Jak inwestują polscy aniołowie biznesu? Raport COBIN Angels
Cobin Angels, największy polski klub aniołów biznesu, pokusił się o analizę tego, jak działają indywidualni inwestorzy – przeczytaj o najważniejszych jego wynikach!
Opublikowane w zeszłym tygodniu badanie „Jak inwestują najlepsi aniołowie biznesu w Polsce? Polski rynek inwestycji anielskich w 2021 roku” podejmuje temat inwestorów indywidualnych – sami autorzy stwierdzają, że jest to temat trudny, jako że w przeciwieństwie do funduszy, inwestujący w start-upy indywidualnie aniołowie niekoniecznie ogłaszają swoje wsparcie firm. Cobin Angels zakłada, że w polskim ekosystemie start-upowym działa ok. 680 inwestorów, z czego ok. 10% to „cisi partnerzy”, którzy wspierają nowe firmy po cichu, nie ujawniając swojego udziału – badanie objęło ponad 1/3 z tej liczby – nieomal 240 aniołów biznesu.
Młody rynek i duże nazwiska
Polski rynek inwestycji anielskich jest bardzo młody –40% badanych inwestorów działa na nim od mniej niż 3 lat, a większość (55%) dokonała od jednej do sześciu inwestycji. Aż 60% inwestorów zaalokowało środki o wartości nieprzekraczającej 1 350 000 PLN, a średni roczny budżet inwestycyjny aniołów biznesu wynosi dla 63% badanych do 450 tys.
Wśród grupy badanych wyróżnia się z kolei 15% „superangeli”, którzy zainwestowali na przestrzeni całej działalności ponad 9 mln PLN, są wśród nich znane nazwiska – takie jak Rafał Brzoska, Robert Lewandowski, czy prezes Bakallandu Marian Owerko. Tyle samo inwestorów wskazało, że inwestuje 10 lub więcej lat, oraz zainwestowało w ponad 18 spółek.
Rzadkie, ale zyskowne wyjścia
Tezę o młodości rynku pokazują także liczby exitów. Zdecydowana większość (73%) aniołów biznesu, na przestrzeni całej swojej aktywności anielskiej, nie zrealizowało do tej pory jeszcze żadnego wyjścia z inwestycji, a 17% dokonało pomiędzy 1, a 3 exitów.
Najwyższe stopy zwrotu aniołów biorących udział w badaniu wynosiły ponad 1200%, 1200% oraz 700%. Aniołowie biznesu, którzy dokonali exitów w 2021r. może pochwalić się średnią wyjścia z inwestycji na poziomie 3,99 mln PLN – przy czym może być zawyżana przez największe wartości - exity w 2021r. wahały się w przedziale miedzy 50 tys. a 20 mln złotych.
Decyduje intuicja i doświadczenie
Polscy inwestorzy mają doświadczenie biznesowe, jednak dokonują inwestycji przede wszystkim na podstawie intuicji – w ten sposób oceniają prezentację start-upu (70% ankietowanych), a także jego biznesplan (55%). 30% do oceny prezentacji i biznes planów używa zobiektyzowanych kwestionariuszy. Przed decyzją o inwestycji szczególną uwagę poświęcają analizie doświadczenia biznesowego założycieli, zgodności deklarowanych danych z rzeczywistością, czy zabezpieczeniem wartości intelektualnej w spółce. Oczekują we wspieranych start-upach przede wszystkim pokazania pozytywnych reakcji na produkt pośród klientów, oraz tego, żeby founderzy nie byli „żółtodziobami”, a mieli za sobą wcześniejsze działania biznesowe.
Ciekawych odpowiedzi inwestorzy udzielili także na pytanie o to, dlaczego nie zainwestują w firmy – najważniejszym problemem jest brak etyki założyciela (25% odpowiedzi), następnie brak doświadczenia (23%), niska skalowalność pomysłu (22%), a także brak porozumienia z founderem czy niebiznesowe nastawienie lidera/zespołu (19%).
Poza pieniędzmi inwestorzy wspierają firmy także wiedzą i czasem – średnio przeznaczając ponad dwa dni robocze w miesiącu na wsparcie jednego start-upu. Przeciętnie aniołowie deklarują, że spędzają miesięcznie 6 godzin na doradztwie, 4 godz. na wsparciu w działalności operacyjnej, niecałe 4 godz. na uczestnictwie w spotkaniach zarządu, 3 godz. na kontakty i wprowadzenia oraz trochę ponad 2. na pomocy w pozyskaniu finansowania.
Cały raport dostępny jest na stronie Cobin Angels.