Przejdź do treści
[Podcast🎙]

Wszystkie odcinki podcastu "Następne piętro" dostępne są na Spotify. Posłuchaj i zainspiruj się!

Aktualności Data publikacji: 02 lipca 2025

Jak wspierać w rozwoju startupy oparte na sztucznej inteligencji? Refleksje po drugiej edycji The Foundation: AI Startups Hunt

W czerwcu zakończyła się druga edycja programu The Foundation: AI Startups Hunt, którego celem jest kompleksowe wsparcie startupów rozwijających produkty i usługi oparte na sztucznej inteligencji. Umożliwia on zdobycie praktycznej wiedzy, wartościowych kontaktów i realnego wsparcia w rozwoju innowacyjnych projektów AI. Projekt został zainicjowany przez PFR jesienią 2024 roku we współpracy z Arturem Kurasińskim. Założeniem programu jest przekazywanie praktycznej wiedzy oraz umożliwienie startupom nawiązania kontaktów z inwestorami. Jakie tematy podjęto podczas spotkań otwartych i jakie rozwiązania technologiczne rozwijają spółki tegorocznej edycji? 

Po pierwsze: spotkania otwarte 

Już pierwsze spotkania cyklu w 2024 roku zgromadziły w przestrzeni Venture Cafe Warsaw rzeszę osób zainteresowanych tematyką sztucznej inteligencji – nie tylko reprezentantów startupów i funduszy, ale także środowisko akademickie oraz osoby skupione na rozwoju biznesu. Sukcesy firm technologicznych takich jak ElevenLabs (działający globalnie jednorożec audio AI), CampusAI (jedna z pierwszych platform edukacyjnych nt. AI w Polsce), czy Nomagic (lider europejskiego rynku automatyzacji magazynowej) przyczyniły się do popularności rozwiązań opartych na AI, zapełniając sale podczas eksperckich rozmów prowadzonych przez Artura Kurasińskiego. Spotkania pierwszej i drugiej edycji zgromadziły łącznie ponad tysiąc osób otwartych na dzielenie się wiedzą i wymianą doświadczeń biznesowych. Jakie tematy poruszono w tym roku? 

  1. Na pierwszym spotkaniu, 4 marca Magdalena Olczak (Digital Ocean Ventures) oraz Radosław Czyrko (Tar Heel Capital Pathfinder) opowiedzieli o perspektywie Venture Capital na pozyskiwanie funduszy przez startupy AI first.
  2. Podczas kolejnego wydarzenia Inez Okulska (CampusAI), Adrian Gwoździej (Cyfronet AGH) oraz Ariel Zgórski opowiedzieli o tym, jak budować zaplecze technologiczne, aby efektywnie wspierać rozwój narzędzi AI.
  3. Na spotkaniu z Przemkiem Jurgielem-Żyłą (Movens Capital), Jakubem Borowcem (PwC) oraz Bartłomiejem Gołębiowskim (PZU) Artur Kurasiński poruszył kwestie skutecznej monetyzacji rozwiązań AI.
  4. W kwietniu Ula Sankowska (MIM Fertility), Piotr Smoleń (Symmetrical.ai) oraz dr Leszek Bukowski (VetApp) opowiedzieli o tym, jak stworzyć startup AI w Polsce, rozwinąć go i skutecznie ścigać się z globalną konkurencją.
  5. Ostatnie spotkanie dotyczyło wdrożeń AI w praktyce, a głos w dyskusji zabrali Inga Apiecionek, Dominik Krawczyk (Cobin Angels) oraz Jarosław Sokolnicki (4Enlight). 

Refleksja: tworzenie społeczności jest priorytetem, dzięki temu networking pomaga na bieżąco aktualizować wiedzę w dynamicznie zmieniających się branżach.

Etap drugi: wsparcie partnerów

Aby początkujące firmy mogły szybko i skutecznie rozwijać usługi i produkty oparte na AI, potrzebują wsparcia ze strony funduszy oraz ekspertów dziedzinowych. Najważniejsze było zatem połączenie ich z odpowiednimi partnerami. Dzięki zaangażowaniu funduszy VC; 24 Ventures, Digital Ocean Ventures, Hard2Beat, Movens Capital, Tar Heel Capital Pathfinder, Full Speed Ventures, a także klubu aniołów biznesu Cobin Angels, kancelarii prawnej LawMore oraz Akademickiego Centrum Komputerowego Cyfronet AGH; finałowe spotkania zaowocowały merytorycznymi rozmowami, które mają szanse stać się realnymi inwestycjami.  

Ocena zgłoszeń nadesłanych do programu była pierwszym etapem selekcji startupów z potencjałem na rozwój i skalowanie swoich rozwiązań. Uczestniczyły w niej wszystkie współpracujące z PFR fundusze VC oraz klub aniołów biznesu Cobin Angels. W ramach oceny merytorycznej pod uwagę brane były takie kryteria jak:

  • Uzasadnienie biznesowe projektu,
  • Potencjał do skalowania rozwiązania,
  • Potencjał zespołu,
  • Zgodność ze strategią inwestycyjną funduszu. 

Na podstawie kolektywnej oceny, 14 startupów zaproszono do drugiego etapu programu, na który składały się praktyczne warsztaty wspierające rozwój kluczowych kompetencji oraz przygotowujące do rozmów z potencjalnymi inwestorami. 

