Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 22 lipca 2022

Podsumowujemy 1. półrocze 2022 roku! Zestawienie 12 największych inwestycji VC w polskie start-upy

Opublikowany raport PFR Ventures i Inovo Venture Partners, w którym podsumowano drugi kwartał 2022 roku to także okazja do spojrzenia wstecz i przyjrzenia się największym inwestycjom pierwszych sześciu miesięcy tego roku. W jakie spółki – i w których rundach -najwięcej kapitału zainwestowali inwestorzy?

ICEYE – 540 mln zł w rundzie D (luty 2022)

Zdecydowanie największa ogłoszona w 1. połowie 2022 roku runda trafiła do ICEYE. To spacetechowy start-up, który powstał w Warszawie, ale siedzibę główną ma w Helsinkach. Pracuje nad satelitami obserwacyjnymi i oprogramowaniem do nich. Jest m.in. posiadaczem największej na świecie konstelacji satelitów obserwacyjnych z syntetyczną aperturą (SAR) – pozwalającą tworzyć zdjęcia planety niezależnie od warunków pogodowych oraz tworzy oprogramowanie pozwalające informować o katastrofach naturalnych.

To już kolejny rekord spółki - w 2020 roku runda ICEYE była największą rundą polskiego start-upu (otrzymał wtedy 300 mln złotych), a tegoroczne finansowanie może być także jednym z najwyższych w ekosystemie. Rundzie finansowania przewodził dotychczasowy inwestor – inwestujący w spacetech Seraphim Space, a wsparły go klient spółki - BAE Systems i azjatycki fundusz Kajima Ventures, a w rundę zaangażowany był także dotychczasowy polski inwestor - OTB Ventures.

Według portalu Techcrunch ta inwestycja sprawia, że polsko-fiński spacetech jest drugim najwyżej dofinansowanym w branży start-upem po SpaceX. 13 stycznia ICEYE wystrzelił dwie satelity z przylądka Canaveral na Florydzie – wśród nich jest pierwszy kosmiczny statek stworzony i operowany w całości przez firmę ze stworzonych przez nią części. Pieniądze z finansowania spółka planowała przeznaczyć na kolejne starty satelit, rozbudowę systemu informacji o katastrofach, a także rozwój systemu analitycznego i dalsze poszerzanie zespołu.  

Silent Eight – 170 mln zł w rundzie B (marzec 2022)

40 milionów dolarów w rundzie B otrzymał Silent Eight, działający z Singapuru i Warszawy start-up zaprzęgający do walki z szarą strefą w finansach rozwiązania AI. Start-up założony został przez Polaka, Marcina Markiewicza, a w ostatniej rundzie zainwestowały w niego m.in. polski fundusz OTB Ventures Wavemaker Partners oraz SC Ventures – inwestycyjne ramię Standard Chartered Banku, które brały udział w poprzednich rundach, a rundzie przewodzili TYH Ventures i fundusz HSBC Ventures, fundusz banku HSBC, będącego jednym z ponad 70 klientów Silent Eight spomiędzy dużych instytucji finansowych. 

Silent Eight pomaga organizacjom w zwalczaniu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, jak również pozwala uporać się z przepisami dotyczącymi sankcji gospodarczych. Firma planuje przeznaczyć finansowanie na rozwój technologii, która ma wesprzeć gwałtownie rosnącą liczbę klientów firmy, a także wzrost zatrudnienia – do końca roku Silent Eight planuje zatrudnić 150 osób, głównie zajmujących się IT i analizą danych.

Spółka znalazła się również na naszej mapie polskiego sektora cyberbezpieczeństwa!


Tidio – 109 mln zł w rundzie B (maj 2022)

Case study inwestycji w raporcie za Q2 PFR Ventures i Inovo Venture Partners

Tidio to start-up, który ma już duże doświadczenie na rynku – powstał w 2013 roku, najpierw tworząc aplikacje mobilne, a od 2015 roku tworząc livechaty, a następnie powiększając swoją ofertę o chatboty. Tidio wspomaga prowadzenie biznesu, tworząc jedną skrzynkę komunikacji z klientem w szeregu kanałów – od Facebooka, przez stronę opartą na Wordpressie, aż po systemy sklepowe takie jak Shopify. ­

"Większość naszych klientów jest w stanie uruchomić Tidio w ciągu kilku minut i już tego samego dnia widzą wartość, którą przynosi"

– powiedział Tytus Gołas w rozmowie z serwisem Techcrunch.

