Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 10 kwietnia 2020

Kursy on-line – skąd czerpać wiedzę biznesową bez wychodzenia z domu

Nowoczesne kursy i szkolenia biznesowe on-line to dla większości Polaków bardziej nowinka technologiczna niż oczywista ścieżka rozwoju zawodowego. Jednak w czasach, gdy epidemia zatrzymuje w domu coraz więcej osób, zainteresowanie szkoleniami na odległość rośnie. Warto wykorzystać czas przymusowej izolacji na poszerzenie kompetencji i zdobycie nowej wiedzy. Co trzeba wiedzieć i na co zwrócić uwagę przed wybraniem szkolenia lub kursu internetowego?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie korzyści płyną ze szkoleń on-line;
  • co różni kursy darmowe i płatne;
  • na co zwrócić uwagę, wybierając kurs dla siebie;
  • jakie są najlepsze szkolenia biznesowe on-line w Polsce i na świecie?

Szkolenia on-line – lepsze niż tradycyjne?

Rosnąca popularność kursów internetowych sprawia, że są one coraz większą konkurencją dla tradycyjnych zajęć. Nauka przez internet jest dość nowym zjawiskiem, które cały czas się rozwija. Już teraz jednak ma przewagę nad szkoleniami stacjonarnymi. Co można zyskać, zapisując się na kurs on-line?

Oszczędność czasu

To kurs dopasowuje się do uczestników, a nie odwrotnie. Jednego dnia można poświęcić 30 minut na naukę, a drugiego 3 godziny. W nagłej sytuacji nie przepadają żadne zajęcia, a zdobywanie nowej wiedzy nie wpływa negatywnie na życie prywatne. 

Niższa cena

Ceny kursów biznesowych on-line są znacznie niższe niż zajęć stacjonarnych. Ponadto platformy e-learningowe często oferują kilkudniowe okresy próbne. Można w tym czasie bezpłatnie przetestować wybrany kurs i ocenić, czy warto w niego zainwestować.

Indywidualny tok nauczania

Uczestnik szkolenia on-line sam narzuca sobie tempo nauki i motywuje się do postępów. Dzięki temu może poświęcić więcej czasu na tematy trudne lub szczególnie go interesujące. A znane lub nieciekawe zagadnienia – po prostu przerobić szybciej.

Kursy biznesowe – z certyfikatem czy bez?

Certyfikat wystawiany jest po ukończeniu szkolenia on-line. Aby go otrzymać, należy zdać egzamin końcowy. W przypadku kursów on-line najczęściej nie jest to typowy test sprawdzający wiedzę, a raczej zadania projektowe. Certyfikaty zwykle nie są obowiązkowe. Często szkolenia bez nich są dużo tańsze, a nawet darmowe. Czy warto więc płacić dodatkowo za certyfikat?

Wszystko zależy od tego, w jakim celu uczestnik zapisuje się na dany kurs. Jeżeli chodzi jedynie o zdobycie wiedzy, w zupełności wystarczy przejście szkolenia w trybie bez certyfikatu. Kurs w żaden sposób nie traci wtedy na jakości. To również dobre rozwiązanie, jeśli temat szkolenia wiąże się bardziej z zainteresowaniami uczestnika niż z potrzebą biznesową.

Certyfikat może być jednak bardzo pomocny w rozwoju biznesu i budowaniu marki osobistej. Informuje on, że dbamy o własny rozwój i cały czas poszerzamy swoje kompetencje. Stanowi jasny sygnał dla pracodawców i klientów, że warto z nami współpracować.

Kursy biznesowe – darmowe czy płatne?

Darmowe szkolenia często są organizowane w ramach działań marketingowych firmy szkoleniowej, a pod względem jakościowym w niczym nie ustępują płatnym kursom. Szczególnie warto brać udział w darmowych szkoleniach on-line organizowanych przez renomowane firmy szkoleniowe lub znane platformy e-learningowe. Są one prowadzone przez specjalistów, a ich program został dopasowany do najnowszych standardów. 

Za wadę darmowych szkoleń można uznać brak certyfikatów potwierdzającego zdobycie nowych kompetencji. Za taką opcję, jeśli w ogóle jest możliwa, trzeba dodatkowo zapłacić. Oferta darmowych szkoleń jest też bardziej ograniczona niż oferta kursów płatnych. Mimo wszystko to ciekawy sposób na zdobycie nowej wiedzy bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów.

Program szkolenia – na co zwrócić uwagę?