Eksperci i praktycy rynku VC podzielili się doświadczeniem z zakresu finansowania, sprzedaży, ekspansji zagranicznej czy wymagań prawnych dla AI. Rolą warsztatów było przygotowanie do spotkań 1 na 1 z funduszami inwestycyjnymi w formule speed datingu. Za wsparcie w poszczególnych zakresach odpowiadali partnerzy, prowadząc dobrane do potrzeb startupów spotkania:  

Refleksja: zaangażowani partnerzy to podstawa – startupy szukają praktycznego, kompleksowego wsparcia, które nade wszystko dobrane jest do indywidualnej sytuacji, zasobów i potrzeb danej spółki. 

Po trzecie: spotkania twarzą w twarz 

Spotkania twarzą w twarz pomiędzy startupami a inwestorami stanowią często kluczowy moment w rozwoju młodych firm technologicznych. Bezpośrednie rozmowy pozwalają na szybkie zweryfikowanie potencjału projektu, uzyskanie wartościowego feedbacku oraz nawiązanie relacji, które mogą przerodzić się w długofalową współpracę.

Takie spotkania, zwłaszcza po intensywnych warsztatach online, umożliwiają startupom nie tylko lepsze zrozumienie oczekiwań inwestorów, ale także prezentację swoich rozwiązań w autentyczny sposób. Dla inwestorów to natomiast okazja do głębszego poznania zespołu, oceny kompetencji i motywacji oraz rozpoznania realnych wyzwań i możliwości rozwoju danego przedsięwzięcia. W speed datingu drugiej edycji programu The Fpundation: AI Startups Hunt udział brały zespoły:

  1. Flowtly, Bernhard Huber. 
    Flowtly to nowoczesny system do zarządzania firmą, który automatyzuje procesy, usprawnia komunikację zespołową i integruje kluczowe narzędzia biznesowe w jednej platformie.
  2. Media Synergia Sp. z o.o., Wojciech Szczerba. 
    Film Product Management System to system, który pozwala oszacować rentowność produkcji audiowizualnej, a także optymalizuje i automatyzuje procesy produkcyjne.
  3. Designbotic Sp. z o.o., Jakub Bladowski, Kacper Radziszewski.
    Symulowany specjalistyczny zespół deweloperów i marketplace oprogramowania dla branży Architecture Engeneering and Construction.
  4. Todo Manul Sp. z o.o., Błażej Żyliński, Wiktor Krzeszewski.
  5. Ribes Technologies Sp. z o.o., Miron Marczuk. 
    Inteligentny, zintegrowany i automatyczny system AI Agentic Farming oparty na AI do precyzyjnej ochrony i zarządzania uprawami rolniczymi.
  6. Quantise, Jakub Czerski, Marcin Borratyński.
    System do zarządzania ryzykiem inwestycyjnym i alokacją aktywów.
  7. Teamsharq Sp. z o.o., Dominik Olszewski.
    Platrofma do upskillingu korporacyjnego oparta o własną, autorską chmurę, gdzie rolę mentora pełni AI (tzw. Large Action Model).
  8. DeepTech Sp. z o. o., Marek Mielnicki.
    Modułowa platforma SaaS B2B/B2B2C, oparta na dowolnym modelu AI+RAG, która automatycznie podnosi jakość danych wejściowych (czyści, porządkuje i weryfikuje) a na ich podstawie dostarcza decydentom rzetelną wiedzę umożliwiającą podejmowanie mądrzejszych decyzji biznesowych oraz predykcję.
  9. QBIT, Mieszko Mahbob, Marcin Walków.
    System wspierający osoby fizyczne w procesie wychodzenia z zadłużenia.
  10. Tripso.AI, Mateusz Sewastynowicz.
    Asystenci AI, którzy przekształcają strony turystyczne za pomocą jednego kliknięcia w Asystenta AI.
  11. M3M, Paweł Markiewicz.
     Saas do automatyzacji i zabezpieczeniu danych w cloud.
  12. StartDrive, Mikalai Suzdaltsau.
    AI Copilot, który automatyzuje rekrutację, onboarding i koordynację pracowników fizycznych – zaczynając od logistyki.
  13. Willway Sp. z o.o., Dariusz Tarasek, Piotr Rożnowski.
    Aplikacja mobilna do mikronauki z AI, która błyskawicznie zamienia tekst, audio i wideo w interaktywne kursy z elementami grywalizacji i społeczności, pomagając użytkownikom szybciej przyswajać wiedzę, a twórcom – łatwo ją monetyzować i skalować.

W praktyce, formuła speed datingu sprzyja szybkiemu nawiązywaniu kontaktów i selekcji najbardziej obiecujących projektów. To właśnie te krótkie 20-minutowe, intensywne rozmowy często stanowią początek partnerskich relacji, które mogą zaowocować nie tylko finansowaniem, ale także eksperckim wsparciem i otwarciem drzwi do ekosystemu innowacji.

Refleksja: bezpośredni kontakt z inwestorami to fundament dla dalszego rozwoju startupu – wspiera on nie tylko zdobywanie kapitału, ale przede wszystkim budowanie relacji. 

Galeria