W maju spółka ogłosiła rundę B w wysokości 25 milionów dolarów. Przewodził jej amerykański fundusz PeakSpan Capital, a udział w niej brali szef InPostu Rafał Brzoska i polski fundusz Inovo Venture Partners. Pozyskane środki pomogą w dalszym rozwoju produktu oraz zwiększeniu skali działalności Tidio. Start-up pracuje nad nowymi funkcjami dla swojej platformy, w tym nad botami sprzedażowymi opartymi o AI oraz narzędziami marketing automation.

"Widzimy, że miliony małych i średnich firm e-commerce na całym świecie dostrzegają, jak ważną rolę odgrywa oferowanie klientom odpowiedniego doświadczenia. Tidio znakomicie wpisuje się w te potrzeby. To prosty we wdrożeniu produkt, który pozwala każdemu sklepowi internetowemu oferować doskonałą obsługę klienta i zwiększać przychody. Przy pomocy niewielkiego finansowania zespół Tidio stworzył jedno z 5. najlepszych rozwiązań livechat na świecie i udowodnił, że ich produkt może być skalowany w różnych kanałach i platformach. To czyni Tidio jedną z najbardziej rentownych firm SaaS, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Ogromnie cieszymy się, że możemy kontynuować naszą podróż z Tytusem i jego zespołem"

– komentował inwestycję Michał Rokosz, partner w Inovo Venture Partners.

Synerise – 100 mln zł w rundzie B (maj 2022)

Polski start-up Synerise, który buduje rozwiązania pozwalające na tworzenie wzorców behawioralnych użytkowników (na potrzeby na przykład e-commerce czy CRM, ale także do wielu innych celów – od KYC przez przewidywanie cyklu życia klienta), pozyskał 23 miliony dolarów w rundzie B, której przewodził fundusz Carpathian Partners. Celem finansowania jest ekspansja na rynku USA, a także rozwój technologiczny.

"Zaawansowanie produktów Synerise jest niesamowite. Nawet największe firmy software’owe w USA nie mają tak eleganckich, kompletnych i wysoko wydajnych rozwiązań"

- powiedział Cezary Pietrasik, współzałożyciel i partner w Carpathian Partners. 

Synerise powstało w 2013 roku. Od tego czasu spółka rozwija się głównie na rynkach europejskich – a wśród klientów może wskazać choćby mBank czy sieci sklepów Carrefour, Rossman i CCC, a partnerów – EY czy Microsoft.

"Nasza wizja zakłada, że zawsze będziemy działać w czasie rzeczywistym, niezależnie od ilości danych, które trzeba przetworzyć. Stworzyliśmy od podstaw zorientowany na kolumny i wiersze silnik behawioralnej bazy danych czasu rzeczywistego do heterogenicznego, wielomodalnego pobierania danych, który zasila naszą platformę. Umożliwia on codzienną obsługę miliardów zapytań odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji na poziomie przedsiębiorstwa, bez konieczności wstępnej agregacji lub dzielenia danych na gorące i zimne magazyny do oddzielnych operacji analitycznych i transakcyjnych. Daje nam to przewagę konkurencyjną w budowaniu wysoce efektywnych modeli AI typu out-of-the-box z samooptymalizacją" 

– komentował inwestycję Jarosław Królewski, CEO i współzałożyciel Synerise.

Nomagic – 95 mln zł w rundzie A (maj 2022)

Case study inwestycji w raporcie za Q2 PFR Ventures i Inovo Venture Partners

Maj – jak widać – obfitował w inwestycje. Pozyskanie dużej rundy - ok. 95 mln złotych – ogłosił wtedy Nomagic. To twórcy robotycznego ramienia, które wykorzystanie znajduje w logistyce e-commerce. Robot stworzony przez Polaków może wybrać określony produkt z sekcji magazynowej i umieścić we właściwym miejscu – a także je zapakować. 

Nomagic ma już szereg klientów – głównie poza Polską. Jednym z najważniejszych jest Brack.ch, szwajcarski lider e-commerce. Poza tym klienci start-upu znajdują się także w branży fashion i logistyce.