W internecie dostępne są tysiące szkoleń biznesowych, nawet z bardzo niszowych dziedzin. Ma to zarówno wady, jak i zalety. Z jednej strony wybierając spośród bogatej oferty, uczestnicy mogą lepiej dopasować temat i zakres szkolenia do swoich potrzeb. Z drugiej strony stanowi to spore utrudnienie. Trudno dokonać właściwego wyboru, jeśli problemem jest już samo określenie, czym różnią się poszczególne kursy. Ciekawie brzmiąca nazwa to za mało, żeby zdecydować się na dane szkolenie. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru trzeba dokładnie przeanalizować program danego kursu. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Zakres materiału

Program szkoleń internetowych nie jest w żaden sposób usystematyzowany. To oznacza, że dwa pozornie podobne kursy mogą drastycznie różnić się jakością. Sprawdzenie sylabusa pozwala lepiej ocenić, jakie zagadnienia porusza dane szkolenie i jaki jest ich poziom szczegółowości.

Osoba prowadząca szkolenie

Wystarczy szybki research w internecie, żeby sprawdzić, czy osoba prowadząca szkolenie jest faktycznie specjalistą w danej dziedzinie. Znaczenie ma również umiejętność przekazywania wiedzy i dobry kontakt z kursantami, dlatego warto przeczytać opinie na temat danego kursu.

Renoma organizatora szkolenia

Więcej korzyści biznesowych można odnieść z ukończenia kursu udostępnionego przez renomowany uniwersytet niż np. rozwijającego się bloga. Dlatego mając do wyboru dwa podobne szkolenia, lepiej wybrać ten organizowany przez renomowaną uczelnię.

Jak dopasować formułę kursu online do swoich potrzeb? 

Szkolenia internetowe dają kursantom coś, czego nie zagwarantuje im żaden stacjonarny kurs – możliwość dopasowania formuły zajęć do indywidualnych preferencji. To ważne, ponieważ każdy przyswaja wiedzę w nieco inny sposób i ma swoje ulubione metody nauki. Co oferuje rynek?

  • Webinary – formułą zbliżone do tradycyjnych wykładów, są prowadzone na żywo i dają uczestnikom możliwość kontaktu z prowadzącym w czasie rzeczywistym.
  • Podcasty – jednostronna forma komunikacji dźwiękowej. Przypominają audycje radiowe, których można słuchać w dowolnym miejscu i czasie. Zwykle są podzielony na krótkie odcinki tematyczne.
  • E-booki – materiały edukacyjne w formie elektronicznej książki. Często są tylko dodatkiem do kursu.
  • Kursy na platformach e-learningowych – najbardziej rozwinięte narzędzie do edukacji w internecie. Nowoczesna platforma pozwala na dostęp do materiałów wideo, prezentacji, ćwiczeń. Zaawansowane kursy zapewniają również kontakt z prowadzącym i innymi uczestnikami.

Szkolenia biznesowe on-line w języku polskim

  • Polski Funduszu Rozwoju – rozwijająca się platforma e-learningowa oferująca kursy wspomagające rozwój biznesu. Kurs Lean Canvas krok po kroku przeprowadza młodego przedsiębiorcę przez proces tworzenia modelu biznesowego. Szkolenie zawiera 10 modułów, w których najlepsi rynkowi eksperci dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Całość jest bezpłatna i oferuje certyfikat poświadczający ukończenie kursu.
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – bezpłatne szkolenia z finansów, marketingu, prawa i zarządzania.
  • Ernst & Young Academy of Business – szeroka oferta autorskich szkoleń firmy EY dostępna na nowoczesnej platformie e-learningowej. Dominują kursy z zakresu finansów, audytu i rozwoju biznesu.
  • Szkolenia Google – darmowe szkolenia wspierające rozwój biznesu. Wszystkie kursy (w wersji bez certyfikatu) są bezpłatne. 

5 najlepszych międzynarodowych platform ze szkoleniami biznesowymi on-line

  • Udemy – popularna platforma oferująca przeszło 100 tysięcy kursów biznesowych i nie tylko.
  • Coursea – platforma e-learningowa współpracująca z wieloma uniwersytetami z całego świata. 
  • EDX – oferuje ponad 2,5 tysiąca szkoleń biznesowych. Dostęp do większości z nich jest darmowy. Opłatę należy wnieść tylko w przypadku chęci uzyskania certyfikatu.
  • Skill Share – platforma skupiająca się na szlifowaniu konkretnych umiejętności, np. pokazuje przydatne formuły w Excelu lub tłumaczy, jak pisać „klikalne” nagłówki. 
  • Linkedln Learing – profesjonalne kursy tworzone przez aktywnych zawodowo ekspertów. 

 

Zwolennicy szkoleń w tradycyjnej formie uważają, że nic nie zastąpi prawdziwego kontaktu z prowadzącym. Jednak rosnąca popularność kursów internetowych zdaje się pokazywać coś zupełnie innego. Wygląda na to, że w XXI wieku bezpośredni kontakt z nauczycielem nie jest niezbędny, żeby zdobywać wiedzę. Znacznie bardziej liczy się czas, cena i skuteczność danego szkolenia biznesowego.