Przejdź do treści
Historie sukcesu Data publikacji: 12 marca 2020

Odetchnij z ulgą – FindAir w walce z astmą

Szacuje się, że Polsce około 5-10% społeczeństwa choruje na astmę. Wszechobecne zanieczyszczenie powietrza tylko potęguje liczbę zachorowań i siłę objawów. Co robić, aby poprawić jakość życia osób na co dzień korzystających z inhalatorów? Jak zoptymalizować leczenie schorzeń dróg oddechowych? Z odpowiedziami na te pytania przychodzi start-up FindAir. Przeczytaj historię założycieli i dowiedz się, jakie korzyści przyniósł im udział w Sieci Mentorów PFR.

Podobne studia przypadków

Potrzeba matką wynalazku

Najlepsze pomysły powstają podczas obserwacji życia codziennego. Jacek i Tomek Mikosz oraz Michał Czyż – założyciele start-upu zwrócili uwagę na zmagania osób ze swojego otoczenia związane z astmą i postanowili im pomóc, wykorzystując do tego technologię. Tak właśnie powstał FindAir – system do cyfryzacji tej choroby, składający się z urządzenia, aplikacji mobilnej oraz platformy dla lekarzy. Jak to działa? Przedsiębiorcy zauważyli, że obecna terapia astmy opiera się na subiektywnych informacjach podawanych przez pacjentów podczas wywiadu lekarskiego. Dzięki ich rozwiązaniu możliwa stała się obiektywna rozmowa o chorobie, bazująca na rzeczywistych danych zbieranych przez urządzenie. 

Zespół krakowskiego start-upu o Sieci Mentorów PFR dowiedział się z mediów społecznościowych Polskiego Funduszu Rozwoju. Aplikując, byli już po etapie pracy nad produktem i zależało im na zdobyciu wiedzy potrzebnej do jego sprzedaży. Jak mówi Jacek: – „Po długim okresie rozwoju produktu, chcieliśmy spojrzeć na FindAir jak na skalowalny międzynarodowo biznes oraz zweryfikować swoje założenia i pomysły z doświadczonymi ekspertami z branży – a takimi właśnie są mentorzy, którzy dzielą się swoją wiedzą w programie”.

Sieć Mentorów PFR to inicjatywa skierowana do start-upów, które poszukują wsparcia w rozwoju swojej firmy. Każdy uczestnik otrzymuje opiekę cenionego praktyka biznesowego, z którym odbywa serię spotkań. Mentorzy, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, służą przedsiębiorcom radą i pomagają im zwiększyć kompetencje oraz szansę dotarcia do potencjalnych partnerów. 

Co dwie głowy to nie jedna

Założyciele FindAir znaleźli się, jak sami stwierdzają, w wyjątkowej sytuacji. Otrzymali wsparcie aż dwójki mentorów – Pawła Przewięźlikowskiego, byłego prezesa Selvity, a teraz Ryvu Therapeutics oraz Kamili Starygi, związanej z tematyką healthcare na rynku amerykańskim. 

Dzięki Pawłowi przedsiębiorcy mogli poznać realia rynku farmaceutycznego, natomiast Kamila pomogła im w doprecyzowaniu propozycji wartości dla poszczególnych partnerów. Co ciekawe, mentorzy często mieli inne spojrzenie na kwestie ważne dla start-upu – Paweł skupiał się na przekazywaniu praktycznych rad dotyczących codziennego funkcjonowania firmy, Kamila zaś pokazała Jackowi, Michałowi i Tomkowi, jak się tworzy wartość marki w Dolinie Krzemowej oraz jak o niej myśleć w kontekście skalowanego start-upu.

W ramach programu każdy z mentorów odbył 3-4 spotkania z zespołem FindAir – zarówno „twarzą w twarz”, jak i w formie wideokonferencji. Utrzymywali także stały kontakt mailowy. Jak wspomina Jacek: – „Każde spotkanie wymagało od nas wcześniejszego przygotowania i zdefiniowania problemów, aby jak najlepiej wykorzystać czas spędzony na rozmowie z ekspertami. Sesja z mentorem to nie czas na zastanawianie się, co powiedzieć – trzeba przyjść ze sprecyzowanymi pytaniami, aby usłyszeć konkretne rady i propozycje działań”. 

Według Jacka największą korzyścią wyciągniętą z Sieci Mentorów była zmiana sposobu myślenia – z twórców produktu stali się osobami skutecznie zarządzającymi biznesem na rynku medycznym. – „Zrozumieliśmy, jak działa ten rynek i czego oczekują firmy farmaceutyczne. Program pomógł nam zweryfikować, w jakim stopniu nasze założenia czy wyobrażenia są zgodne z rzeczywistością rynkową” – komentuje founder. Kamila i Paweł pomogli także zespołowi FindAir w dotarciu do spółek z całego świata, dzieląc się kontaktami ze swojej sieci. Dzięki temu zyskali oni szansę na nawiązanie nowych owocnych partnerstw i wejścia na rynki międzynarodowe. 

Udoskonalenia i ekspansja

Na ten moment FindAir może pochwalić dynamicznie rosnącą się liczbą użytkowników, przekraczającą już 10 tysięcy – pochodzą oni nie tylko z Polski, ale z całego świata. Zainteresowanie produktem jest wyjątkowo duże w Wielkiej Brytanii, Skandynawii oraz krajach azjatyckich. Sam system do cyfryzacji astmy jest ciągle udoskonalany. Jak mówi Jacek: – „Bardzo zależy nam na pozyskiwaniu informacji zwrotnych od użytkowników aplikacji, tak aby ta stawała się jeszcze lepsza i bardziej przyjazna. Dzięki ich uwagom możemy wprowadzać nowe funkcjonalności, które jeszcze precyzyjniej odpowiadają na ich potrzeby”. 

W roku 2020 founderzy planują skupić się na części biznesowej projektu. Ich celem jest zaistnienie w świadomości większej ilości klientów końcowych i obecność w gabinetach lekarskich. Chcą także rozbudować zespół – zależy im na osobach, które wniosą pozytywną wartość do firmy i przyczynią się do rozwoju spółki. 

FindAir, jako start-up oferujący rozwiązanie znacząco poprawiające jakość życia chorych na astmę, zyskuje również coraz większą popularność. Spółka w ostatnim czasie nawiązała relacje z wieloma zagranicznymi firmami farmaceutycznymi i kontrahentami. Nam pozostaje tylko czekać na ich międzynarodowy sukces!