Jak stworzyć własną firmę? Posłuchaj naszego podcastu z przedsiębiorcami i ekspertami
Zakładanie i prowadzenie start-upu to w przypadku każdego przedsięwzięcia zupełnie nowa historia, ale pewne wyzwania są dla przedsiębiorców uniwersalne. Od kogo więc uczyć się radzić sobie z nimi, jak nie od praktyków? Połącz przyjemne z pożytecznym i posłuchaj cyklu Vademecum Innowatora!
Jak sama nazwa wskazuje, Vademecum Innowatora to kompendium wiedzy dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę w świecie start-upów. Jest ona przekazywana w formie rozmów z przedsiębiorcami oraz ekspertami budującymi polski ekosystem, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i praktycznymi poradami.
Każdy odcinek dotyczy innego aspektu prowadzenia firmy i wyzwań związanych z jej tworzeniem, rozpoczynając od samego fundamentu, czyli pomysłu. Czego dowiecie się z naszej serii?
- O tym, jak oddzielić te dobre, czyli pozytywnie rokujące, od tych mniej przyszłościowych, opowiadała w odcinku „Jak oddzielić „dobre” pomysły od „złych” pomysłów?” Magdalena Jabłońska - Prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej.
- Jeśli już znajdziecie przełomową koncepcję na biznes, z pewnością przyda Wam się wiedza o tym, jak przekuć ją w skuteczny model biznesowy. O wykorzystaniu metodyki Lean Canvas oraz Design Thinking opowiedziała w odcinku „Jak przekuć pomysł w firmę?” Agnieszka Lewandowska, która od ponad dekady pomaga przedsiębiorcom w tworzeniu i rozwijaniu biznesów opartych o nowe technologie i modele biznesowe.
- Nawet świetny pomysł nie jest w stanie zapewnić Ci sukcesu, jeśli nie posiadasz najważniejszego – komplementarnego zespołu. Wielu inwestorów twierdzi, że ludzie tworzący start-up, są dla nich najważniejszym czynnikiem decydującym o udzieleniu, bądź też odmowie wsparcia finansowego, dlatego warto posłuchać rozmowy z Małgorzatą Bieniaszewską w odcinku „Jak stworzyć zespół?”, doświadczoną przedsiębiorczynią z branży motoryzacyjnej, właścicielką MB Pneumatyka, mentorką przedsiębiorców, psychologiem i filologiem angielskim.
- Jeśli wymyśliłeś i zwalidowałeś fantastyczny pomysł na biznes, a także udało Ci się zbudować kompetentny zespół – czas wyruszyć świat po to, co zapewni Ci możliwość dalszego działania, czyli pieniądze. O pozyskiwaniu środków finansowych na prowadzenie start-upu w rozmowie pt. „Finansowanie start-upów” opowiedziała Małgorzata Walczak - przedsiębiorczyni, inwestorka i anioł biznesu, która od 2016 roku zarządza Funduszem Funduszy PFR NCBR CVC w PFR Ventures. Zna więc procesy inwestycyjne od samej podszewki.
- Temat finansów poruszyła również w odcinku „Skąd wziąć pieniądze na rozwój start-upu?” Edyta Kocyk - pomysłodawczyni i założycielka firmy SiDLY. Przy tworzeniu swojego biznesu korzystała ona zarówno ze środków własnych, akademickiego inkubatora przedsiębiorczości oraz funduszy z NCBR. W rozmowie tłumaczy, na czym polega tworzenie realnego biznes planu.
- Równie ważne jak pozyskanie finansowania, jest umiejętne stawianie kolejnych celów firmy oraz tworzenia kampanii marketingowych. Gościem odcinka „strategia w biznesie, marketingu i innowacjach” był Bartek Pucek, Country Digital Manager w IKEA i autor popularnego newslettera o strategii w świecie technologii pucek.com. Podczas spotkania opowiedział on jak postęp technologiczny umożliwia powstanie nowych modeli biznesowych i znosi bariery wejścia dla nowych graczy.
- Jak wskazują statystyki, 9 na 10 start-upów niestety upada. Prowadzenie młodej technologicznej firmy to zatem swego rodzaju sztuka survivalu. O tym, jak przetrwać w świecie start-upów tłumaczył doświadczony przedsiębiorca, Stefan Batory - CEO platformy Booksy oraz twórca iTaxi. Gość mówił również o tym, jak jego firma adaptuje się do zmian i dlaczego umiejętność ta jest ważna dla twórców oraz pracowników start-upów.
Wszystkie odcinki Vademecum Innowatora dostępne są na stronie Bazy Wiedzy, jak również w najpopularniejszych serwisach streamingowych – Spotify i Apple Podcasts.