Jak wykorzystać NFT w start-upie? Mówi Szymon Paroszkiewicz z Green Parrot
NFT to pojęcie, które w ciągu ostatnich kilku miesięcy podbiło Dolinę Krzemową i nie tylko. Jak start-up może wykorzystać to rozwiązanie w swoim produkcie? Artykuł autorstwa Szymona Paroszkiewicza foundera software house’u Develtio oraz agencji reklamowej Green Parrot.
Przedstawiciele świata biznesu i marketingu, inwestorzy, stawiający na kryptowaluty, a także twórcy start-upów w ostatnich miesiącach oszaleli na punkcie tokenizacji i NFT – zwłaszcza patrząc na rynek amerykański. Największe światowe brandy, takie jak na przykład NBA, tworzą własne kolekcje lub lokują budżety w tokenach.
Małe biznesy na fali wznoszącej wykorzystują NFT do crowdfundingu i zwiększenia lojalności klientów. Czym zatem są NFT i jak wykorzystać je w rozwoju startupu?
Co to jest NFT?
Jak już informował startup.pfr.pl NFT (ang. non-fungible token) to, najprościej mówiąc, typ unikatowego, niemożliwego do podrobienia tokena kryptograficznego. To certyfikat potwierdzający oryginalność pliku (np. w formie gif, jpg czy mp4). To właśnie unikatowość różni NFT od opartych o blockchain kryptowalut, chociażby od memicznego Dogecoina. Wszystkie Dogecoiny, tak jak każda złotówka czy dolar, są takie same. Z kolei niewymienialne tokeny różnią się od siebie i mogą linkować do konkretnych unikalnych adresów w Internecie. NFT, podobnie jak zwykłe (wymienialne-fungible) tokeny, zapisane są jako jednostki danych w architekturze blockchain (np. Ethereum, czy Solana), w ramach której zostały utworzone.
Tokenami można handlować - sprzedawać je i kupować. To koncept z dziedziny kryptowalut stosunkowo łatwy nie tylko do zrozumienia, ale też i do stworzenia. Jak więc NFT może wykorzystać start-up?
NFT jako narzędzie budowania lojalności
NFT Twojej firmy w formie atrakcyjnych grafik czy innych mediów, mogą stać się odpowiednikiem pieczątek, które kiedyś zbieraliśmy przy zakupie kawy. Niewymienialny token, którego właścicielem jest Twój klient, to dowód na to, że faktycznie pozostawił on w firmie konkretną wartość finansową. Powoduje to, że NFT idealnie sprawdza się jako karta członkowska uprawniająca do rabatu lub odblokowująca inną dodatkową wartość. NFT jest otwartym standardem, możesz więc z łatwością budować cross-promocje we współpracy z innymi firmami.
Starbucks, mistrz świata w programach lojalnościowych, właśnie wprowadza taką usługę. “Dzięki blockchainowi i innym innowacyjnym technologiom sprawdzamy, jak tokenizować Gwiazdki [zbierane przez konsumentów w ramach programu lojalnościowego - red.] i tworzyć możliwości połączenia programu Starbucks Rewards z programami innych firm” - powiedział CEO Starbucks Kevin Johnson. Marka już współpracuje z Air Canada - osoby korzystające z programu lojalnościowego linii lotniczych mogą połączyć swoje konto ze Starbucks Rewards i zdobywaćpunkty od obu firm za zakupy w kawiarni.
Certyfikaty autentyczności
Tworzysz rozwiązania lub sprzedajesz produkty, których oryginalność potwierdzona jest certyfikatem autentyczności? Korzystasz z innych narzędzi potwierdzających autentyczność lub dających prawa do korzystania z twojego produktu/usługi? NFT mogą być dla Ciebie strzałem w dziesiątkę. Unikalny, bezpieczny i niemożliwy do podrobienia niewymienialny token jest złotym standardem certyfikowania autentyczności i ostatecznym dowodem posiadania konkretnego obiektu. Dodatkowo, taki certyfikat może też automatycznie dawać dostęp do klubu posiadaczy produktu czy fanklubu marki – co dokładniej opisuję niżej.
Kupony i kody promocyjne
Jeśli w marketingu wykorzystujesz takie narzędzia jak kupony promocyjne czy kody rabatowe, może okazać się, że NFT to idealne rozwiązanie. Jest to szczególnie istotne, gdy kody rabatowe mają istotną wartość dla potencjalnego klienta (są bardzo ograniczone ilościowo, Twoje produkty są unikalne lub w inny sposób ekskluzywne – albo sam kupon jest przeznaczony dla małej grupy stałych klientów) i nie chciałbyś, aby ktoś nadużył lub wykorzystał je w sposób niekorzystny dla Twojej firmy. Świat kryptowalut, do którego należą NFT, zapewnia najwyższy standard bezpieczeństwa i jasne zasady wykorzystania akcji promocyjnej z kuponami.
Crowdfunding
NFT mogą stać się też świetnym narzędziem crowdfundingowym. Jeśli Twoja firma chce stworzyć nowy produkt, otworzyć oddział czy choćby wprowadzić nowe funkcjonalności do swojej aplikacji, to prawdopodobnie musi ten cel jakoś sfinansować. Kampanie, w której klienci kupują NFT jako świadectwa wsparcia inicjatywy biznesowej lub jako certyfikaty uprawniające do zdobycia w przyszłości konkretnej wartości, mogą okazać się przyszłością crowdfundingu. Takie rozwiązania mogą sprawdzać się zwłaszcza w projektach, które tworzą unikalną wartość kulturową - chodzi głównie o gry komputerowe, planszowe, filmy, książki czy produkty edukacyjne. Już teraz wiele gier (np. Axie Infinity) czy wirtualnych światów (np. Decentraland) jest finansowanych właśnie ze sprzedaży NFT.
Bilety wstępu
Kolejnym logicznym sposobem na wykorzystanie NFT od strony marketingowej jest tokenizacja biletów. Jeśli Twój biznes polega na sprzedaży eventów, koncertów czy szkoleń, to NFT może stać się nowoczesnym biletem wstępu, którym można pochwalić się w internecie. Dotyczy to zwłaszcza wydarzeń kojarzonych z prestiżem. Przykładowo: właściciele NFT z kolekcji Bored Ape Yacht Club zorganizowali event, na który wejściówką była właśnie Znudzona Małpa w krypto-portfelu.
Czy warto inwestować w NFT?
NFT to stosunkowo nowa technologia oferująca bardzo szerokie możliwości zastosowania, które tak naprawdę cały czas wciąż odkrywamy. W takich przypadkach zawsze warto pamiętać o tym, że na tego typu przełomowych rozwiązaniach najwięcej zyskują ci, którzy wchodzą w nie wcześnie, gdy bariera finansowa jest wciąż niska, a fakt bycia pierwszym daje istotną przewagę komunikacyjną.
Zastanawiasz się, gdzie szukać informacji o NFT? Na blogu Green Parrot przeczytasz jeszcze obszerniejszy artykuł o NFT.