Przejdź do treści
Historie sukcesu Data publikacji: 10 września 2019

Suplementacja szyta na miarę

Mężczyzna trzymający liścia
Mężczyzna trzymający liścia

Branża suplementów diety od lat rozwija się w bardzo szybkim tempie – już ponad 70% Polaków regularnie z nich korzysta. Aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, producenci muszą szukać nowych pomysłów, które jeszcze lepiej odpowiedzą na ich zdrowotne potrzeby. Rewolucyjne rozwiązanie, polegające na spersonalizowanej suplementacji dostosowanej do organizmu użytkownika wprowadza polska firma Sundose. Poznaj ich historię i dowiedz się, jakie wsparcie otrzymali w ramach Cross EU WBA – programu, który łączy start-upy z doświadczonymi przedsiębiorcami oraz Aniołami Biznesu.

Zdrowie w pigułce

Tomasz Styk, współzałożyciel Sundose, rozpoczął swoją przygodę z dietetyką jeszcze  
na studiach. Wykorzystując doświadczenia zdobyte w swojej pierwszej firmie, Nutricus, która zajmowała się poradami dietetycznymi, z czasem postanowił spróbować swoich sił w branży suplementów i wypłynąć na szerzej dostępny i bardziej konsumencki rynek.

Sundose to firma tworząca spersonalizowane suplementy diety, których skład dopasowany jest indywidualnie do charakterystyki organizmu użytkownika. Jego potrzeby ustalane są na podstawie szczegółowego wywiadu zdrowotnego, wyników badań krwi oraz badań genetycznych. Produkty, które w efekcie otrzymuje, cechują się dobrą wchłanialnością oraz nie zawierają konserwantów ani barwników. Ich stosowanie jest bardzo wygodne, ponieważ po złożeniu zamówienia pakiety dostarczane są prosto pod drzwi klienta. Tomasz komentuje: – „Ludzie szukają uproszczonych rozwiązań pozwalających im dbać o swoje zdrowie, a stosowanie diet jest bardzo wymagającym i angażującym procesem. Wartość, którą oferujemy naszym klientom, to indywidualnie dopasowana suplementacja”.

Jak w przypadku większości start-upów, początek działalności Sundose nie był prosty i wymagał wsparcia finansowego oraz zdobycia niezbędnego doświadczenia, umożliwiającego rozwój spółki. Przedsiębiorcy postanowili wziąć udział w Platformach Startowych organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Dzięki tej inicjatywie pozyskali potrzebne środki oraz uruchomili swoją pierwszą produkcję. Byli również uczestnikami licznych projektów biznesowych. Jednym z nich było Cross EU WBA, którego celem jest zwiększenie szans na pozyskanie przez innowacyjne spółki dofinansowania ze strony inwestorów.

Cenne wsparcie Aniołów Biznesu

O programie Cross EU WBA Tomasz i jego wspólnik dowiedzieli się od PARP-u w czasie trwania Platform Startowych. Przedsiębiorcy postanowili wziąć w nim udział, ponieważ chcieli nawiązać relacje z osobami, które mają sieć kontaktów w branży beauty – „Zakładaliśmy, że spotkamy tam osoby, które mają firmy kosmetyczne, sieci klinik, są związane z tą branżą. Mieliśmy nadzieję na współpracę z nimi” – mówi Tomasz.

Program był skierowany do innowacyjnych start-upów, założonych i zarządzanych przez kobiety oraz firm, których produkty lub usługi są skierowane do kobiet. Głównym elementem Cross EU były sesje pitchingu, podczas których przedsiębiorcy mogli zaprezentować swoją firmę przed Aniołami Biznesu oraz mentorami. Inicjatywa tworzyła też przestrzeń do dyskusji na temat kluczowych kwestii dotyczących prowadzenia biznesu i pomogła przedsiębiorcom rozwinąć umiejętności prezentowania swoich pomysłów.

Proces aplikacyjny był bardzo prosty i polegał na przesłaniu dedykowanego formularza oraz odbyciu rozmowy z organizatorem. Wybrane spółki otrzymały szansę prezentacji swojego projektu podczas pitchingu oraz współpracy z mentorem, który brał udział w procesie przygotowań do wystąpienia – „To były dwa spotkania, podczas których odbywaliśmy próby prezentacji i wdrażaliśmy poprawki. Mieliśmy też bieżący kontakt e-mailowy i telefoniczny z naszym mentorem” – wspomina przedsiębiorca. Sundose był już wtedy doświadczonym start-upem, który wielokrotnie prezentował się na różnych wydarzeniach. Dlatego też proces przygotowań do pitchingu nie sprawił im dużych problemów. Tomasz przekonuje jednak, że dla młodych spółek Cross EU stanowił ogromną wartość – „Uważam, że tego typu programy są bardzo potrzebne, ponieważ dają młodym spółkom szansę poznania środowiska inwestorów, a jednocześnie pozwala na dopracowanie prezentacji firmy i ośmiela przed kolejnymi występami publicznymi” – przekonuje.

W ramach inicjatywy odbyły się w sumie dwie sesje pitchingu: przed Siecią Przedsiębiorczych Kobiet oraz funduszem Black Swan. W przypadku pierwszego wydarzenia – z racji napiętego harmonogramu – nie było zbyt wiele czasu na nawiązywanie relacji. Po pitchingu przed funduszem odbyła się kolacja, podczas której Tomasz mógł porozmawiać z Aniołami Biznesu w nieco mniej formalnej atmosferze. Jako najciekawsze doświadczenie wyniesione z programu, Tomasz wskazał poznanie specyfiki funkcjonowania niewielkich klubów inwestorskich, takich jak Black Swan. Różnią się bowiem one od wielkich funduszy, ale na równi stanowią cenne źródło kontaktów i finansowania.

Głowy pełne rewolucyjnych pomysłów

Tomasz na pytanie o to, czy poleciłby Cross EU innym przedsiębiorcom, zachęcił młode firmy do brania udziału w programie. Inicjatywa jest szansą na szkolenie umiejętności przemawiania oraz zdobycie pierwszych doświadczeń w środowisku biznesowym. Styk komentuje: – „Kiedy ktoś ma dobry produkt dla kobiet, to jest miejsce, w którym warto się znaleźć. Na wczesnym etapie budowania start-upu, kiedy prowadzenie własnej firmy jest nowym doświadczeniem, a zespół dopiero się zawiązuje, taki program daje możliwość zrozumienia, jak pozyskać pierwszego inwestora dla swojego projektu”.

Start-up ma olbrzymi potencjał – w 2018 roku był pierwszą firmą w Europie, która zajęła się tworzeniem spersonalizowanych suplementów. Obecnie na rynku europejskim jest tylko kilka takich przedsiębiorstw – w Niemczech, w Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Udział w programie Platform Startowych otworzył jej drzwi do kolejnych inicjatyw, a doświadczenie zdobyte w Cross EU, pomogło zdobyć kompetencje potrzebne do pozyskania kapitału na dalszy rozwój. Firma jest obecnie wspierana przez fundusz inwestycyjny KnowledgeHub, współpracujący z PFR Ventures. Otrzymane wsparcie finansowe pomoże jej w skalowaniu sprzedaży oraz wejściu na zagraniczne rynki. Sundose wdraża również rewolucyjne zmiany w swoim modelu działania: – „Jako pierwsi odchodzimy od modelu abonamentowego. Od tej pory nasi klienci będą płacić tylko za to, z czego chcą korzystać. Podejrzewam, że jest to przyszłość spersonalizowanej suplementacji i nie ma od tego ucieczki” – podsumowuje Styk.