Praktyczne zastosowania wirtualnej rzeczywistości – w czym może pomóc nam VR?
Wirtualna rzeczywistość (VR) przez długi czas w powszechnej opinii kojarzona była z gamingiem i szeroko rozumianą rozrywką. Choć faktycznie technologia VR rozwija się prężnie w tym obszarze, co tylko wzmocniła pandemia i związane z nią lockdowny, okazuje się, że jej zastosowanie wychodzi daleko poza gaming. W jakich branżach sprawdza się VR i jakie praktyczne zastosowania znajduje? Sprawdźcie!
Możliwości wirtualnej rzeczywistości wydają się być nieskończone. Korzystając z okularów obsługujących tę technologię, możemy przenieść się w dowolne miejsce – przestrzeń kosmiczną, kabinę pilota czy boisko piłkarskie, nie pozostając jedynie biernym widzem, a zgłębiając jego możliwości. Okulary VR w pewien sposób oszukują oczy tak, by użytkownik odczuwał realne zanurzenie w filmie czy grze. Choć będąc w świecie wirtualnym doznamy zjawiska immersji, która może powodować doznania podobne do choroby lokomocyjnej, z roku na rok gogle obsługujące VR są coraz bardziej udoskonalane, tak by wrażenia były coraz intensywniejsze. Ponadto, pojawiają się coraz to nowe zastosowania tej technologii.
Wirtualna rzeczywistość jest świetnym narzędziem edukacyjnym – korzystający z tego rozwiązania uczniowie mogą przenieść się w dowolną epokę i poznawać jej poszczególne elementy. Nauka o prehistorycznych dinozaurach, czy starożytnych cywilizacjach nie będzie dzięki temu jedynie obowiązkiem kojarzącym się z zapamiętywaniem podręcznikowych dat i pojęć, ale prawdziwym zanurzeniem się w historii. Poznawanie bliższych i dalszych zakątków Ziemi umożliwia aplikacja Discovery VR. Aplikacje Mondly i ImmerseMe z kolei umożliwiają naukę języków obcych, podczas podroży po wirtualnym świecie.
Technologia wirtualnej rzeczywistości pomaga również w treningu umiejętności twardych i zdobywania kompetencji zawodowych. Firma EpicVR stworzyła m.in. symulatory hal produkcyjnych, z których korzystają studenci Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, jak również opracowała dla firmy Krakodlew S.A. – specjalizującej się w odlewach wielkogabarytowych, szkoleniową aplikację VR odwzorowującą procesy technologiczne, jakie wykonywane są w firmie.
"Potencjał projektu jest nieograniczony. Sposób, w jaki tworzymy rozwiązania VR pozwala nam na ich nieustanną modyfikację i rozwój. Wychodząc od potencjału szkoleniowego i marketingowego, warto wspomnieć również, że takie rozwiązanie z powodzeniem sprawdzi np. podczas rekrutacji nowych pracowników, czy w działaniach onboardingowych"
– wskazali twórcy EpicVR przedstawiając swoje rozwiązania.
Inną grupą zawodową, która korzysta z symulatorów opartych na VR są piloci. Z takiej formy szkolenia personelu pokładowego korzystają już m.in. holenderskie linie lotnicze KLM.
"Dzięki wirtualnej rzeczywistości kursanci mogą wcześniej zapoznać się z kokpitem, a następnie z tym przygotowaniem, mogą później efektywniej wykorzystać czas, będąc w rzeczywistym symulatorze"
– wskazał Sebastian Gerkens, starszy instruktor szkoleniowy na samolotach Embraer w KLM Cityhopper, cytowany w komunikacie prasowym ogłaszającym w ubiegłym roku decyzję o rozpoczęciu korzystania z wirtualnej rzeczywistości.
VR to także dobra metoda nauki umiejętności miękkich. Wirtualna rzeczywistość pomaga zrozumieć emocje innych ludzi i kształtować zachowania empatyczne – jest to przydatne choćby w szkoleniach liderów i menadżerów. Aplikacja VirtualSpeech umożliwia z kolei trening wystąpień publicznych w wirtualnej auli, do złudzenia przypominającej przemówienie przed tłumem obserwatorów. Uczestnicy szkoleń realizowanych za pomocą technologii VR podkreślają, że jest to metoda dużo skuteczniejsza niż e-learning, powoduje, bowiem głębokie zanurzenie się w treści, dzięki czemu łatwiej jest zapamiętać nowe informacje. Potwierdza to przygotowany przez PwC raport „How virtual reality is redefining soft skills training?”. Na jego potrzeby przeprowadzono badanie, z którego wynika, że nauka przy zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości pozwala przyswoić wiedzę 4 razy szybciej niż w przypadku metod tradycyjnych i jest 4 razy bardziej skuteczna niż e-learning.
VR może służyć nie tylko nauce, lecz również terapii. Rozwiązanie w tym zakresie rozwija Unicorn VR World, który stworzył terapię dedykowaną dzieciom ze specjalnymi potrzebami, m.in. ze spektrum autyzmu, opartą na wirtualnej grze. Gogle, których używają dzieci, pozwalają im poznać cyfrowego przyjaciela Jednorożca, który pokazuje im bezpieczny, wirtualny świat. To pomaga rozwijać małym pacjentom - pod okiem terapeuty - ich kompetencje personalne, szkolne oraz społeczne grając przy tym w niezwykłą, wciągającą grę w wirtualnym świecie.
"Wykorzystując VR tworzymy bezpieczny azyl dla dziecka. Pozwalamy mu przenieść się do wirtualnej rzeczywistości, odizolować się na chwile od przytłaczającego go świata i zanurzyć w bezpiecznej, spersonalizowanej przestrzeni idealnej do nauki i rozwoju"
– wskazał w rozmowie z BizBlogiem Jakub Kreft, wspołtwórca Unicorn VR World i uczestnik I edycji Szkoły Pionierów PFR.
"Istnieje wiele dowodów pokazujących, że chwilowe izolowanie od bodźców otoczenia sprzyja lepszemu funkcjonowaniu i sprawniejszemu uczeniu się dzieci z ASD"
– dodał.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym rozwiązaniu, obejrzyj rozmowę Jakuba Krefta z dr Maciejem Kaweckim, która dostępna jest poniżej.
Według szacunków amerykańskiej firmy IDC, przynajmniej do 2024 r., wydatki na rozwiązania wykorzystujące wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość w firmach, na całym świecie będą rosły średniorocznie o blisko 80%, a w samym 2021 r. łączna suma wydatków na nie wyniesie 10,7 mld dolarów. To pokazuje, że rynek, choć już bogaty w rozwiązania VR, wciąż czeka na nowe projekty!