Publikacje Data publikacji: 30 marca 2021

Na randce z... inwestorem – jak przekonać do zainwestowania w projekt w 5 minut?

Wiele osób będących na początku start-upowej drogi zastanawia się, jak dotrzeć ze swoim biznesowym pomysłem do potencjalnego inwestora? Jedną z możliwych metod jest speed dating z VC, czyli krótkie kilkuminutowe spotkania twórców z przedstawicielami funduszy. Na nich, tak jak na pierwszej randce – najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jak sprawić, by było ono pozytywne? 

Dobre przygotowanie to podstawa  

Skrupulatny research to zadanie domowe, które musisz odrobić. Tym bardziej że masz na niego dużo więcej czasu niż na samo spotkanie z inwestorem. Dowiedz się przede wszystkim, jakie branże leżą w kręgu zainteresowań funduszy, z którymi będziesz rozmawiał. Sprawdź, w jakie firmy zainwestowały do tej pory. To pomoże Ci ocenić, kto potencjalnie może okazać zainteresowanie Twoim projektem. 

Speed datingi różnią się od siebie formułą. W niektórych przypadkach wszyscy uczestniczący przedsiębiorcy przedstawiają swoje pitch decki przed całym audytorium, a dopiero później następuje przejście do rund stolikowych. W innych przypadkach Twoje 5 minut (w tym przypadku nie tylko przysłowiowe) z inwestorem musi zawrzeć w sobie zarówno pitch deck, jak i pozostawić czas na dyskusję. Sprawdzenie tego elementu imprezy pozwoli Ci odpowiednio przygotować formułę wystąpienia – inaczej wygłasza się je przy stoliku, a inaczej stojąc na scenie. W przypadku tej drugiej formuły zachęcamy do przeczytania naszego tekstu o tym, jak oswoić wystąpienia publiczne – także te w formie online.  

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz 

Wg badań na to, by wyrobić sobie zdanie o nowopoznanym człowieku wystarczy nam od 1 do 30 sekund. W przypadku speed datingu niestety możemy nie dostać drugiej szansy na zatarcie ewentualnych początkowych błędów. Ważne, by z jednej strony pokazać się jako osoba pozytywna i entuzjastycznie nastawiona do swojego projektu (trudno w innym przypadku o wywołanie entuzjazmu u innych), ale z drugiej strony, nie warto być zbyt ofensywnym. To może skutecznie zrazić potencjalnego inwestora już na samym początku rozmowy.  

Zamknij projekt w pigułce 

Choć domyślamy się, że żyjesz swoim projektem i bywa on dla Ciebie całym światem – musisz postarać się wybrać to, co najważniejsze i przedstawić inwestorowi konkrety. Wszystkie kluczowe informacje – jaki problem rozwiązuje Twój produkt, jakie jest jego MVP czy kto tworzy zespół - postaraj się przekazać w ciągu pierwszej minuty wypowiedzi. Pamiętaj, że wystąpienie to ma zaintrygować słuchacza i być zachętą do dalszej rozmowy – nie musisz zatem odpowiadać w nim o wszystkich szczegółach. Pomiń też długi, ogólny wstęp.  

Pytania zapewne padną po prezentacji - warto więc w ramach przygotowania do spotkania przemyśleć, o co może zapytać Cię potencjalny rozmówca i przygotować wstępne odpowiedzi. Choć speed dating – niezależnie od jego formy – to przede wszystkim swobodny dialog, pamiętaj, że zawsze lepsze przygotowanie oznacza mniejsze nerwy!  

Na co zwracają uwagę fundusze VC? 

Choć na zawartość pitch decku wpływ może mieć etap rozwoju start-upu, to istnieje kilka elementów wspólnych, które powinny znaleźć się w każdym z nich. Należą do nich: cel wprowadzanego produktu lub usługi, opis problemu, który dany produkt lub usługa rozwiązuje, przedstawienie samego rozwiązania, analizy rynku i konkurencji, modelu biznesowego uwzględniającego sposób komercjalizacji produktu lub usługi wraz z prognozami rozwoju start-upu w kolejnych latach. 

Niezmiernie ważne jest również przedstawienie zespołu, który – jeśli jest kompetentny – może stanowić nieocenioną wartość w oczach inwestora. 

"(…) powodzenie projektu to w 90% wynik pracy founderów i zespołu. Świetny team osiągnie sukces prędzej czy później, nawet z najtrudniejszym projektem na bardzo konkurencyjnym rynku. Niepełny zespół nie poradzi sobie z biznesem, który wydawałby się tak zwanym „pewniakiem"

powiedział w rozmowie ze startup.pfr.pl Marcin Kurek, partner zarządzający w Market One Capital.  

Przypomnij o sobie 

Podczas spotkania warto jest przekazać inwestorowi krótkie podsumowanie projektu w formie one pagera. Dzień po spotkaniu dobrze również zrobić follow up i przypomnieć się funduszowi w formie krótkiego maila, bez natarczywości.