Jak Polacy postrzegają nowe technologie? Raport fundacji Digital Poland
Czy pandemia koronawirusa przyspieszyła proces transformacji cyfrowej? Jak nastawieni do nowych technologii są Polacy? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport „Technologia w służbie społeczeństwu - czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?" przygotowany przez fundację Digital Poland.
Jest to druga edycja badania, ale na tegoroczne wyniki niewątpliwie wpływ miały doświadczenia ostatnich, wyjątkowych miesięcy. Pandemia COVID-19 spowodowała przyspieszenie procesu cyfrowej transformacji, która pozwala w wielu obszarach przetrwać ten kryzysowy okres - choćby poprzez możliwość pracy oraz edukacji w formie zdalnej. Coraz bardziej istotna staje się więc wydajność internetu. Coraz więcej osób korzysta również z płatności zbliżeniowych, zakupów przez internet, czy telemedycyny. Pytanie, czy zmiany te przyczynią się do powstania nowego społeczeństwa oraz w jakim stopniu Polacy są otwarci na innowacje.
Do cech, jakimi wyróżnia się społeczeństwo 5.0 należy otwartość, innowacyjność i chęć współpracy. Z przeprowadzonego badania wynika, że Polacy są otwartym na innowacje społeczeństwem, bo aż 97 proc. zgadza się z poglądem, że nowe technologie są potrzebne i że pozwalają na rozwój polskiej gospodarki.
Polacy wysoko oceniają ułatwienia w podróży (pozytywna ocena 94 proc. badanych), domy energooszczędne (92 proc.) oraz nowe technologie w medycynie (92 proc.). Nieufnie zaś podchodzą do wykorzystania robotów do opieki nad starszymi osobami. Zaledwie 31 proc. Polaków chciałoby skorzystać z tej możliwości, a to rozwiązanie mogłoby stanowić odpowiedź na problem starzenia się społeczeństwa. Równie nieufnie podchodzimy do idei autonomicznych autobusów – tylko 29 proc. badanych byłoby chętnych do odbycia podróży pojazdem sterowanym przez komputer.
Raport porusza również kwestię rozwoju sieci piątej generacji, która jest konieczna do dalszego rozwoju usług cyfrowych.
Fundacja Digital Poland sprawdziła również, jak Polacy oceniają naukę w trybie zdalnym. Co ciekawe, tylko 41 proc. badanych oceniło ten sposób edukowania pozytywnie. Z raportu wynika jednak, że fundamentalny wpływ na to miał m.in. brak dostępu do szybkiego internetu oraz niewystarczające kompetencje cyfrowe.
Ponadto, porównując wyniki badań przeprowadzonych na potrzeby pierwszej i drugiej edycji, z 72 proc. do 51 proc. spadła liczba osób, która są zainteresowane korzystaniem z edukacji online.
"Z perspektywy czasu wiemy, że szkoła do tego przewrotu nie była przygotowana. Niestety do tej pory niewiele było konstruktywnych działań, które zaznajamiają nauczyciela ze światem wirtualnym i jego możliwościami w zdalnej edukacji. I to pewnie dlatego po ciężkich doświadczeniach w trakcie pandemii pojawiła się tak krytyczna ocena nauki zdalnej"
– wskazała Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju.
Nasze społeczeństwo pozytywnie natomiast ocenia możliwość pracy zdalnej, z której chciałoby skorzystać 70 proc. Polaków.
"Głównym powodem, dla którego lepiej sprawdziła się niż zdalna edukacja, było zapewne to, że wykonywały ją głównie osoby z wyższym wykształceniem, a więc dobrze do niej przygotowane"
– zwraca w raporcie uwagę prof. Janusz Czapiński, wieloletni kierownik projektu „Diagnoza społeczna”.
Raport „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?" został wydany przez Fundację Digital Poland we współpracy z IQS i pod patronatem Polpharmy. Jest dostępny do pobrania za darmo na stronie Fundacji Digital Poland.