Rundzie A firmy przewodziły Khosla Ventures i berliński Almaz Capital, a także Europejski Bank Inwestycyjny. Wsparcia udzielili także wcześniejsi inwestorzy. Pieniądze mają być przeznaczone na rozwój produktu, który obecnie działa na zasadzie identyfikacji wizualnej – ma być rozszerzony o inne możliwości skanowania produktów – choćby za pomocą fal radiowych. 

Stonly – 92,7 mln zł w rundzie A (styczeń 2022)

Platforma założona przez Krzysztofa Dąbrowskiego i Alexisa Fogla ma siedzibę w Paryżu. Tworzy wspieraną przez AI platformę, która wprowadza nowych klientów do aplikacji. Dzięki rozwiązaniu klienci mogą tworzyć przewodniki dotyczące swoich produktów, a ich użytkownicy mają dostęp do pomocy dokładnie wtedy, kiedy jej potrzebują i są w stanie samodzielnie rozwiązywać pojawiające się problemy. Główną innowację stanowi możliwość tworzenia interaktywnych przewodników, które automatycznie dostosowują kolejne kroki na podstawie wyborów użytkownika.

"Nie jesteś w stanie efektywnie przekazywać wiedzy, jeśli wysyłasz wszystkim ten sam artykuł. Edukacja wymaga progresywnego podejścia, dostosowanego do tego, kiedy i jak ludzie chcą się uczyć. Dzięki Stonly można zintegrować całą wiedzę potrzebną do obsługi aplikacji lub produktu i wyświetlać ją wtedy, kiedy jest potrzebna"

– wskazał Alexis Fogel.

Z rozwiązań Stonly obecnie korzysta ok. 20 tys. firm, a jak wskazują twórcy – w 2021 roku spółka urosła pięciokrotnie.

Stonly otrzymało w rundzie A 22 mln Euro (ok 90 mln złotych). Brał w niej udział fundusz Northzone, we współpracy z jednym z najbardziej znanych funduszy z Doliny Krzemowej – Accel Partners i aniołami biznesu. 

Talkin’ Things – 87 mln zł w rundzie A (maj 2022)

Case study inwestycji w raporcie za Q2 PFR Ventures i Inovo Venture Partners

Chipy RFID to rozwiązanie, którego nie widać, ale które pojawia się w coraz większej liczbie produktów. Talkin’ Things to polski producent chipów, który istnieje od 2014 roku i jest jednym z największych producentów chipów w Europie.

"Produkujemy tagi - lub bardziej po polsku znaczniki - RFID. Nie tylko je produkujemy, ale też projektujemy, a także dostarczamy kompletne rozwiązania – od pomysłu czemu nasze rozwiązanie mogłoby w danej firmie służyć, przez zaprojektowanie, stworzenie i wdrożenie – nie tylko dedykowanego hardware’u, ale też tworzymy kompletne rozwiązanie, także uwzględniające oprogramowanie, tak żeby produkty z RFID mogły zostać podłączone do świata online. Oczywiście wszystko zależy od klienta – jesteśmy w stanie wdrożyć od początku rozwiązanie u klienta, który dopiero przygląda się tej technologii i jest w „punkcie zero”, ale także obsłużyć takiego, który już RFID wdrożył i potrzebuje znaczników"

tłumaczył w rozmowie z nami Jakub Załuska, Dyrektor marketingowy Talkin’ Things.

Poza samymi chipami spółka oferuje rozwiązania dla inteligentnych opakowań i produktów. Dzięki temu klienci zyskują cenne dane o swoich produktach i procesach w czasie rzeczywistym. Z rozwiązań start-upu korzystają m.in. Coca-cola, Sanofi czy Nestle. Poza branżą food tworzy także produkty dla branż odzieżowej, farmaceutycznej czy przemysłu.

Inwestycja w spółkę to 20 mln dolarów, a rundzie A przewodził fundusz TDJ Venture, a wziął w niej udział także dotychczasowy inwestor – Montis Capital. Inwestycja w Talkin’ Things to pierwszy krok w kierunku realizacji nowej strategii, w ramach której fundusz planuje zainwestować do 200 mln złotych w dojrzałe startupy w fazie growth, we wzrostowych branżach takich jak automatyzacja, opakowania, OZE, magazynowanie energii czy proptech.

"Środki pozyskane przez spółkę w ramach tej rundy inwestycyjnej zostaną przeznaczone na kontynuację projektu budowy RFID Gigafactory, czyli fabryki tagów RFID, która pozwoli na wejście Talkin’ Things do pierwszej ligi światowych producentów tagów RFID. Planujemy także znacząco zwiększyć zatrudnienie"

– skomentował inwestycję Marcin Pilarz założyciel i prezes zarządu Talkin’ Things.

