się o ekologię (wg. badania Nielsena „Global Consumer Confidence Survey” oczekuje tego 68% respondentów z naszego kontynentu). Dlatego aż 91% badanych firm wskazało na wagę ekologicznego opakowania jako elementu oferty firmy. Na te święta nie chcemy plastiku!
Innym ważnym, i zahaczającym o ekologię tematem, który jako istotny trend wskazało aż 86% pytanych przez Packhelp e-sprzedawców, jest lokalność. Coraz ważniejsze dla konsumenta jest pochodzenie kupowanego produktu – w końcu nie każdy cieszy się z kolejnego gadżetu z Chin w lekko zmienionym opakowaniu, a łańcuchy dostaw z Azji z powodu pandemii także zostały wydłużone. Według PwC (raport „Consumer Insights Pulse Survey” z marca tego roku), 63% konsumentów jest w stanie więcej zapłacić za lokalne produkty, których pochodzenie będzie jasne i możliwe do wyśledzenia.
Święta w tym roku przyjdą wcześniej
64% respondentów jest zdania, że kolejnym trendem jest wcześniejsze rozpoczęcie sezonu. Standardowy początek zakupów, jakim jest Black Friday, w tym roku przypadnie już późno. Według ostatnich wiadomości medialnych, dostawcy i sklepy mogą podnosić ceny na święta, żeby zrekompensować sobie dodatkową pracę i konieczność krótkotrwałego zatrudnienia, a konsumenci obawiają się, że COVID (czy, w wypadku Wielkiej Brytanii, problemy z logistyką) mogą utrudnić terminowe dostawy. Dlatego wielu sprzedawców spodziewa się, że już listopad będzie miesiącem, kiedy będzie można dostrzec znaczące wzrosty sprzedaży.
Poszukujesz rozwiązań e-commerce? Chcesz rozpocząć sprzedaż w sieci? Weź udział w darmowym, organizowanym we współpracy z Google programie Firmy Jutra.