Przejdź do treści
Historie sukcesu Data publikacji: 17 grudnia 2019

Przez skórę do wielkiego biznesu

Czerwone tło z motywem medycznym
Czerwone tło z motywem medycznym

W dzieciństwie, kiedy podczas zabawy na podwórku dochodziło do drobnych urazów, plaster był w stanie „uśmierzyć” każdy ból. A co, gdyby zmodyfikować go do postaci nośnika substancji czynnych i w ten sposób radzić sobie z chorobami onkologicznymi, dermatologicznymi czy autoimmunologicznymi? Dokonali tego specjaliści z BIOTTS, zwycięzcy konkursu Akademii BioMed PFR. Dowiedz się, jaką drogę przeszli od laboratorium do współpracy z międzynarodowymi koncernami farmaceutycznymi.

Programy branżowe potrzebne od zaraz

BIOTTS powstał w 2018 roku, jako wynik współpracy dwóch innowacyjnych naukowców Jana Melera i Pawła Biernata. Na swoim koncie mają oni już m.in. autorskie leki przeciwalergiczne, receptury żywności funkcjonalnej, żele lecznicze, czy naturalnie zakonserwowane kwasy omega. Jednak technologią, która zachwyciła świat, jest ich transdermalny nośnik MTC-Y, czyli rodzaj specjalnego nośnika, pozwalającego na zwiększenie biodostępności substancji leczniczej przy obniżeniu dawki terapeutycznej. Nośnik może mieć postać żelu, kremu, maści lub plastra transdermalnego.

Akademią BioMed PFR zespół BIOTTS zainteresował się od razu. Jak sami mówią: – „Jest dużo programów dla start-upów, ale mało dedykowanych inicjatyw dla biotechnologii i medycyny. Tego rodzaju projektu poszukiwaliśmy”. 

Akademia BioMed PFR to międzynarodowy program edukacyjny powstały przy współpracy Polskiego Funduszu Rozwoju, Ambasady Brytyjskiej w Warszawie i Nottingham Business School skierowany do 20 innowacyjnych spółek z sektorów BioTech i MedTech. Uczestnicy inicjatywy mieli okazję wziąć udział w tygodniowym szkoleniu w Warszawie, a następnie wyjechać do Nottingham, aby poznać charakterystykę brytyjskiego rynku medycznego i farmaceutycznego. 

Kontakty w sektorze zdrowia

Oczekiwania, z jakimi przedstawiciele BIOTTS zgłosili się do programu to przede wszystkim zbudowanie sieci kontaktów z ekspertami branży medycznej, a także otrzymanie wskazówek, dotyczących kierunku rozwoju ich firmy. Pomimo ponad trzynastoletniego doświadczenia badawczego założyciele wciąż uczyli się prowadzenia biznesu. Ich projekt był na etapie finalizacji pierwszych etapów badawczych, posiadali już strategię patentową, jednak strategia wdrożeniowo-sprzedażowa wymagała jeszcze dopracowania. – „Ta branża cechuje się tym, że jest bardzo specyficzna. Jest bardzo dużo regulacji, bardzo dużo przepisów i mamy świadomość tego, że o wielu rzeczach nie wiedzieliśmy, aplikując do programu” – wyznaje Paweł, prezes spółki.

Podczas części odbywającej się w Polsce uczestnicy Akademii Biomed PFR wzięli udział w warsztatach powadzonych przez postaci, takie jak: Paul van Arkel – dyrektor generalny i prezes Novartis Poland, Tania Fernandez – założycielka DreamCatcher Ventures, funduszu Venture Capital ze Stanów Zjednoczonych, czy Sławomir Broniarek – dyrektor finansowy OncoArendi Therapeutics. Każde z tych spotkań zaowocowało pomysłami wprowadzonymi do strategii komercjalizacji i pozwoliło jej założycielom lepiej przygotować się do nadchodzącej fazy sprzedaży. 

Wartościowe relacje udało się również pozyskać firmie podczas tygodniowego wyjazdu do Nottingham. W trakcie Misji Międzynarodowej mentorem start-upu został Norman Asher, którego zaangażowanie szczególnie docenił prezes spółki – Paweł Biernat: – „Norman jest rewelacyjnym człowiekiem. Bardzo cenię sobie kontakt z nim, jego zaangażowanie w zrozumienie naszego biznesu, a także wskazówki dotyczące tworzenia modeli biznesowych na rynek europejski, amerykański i chiński. Na początku poznawał zespół, potem wdrożył się w naszą technologię, a następnie zaczął nas kontaktować z firmami z całego świata, które wpisują się w strategię spółki”. Warto zaznaczyć także, iż pomimo tego, że Akademia BioMed PFR już się zakończyła, to relacje między BIOTTS a Normanem wciąż się utrzymują.

Kierunek sprzedaż

Droga do sukcesu BIOTTS nie była usłana różami. Zanim projekt wyewoluował, konieczne było zebranie doświadczenia biznesowego, ponieważ założyciele posiadali wykształcenie naukowe i doświadczenie badawcze. Paweł komentuje: – „W tej branży od samego początku trzeba budować relacje, sprzedawać i zatrudniać ludzi lepszych od siebie, którzy specjalizują się w danym obszarze”. Mocny nacisk firma położyła na budowanie sieci kontaktów i zwiększenie rozpoznawalności swojego rozwiązania dzięki uczestnictwu w globalnych konferencjach. Niedawno do zespołu BIOTTS dołączyła na stanowisku General Manager’a Karolina Buratyńska, która od 13 lat pracuje w branży farmaceutycznej. – „Jeśli nie wiemy w jaki sposób nawiązać szybki kontakt z potencjalnymi klientami, to musimy znaleźć kogoś, kto nam w tym pomoże. My postawiliśmy na Karolinę Buratyńską, doświadczoną ekspertkę w budowaniu strategii biznesowych firm farmaceutycznych i globalnej komercjalizacji, która swoje doświadczenie zdobywała m.in. w Teva Pharmaceuticals. Budowanie relacji z ludźmi to kompetencja, której całe życie się uczymy i rozwinęliśmy ją również w trakcie trwania Akademii BioMed. W BIOTTS stymulujemy ludzką ciekawość do odkrywania i chęć nauki. To pozwala nam stale rozwijać firmę, nawiązywać relacje z globalnymi graczami w sektorze farmaceutycznym i ulepszać ofertę, która obecnie jest szyta na miarę potrzeb koncernów farmaceutycznych” – opowiada Paweł.

Wydarzeniem kończącym program była Gala Finałowa – to właśnie wtedy start-upy miały okazję zaprezentować swoje rozwiązania i modele biznesowe przed inwestorami oraz liczną publicznością. Dorobek BIOTTS został szczególnie wyróżniony – ich rozwiązanie zdobyło najwięcej uwagi funduszy Venture Capital. Zwyciężyli konkurs na najlepszą prezentację i zdobyli nagrodę. Wygraną przeznaczyli na udział w konferencji BIO-Europe Hamburg 2019, która pomogła postawić im kolejny krok na międzynarodowym rynku.