Symmetrical.ai – 80 mln zł w rundzie A (kwiecień 2022)

Case study inwestycji w raporcie za Q2 PFR Ventures i Inovo Venture Partners

Symmetrical pomaga firmom zatrudniać pracowników na dużą skalę i wypłacać im wynagrodzenia w sposób zautomatyzowany. Ten polski fintech trafił jako jeden z 5 polskich start-upów na listę wartych obserwacji firm technologicznych z Europy Środkowej i Wschodniej portalu Sifted. Symmetrical pozyskał 18,5 mln dolarów (80 mln zł) finansowania w rundzie, w której inwestorem wiodącym jest Target Global (znany z inwestycji w Revolut, DocPlanner czy Delivery Hero), a brał w niej udział m.in. polski Market One Capital.

Firma Symmetrical została założona w 2019 r. w Warszawie i w ciągu ostatnich 9 miesięcy 23-krotnie zwiększyła swoje przychody, przetwarzając w tym czasie dziesiątki tysięcy wypłat i obsługując 47 klientów w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Polsce.

"Największą bolączką naszych klientów jest brak scentralizowanej obsługi wynagrodzeń we wszystkich krajach, w których prowadzą działalność, przez co zmuszeni są do ich realizacji osobno na różnych rynkach, w ciągle zmieniającym się otoczeniu prawnym. Jest to niezwykle skomplikowany i kosztowny proces - zauważa Daniel Wartołowski, COO i współzałożyciel Symmetrical. - Nasza technologia API nie tylko wyświetla listy płac, ale również obsługuje złożone procesy ich realizacji. Rozwiązanie Symmetrical oferuje maksymalną prostotę i łatwość obsługi wynagrodzeń. Za to kochają nas nasi klienci"

- podkreśla Daniel Wartołowski.

Zowie – 65 mln zł w rundzie A (styczeń 2022)

Case study inwestycji w raporcie za Q2 PFR Ventures i Inovo Venture Partners

62 miliony złotych (15 milionów dolarów) trafiło w kolejnej rundzie A do Zowie – twórców chatbotów dla e-commerce. Przewagą systemu tworzonego przez polski start-up ma być nie tylko możliwość odpowiedzi na proste pytania klienta, ale też wspierać pracowników obsługi w bardziej skomplikowanych zadaniach. Start-up chwali się również prostą integracją platformami i narzędziami e-commerce takimi jak Shopify, Recharge czy Klaviyo – za pomocą prostego API.

Rundzie przewodził amerykański Tiger Global. W finansowaniu udział wzięli także dotychczasowi inwestorzy, w tym Gradient Ventures, kalifornijski fundusz Google’a. Zdobyte do tej pory środki mają pomóc firmie m.in. rozwijać działalność w Stanach Zjednoczonych. W tym celu Zowie planuje zatrudnić do końca roku kolejne 20 osób: specjalistów od marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.

The Batteries – 35 mln zł w rundzie A (czerwiec 2022)

O finansowym wsparciu dla The Batteries pisaliśmy już w maju, jednak do rundy finansowania dołączyli się kolejni inwestorzy – to spowodowało, że ostatecznie zamknęła się na kwocie aż 35 mln złotych. Finansowanie pochodzi zarówno od dotychczasowego inwestora - funduszu Aper Ventures, który jest liderem rundy, a także od Januarego Ciszewskiego i JR Holding, EIT InnoEnergy oraz UAB Electronics System.

Baterie produkowane przez The Batteries tworzone są z pomocą parowania plazmowego. Dzięki tej technologii mogą mieć albo dużo dłuższy czas działania na jednym ładowaniu bez zmiany kształtu samego urządzenia, albo być cieńsze i mniejsze zachowując jednakowy czas działania jak standardowa bateria. Podobne rozwiązania (baterie TFB - cienkowarstwowe baterie litowo-jonowe) już powstawały, jednak ich twórcy napotykali przeszkody znacząco utrudniające ich tworzenie. Są drogie i trudne do masowej produkcji, więc do tej pory pojawiały się głównie w laboratoriach.

