Jak wspierać w rozwoju startupy oparte na sztucznej inteligencji? Refleksje po drugiej edycji The Foundation: AI Startups Hunt


W czerwcu zakończyła się druga edycja programu The Foundation: AI Startups Hunt, którego celem jest kompleksowe wsparcie startupów rozwijających produkty i usługi oparte na sztucznej inteligencji. Umożliwia on zdobycie praktycznej wiedzy, wartościowych kontaktów i realnego wsparcia w rozwoju innowacyjnych projektów AI. Projekt został zainicjowany przez PFR jesienią 2024 roku we współpracy z Arturem Kurasińskim. Założeniem programu jest przekazywanie praktycznej wiedzy oraz umożliwienie startupom nawiązania kontaktów z inwestorami. Jakie tematy podjęto podczas spotkań otwartych i jakie rozwiązania technologiczne rozwijają spółki tegorocznej edycji?
Po pierwsze: spotkania otwarte
Już pierwsze spotkania cyklu w 2024 roku zgromadziły w przestrzeni Venture Cafe Warsaw rzeszę osób zainteresowanych tematyką sztucznej inteligencji – nie tylko reprezentantów startupów i funduszy, ale także środowisko akademickie oraz osoby skupione na rozwoju biznesu. Sukcesy firm technologicznych takich jak ElevenLabs (działający globalnie jednorożec audio AI), CampusAI (jedna z pierwszych platform edukacyjnych nt. AI w Polsce), czy Nomagic (lider europejskiego rynku automatyzacji magazynowej) przyczyniły się do popularności rozwiązań opartych na AI, zapełniając sale podczas eksperckich rozmów prowadzonych przez Artura Kurasińskiego. Spotkania pierwszej i drugiej edycji zgromadziły łącznie ponad tysiąc osób otwartych na dzielenie się wiedzą i wymianą doświadczeń biznesowych. Jakie tematy poruszono w tym roku?
- Na pierwszym spotkaniu, 4 marca Magdalena Olczak (Digital Ocean Ventures) oraz Radosław Czyrko (Tar Heel Capital Pathfinder) opowiedzieli o perspektywie Venture Capital na pozyskiwanie funduszy przez startupy AI first.
- Podczas kolejnego wydarzenia Inez Okulska (CampusAI), Adrian Gwoździej (Cyfronet AGH) oraz Ariel Zgórski opowiedzieli o tym, jak budować zaplecze technologiczne, aby efektywnie wspierać rozwój narzędzi AI.
- Na spotkaniu z Przemkiem Jurgielem-Żyłą (Movens Capital), Jakubem Borowcem (PwC) oraz Bartłomiejem Gołębiowskim (PZU) Artur Kurasiński poruszył kwestie skutecznej monetyzacji rozwiązań AI.
- W kwietniu Ula Sankowska (MIM Fertility), Piotr Smoleń (Symmetrical.ai) oraz dr Leszek Bukowski (VetApp) opowiedzieli o tym, jak stworzyć startup AI w Polsce, rozwinąć go i skutecznie ścigać się z globalną konkurencją.
- Ostatnie spotkanie dotyczyło wdrożeń AI w praktyce, a głos w dyskusji zabrali Inga Apiecionek, Dominik Krawczyk (Cobin Angels) oraz Jarosław Sokolnicki (4Enlight).
Refleksja: tworzenie społeczności jest priorytetem, dzięki temu networking pomaga na bieżąco aktualizować wiedzę w dynamicznie zmieniających się branżach.
Etap drugi: wsparcie partnerów
Aby początkujące firmy mogły szybko i skutecznie rozwijać usługi i produkty oparte na AI, potrzebują wsparcia ze strony funduszy oraz ekspertów dziedzinowych. Najważniejsze było zatem połączenie ich z odpowiednimi partnerami. Dzięki zaangażowaniu funduszy VC; 24 Ventures, Digital Ocean Ventures, Hard2Beat, Movens Capital, Tar Heel Capital Pathfinder, Full Speed Ventures, a także klubu aniołów biznesu Cobin Angels, kancelarii prawnej LawMore oraz Akademickiego Centrum Komputerowego Cyfronet AGH; finałowe spotkania zaowocowały merytorycznymi rozmowami, które mają szanse stać się realnymi inwestycjami.
Ocena zgłoszeń nadesłanych do programu była pierwszym etapem selekcji startupów z potencjałem na rozwój i skalowanie swoich rozwiązań. Uczestniczyły w niej wszystkie współpracujące z PFR fundusze VC oraz klub aniołów biznesu Cobin Angels. W ramach oceny merytorycznej pod uwagę brane były takie kryteria jak:
- Uzasadnienie biznesowe projektu,
- Potencjał do skalowania rozwiązania,
- Potencjał zespołu,
- Zgodność ze strategią inwestycyjną funduszu.
Na podstawie kolektywnej oceny, 14 startupów zaproszono do drugiego etapu programu, na który składały się praktyczne warsztaty wspierające rozwój kluczowych kompetencji oraz przygotowujące do rozmów z potencjalnymi inwestorami.
