IT też jest kobietą. Raport „Strong Women in IT” przygląda się branży z żeńskiej perspektywy
Branża technologiczna jest postrzegana jako bardzo „męska”. To jednak się zmienia, a kobiety stopniowo grają w niej coraz większą rolę. „Strong Women in IT” przygląda się sytuacji kobiet na stanowiskach zarządzających w start-upach i technologicznych korporacjach. Jakie są ich spostrzeżenia i problemy?
Raport powstał w oparciu o wywiady przeprowadzone wśród 200 przedstawicielek kadry zarządzającej w branży IT z całego świata. Dzieli respondentki na kadrę kierowniczą w korporacjach oraz kobiety zarządzające start-upami. Skupia się na kobiecym obrazie branży w czasie trudnego okresu pandemii.
Innowatorki stawiają na rozwój
Zarówno kobiety pracujące w korporacjach, jak i te zarządzające nowymi firmami technologicznymi, mówią, że najważniejszymi dla nich zaletami pracy w branży jest ciągły rozwój (22% w wypadku korporacji i 28% w wypadku start-upów), zmiany i wyzwania (18% kierowniczek korporacji i 15% start-uperek) i zmiana rzeczywistości (24% start-upów i 14% korporacji).
Ciągła zmiana jest także najtrudniejszą rzeczą w pracy – taką odpowiedź jako największy minus wskazało 30% pracownic korporacji i 39% founderek i CEO start-upów. Na drugim miejscu jest brak kobiet w branży (26% korporacje i 31% start-upów).
Rok 2020 to rok pracy zdalnej i… problemów z personelem
Jeśli chodzi o jasne strony 2020 r., przedstawicielki start-upów najbardziej doceniły odkrycie plusów pracy zdalnej, co u respondentek z korporacji znalazło się dopiero na piątym miejscu. Dla przedstawicielek start-upów główny sukces stanowiło odnalezienie się w nowej rzeczywistości i utrzymanie działalności podczas pandemii (ponad 1/3 ankietowanych). Przedstawicielki korporacji postawiły na rozwój technologiczny. W obu grupach doceniano także na poprawę sytuacji finansowej firmy pomimo trudnej sytuacji rynkowej oraz sukcesy w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Duża zmiana zauważalna jest także, gdy mowa o porażkach- w roku 2019 respondentki skupiały się głównie na problemach związanych z produktem oraz przeciążeniu pracą. Rok 2020 przyniósł jednak nowe wyzwania – brak możliwości szybkiego reagowania na nową sytuację i dostosowania biznesu do nowych, trudniejszych warunków. W przypadku startupów najpoważniejszym problemem okazało się niewypełnienie celów i założeń biznesowych.
Pytane o główną naukę wyniesioną z popełnionych błędów ankietowane najczęściej przytaczały błędy w zarządzaniu personelem. Często, a w przypadku startupów wręcz na pierwszym miejscu, pojawiała się odpowiedź, jakoby każda porażka stanowiła okazję do nauki, co pokazuje, że pandemia dla branży IT, podobnie jak dla wielu innych, była lekcją pokory.
Cały raport i sylwetki respondentek znajdziecie na stronie http://www.strongwomeninit.com