"The Batteries tworzy produkt, który posiada bardzo szerokie zastosowanie, a jego potencjał rynkowy jest ogromny. Founderzy udowodnili, że ich opatentowana technologia produkcji pozwala wyprodukować bezpieczne baterie, które są (w zależności od użycia) nawet 10-200 razy tańsze niż innych firm produkujących baterie solid state. Wierzymy, że w ciągu następnych lat każdy z nas, używając elektroniki, będzie miał w swoim urządzeniu naszą baterię"

- komentuje Jacek Błoński, Managing Partner w Aper Ventures.

Baterie stały się najbardziej elektryzującą inwestorów VC i Private Equity okazją do lokowania środków. Według PitchBook i TechCrunch, inwestycje w branżę w ostatniej dekadzie pochłonęły blisko 42 miliardy dolarów. 3/4 z nich miała miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat. 

Pieniądze od inwestorów zostaną przeznaczone przez start-up na budowę linii produkcyjnej w fabryce w Rzeszowie, umożliwiającej sprzedaż baterii na skalę globalną. Spółka chce także zwiększyć zespół inżynierów, odpowiedzialnych za dalszy rozwój przełomowej technologii solid state. Łączna kwota pozyskanych do tej pory przez start-up środków przekracza 50 mln złotych.

Omnipack – 32,2 mln zł w rundzie Seed (Q1 2022)

Omnipack to spółka specjalizująca się w realizacji transgranicznych dla eCommerce, z ponad 15-letnim doświadczeniem w logistyce. Wykonuje kompleksowe usługi w zakresie handlu - od dostaw, przechowywania, kompletacji i pakowania po wysyłkę, zwroty i szereg usług dodatkowych. Lista klientów obejmuje wszystkich, od globalnych marek, takich jak Motorola, Wish, Saint i Sofia, Olsen po lokalnych liderów branży, takich jak Nago, Naoko, Bizuu.

Można powiedzieć, że Omnipack to platforma logistyczna, która zajmuje się logistyką eCommerce dla średnich europejskich detalistów. „Wolimy mówić, że jesteśmy partnerem w rozwoju dla marek, które chcą zapewnić swoim klientom obsługę godną uśmiechu”.

W 1. kwartale 2022 roku Omnipack zdobyło 32,2 mln zł w rundzie seed od funduszy Smok VC i Flashpoint VC.

Start-up znalazł się także na opublikowanej niedawno Mapie Cyfrowych Narzędzi dla firm!

neptune.ai – 32 mln zł w rundzie A (kwiecień 2022)

Duża runda A – 32 mln zł trafiła w kwietniu do Neptune.ai, start-upu, który rozwija platformę pomagająca inżynierom w tworzeniu modeli uczenia maszynowego. Rundzie przewodził fundusz Almaz Capital, przy udziale dotychczasowych inwestorów – btov Partners, Rheingau Founders i polskiego TDJ Pitango.

Neptune.ai został stworzony w 2017 roku przez zespół inżynierów machine learning firmy deepsense.ai, pod przewodnictwem Piotra Niedźwiedzia, który zdobywał doświadczenie w Facebooku i Google. Firma ma obecnie ok. 100 klientów, których zespoły korzystają z platformy. To między innymi Roche, The New Yorker, NNAISENSE, InstaDeep i polski start-up Brainly. Liczba klientów komercyjnych wzrosła w roku 2021 czterokrotnie.

"Gdy przechodziłem ze świata tworzenia oprogramowania do uczenia maszynowego, uderzyły mnie brak kontroli nad budowaniem modeli, chaos w prowadzeniu eksperymentów i brak narzędzi wspierających prowadzenie projektów. Gdy zespół inżynierów w mojej poprzedniej firmie pokazał mi narzędzie, które zbudowali do nadzorowania własnych eksperymentów, od razu dostrzegłem jego potencjał. Dziś oferujemy jedno z najpopularniejszych narzędzi do nadzorowania eksperymentów i budowania modeli na rynku"

- mówi Piotr Niedźwiedź, współzałożyciel Neptune.ai.

Pozyskane fundusze mają być wykorzystane na dalszy rozwój platformy oraz przyspieszyć ekspansję międzynarodową. W tym celu spółka planuje podwoić swój zespół, który już dziś liczy ponad 30 osób. Neptune.ai poszukuje między innymi deweloperów, specjalistów od marketingu i sprzedaży, a także Head of People.

Z pełną treścią raportu przygotowanego przez PFR Ventures i Inovo Venture Partners zapoznasz się na stronie