Eksperci i praktycy rynku VC podzielili się doświadczeniem z zakresu finansowania, sprzedaży, ekspansji zagranicznej czy wymagań prawnych dla AI. Rolą warsztatów było przygotowanie do spotkań 1 na 1 z funduszami inwestycyjnymi w formule speed datingu. Za wsparcie w poszczególnych zakresach odpowiadali partnerzy, prowadząc dobrane do potrzeb startupów spotkania:
- Język i matematyka VC – Przemek Jurgiel-Żyła (Movens Capital)
- Sprzedaż Enterprise – Maciej Zawadziński (Hard2Beat)
- Modele i strategie finansowania – Michał Wrzołek (Tar Heel Capital Pathfinder)
- AI Act w praktyce – Aleksandra Maciejewicz (Lawmore)
- Pitch Deck Roast – Adam Bartkiewicz (Digital Ocean Ventures Starter)
- Aniołowie biznesu w Polsce – Adam Radzki (Cobin Angels)
- Ekspansja zagraniczna dla startupów z produktem AI – Aleksandra Byrka (Full Speed Ventures)
Refleksja: zaangażowani partnerzy to podstawa – startupy szukają praktycznego, kompleksowego wsparcia, które nade wszystko dobrane jest do indywidualnej sytuacji, zasobów i potrzeb danej spółki.
Po trzecie: spotkania twarzą w twarz
Spotkania twarzą w twarz pomiędzy startupami a inwestorami stanowią często kluczowy moment w rozwoju młodych firm technologicznych. Bezpośrednie rozmowy pozwalają na szybkie zweryfikowanie potencjału projektu, uzyskanie wartościowego feedbacku oraz nawiązanie relacji, które mogą przerodzić się w długofalową współpracę.
Takie spotkania, zwłaszcza po intensywnych warsztatach online, umożliwiają startupom nie tylko lepsze zrozumienie oczekiwań inwestorów, ale także prezentację swoich rozwiązań w autentyczny sposób. Dla inwestorów to natomiast okazja do głębszego poznania zespołu, oceny kompetencji i motywacji oraz rozpoznania realnych wyzwań i możliwości rozwoju danego przedsięwzięcia. W speed datingu drugiej edycji programu The Fpundation: AI Startups Hunt udział brały zespoły:
- Flowtly, Bernhard Huber.
Flowtly to nowoczesny system do zarządzania firmą, który automatyzuje procesy, usprawnia komunikację zespołową i integruje kluczowe narzędzia biznesowe w jednej platformie. - Media Synergia Sp. z o.o., Wojciech Szczerba.
Film Product Management System to system, który pozwala oszacować rentowność produkcji audiowizualnej, a także optymalizuje i automatyzuje procesy produkcyjne. - Designbotic Sp. z o.o., Jakub Bladowski, Kacper Radziszewski.
Symulowany specjalistyczny zespół deweloperów i marketplace oprogramowania dla branży Architecture Engeneering and Construction. - Todo Manul Sp. z o.o., Błażej Żyliński, Wiktor Krzeszewski.
- Ribes Technologies Sp. z o.o., Miron Marczuk.
Inteligentny, zintegrowany i automatyczny system AI Agentic Farming oparty na AI do precyzyjnej ochrony i zarządzania uprawami rolniczymi. - Quantise, Jakub Czerski, Marcin Borratyński.
System do zarządzania ryzykiem inwestycyjnym i alokacją aktywów. - Teamsharq Sp. z o.o., Dominik Olszewski.
Platrofma do upskillingu korporacyjnego oparta o własną, autorską chmurę, gdzie rolę mentora pełni AI (tzw. Large Action Model). - DeepTech Sp. z o. o., Marek Mielnicki.
Modułowa platforma SaaS B2B/B2B2C, oparta na dowolnym modelu AI+RAG, która automatycznie podnosi jakość danych wejściowych (czyści, porządkuje i weryfikuje) a na ich podstawie dostarcza decydentom rzetelną wiedzę umożliwiającą podejmowanie mądrzejszych decyzji biznesowych oraz predykcję. - QBIT, Mieszko Mahbob, Marcin Walków.
System wspierający osoby fizyczne w procesie wychodzenia z zadłużenia. - Tripso.AI, Mateusz Sewastynowicz.
Asystenci AI, którzy przekształcają strony turystyczne za pomocą jednego kliknięcia w Asystenta AI. - M3M, Paweł Markiewicz.
Saas do automatyzacji i zabezpieczeniu danych w cloud. - StartDrive, Mikalai Suzdaltsau.
AI Copilot, który automatyzuje rekrutację, onboarding i koordynację pracowników fizycznych – zaczynając od logistyki. - Willway Sp. z o.o., Dariusz Tarasek, Piotr Rożnowski.
Aplikacja mobilna do mikronauki z AI, która błyskawicznie zamienia tekst, audio i wideo w interaktywne kursy z elementami grywalizacji i społeczności, pomagając użytkownikom szybciej przyswajać wiedzę, a twórcom – łatwo ją monetyzować i skalować.
W praktyce, formuła speed datingu sprzyja szybkiemu nawiązywaniu kontaktów i selekcji najbardziej obiecujących projektów. To właśnie te krótkie 20-minutowe, intensywne rozmowy często stanowią początek partnerskich relacji, które mogą zaowocować nie tylko finansowaniem, ale także eksperckim wsparciem i otwarciem drzwi do ekosystemu innowacji.
Refleksja: bezpośredni kontakt z inwestorami to fundament dla dalszego rozwoju startupu – wspiera on nie tylko zdobywanie kapitału, ale przede wszystkim budowanie relacji.