Przejdź do treści
Historie sukcesu Data publikacji: 18 września 2018

Innowacyjny sposób komunikacji z klientem

Trzy smartfony trzymane w dłoni
Trzy smartfony trzymane w dłoni

Elementy magii, które znamy z filmów o Harrym Potterze, takie jak ożywione obrazy na ścianach szkoły dla czarodziei – Hogwartu czy poruszające się zdjęcia w gazetach, stają się rzeczywistością dzięki rozwiązaniu polskiej firmy Runvido. W celu doskonalenia umiejętności biznesowych i pozyskania inwestorów do swojego projektu, firma zgłosiła się do programu Cross EU WBA. Dowiedz się, czego się nauczyli i jakie doświadczenia wynieśli przedstawiciele start-upu z udziału w inicjatywie PARP.

Odrobina magii w biznesie

Pomysłodawcy projektu – Grzegorz i Natalia Ciosek są ściśle związani z branżą reklamową. Od lat wspólnie prowadzą rodzinną drukarnię. Dzięki zebranemu doświadczeniu, dostrzegli lukę na rynku, związaną z przekazem skomplikowanych i zarazem trudnych do opisania treści reklamowych. Zainspirowani motywem z książek J. K. Rowling, postanowili przenieść odrobinę magii do biznesu i stworzyć aplikację mobilną, która dosłownie ożywi tradycyjny marketing.

Rozwiązanie proponowane przez aplikację Runvido pozwala na rozszerzenie treści zgromadzonych na standardowej ulotce o dodatkowe informacje. Wykorzystując aplikację, otrzymujemy możliwość ożywienia statycznych zdjęć za pomocą smartfona oraz wyświetlenia szerszego kontekstu. Jak to działa? W panelu klienta wystarczy przypisać film do zdjęcia, na którym ma być on wyświetlany. Nacisnąć akceptację i tyle. Od tego momentu po przyłożeniu naszego smartfona do zakodowanego zdjęcia (widocznego na monitorze, w wersji dużego banera czy małej wizytówki) w każdym miejscu na świecie możemy obejrzeć film. Co ciekawe, dzięki funkcji geolokalizacji na tym samym obrazie (np. logo firmy) możemy obejrzeć zupełnie inny film czy animację w Warszawie, a inną w Poznaniu. Poza siłą marketingową, jaką niesie Runvido, pomysł start-upu rozwiązuje problem z przekazywaniem informacji trudnych do opisania i wytłumaczenia poprzez jego krótką wizualizację – i tu staje się pomocny przy wszelkich szkoleniach czy instrukcjach. Co więcej, sprzyja ekologii – zamiast drukować wielostronnicowe katalogi, firmy poprzestają na 2-4 stronach zadruku, a resztę informacji pokazują swoim odbiorcom na filmie przypisanym do zwykłej ulotki.

Aby projekt zyskał na popularności i przebił się do świadomości agencji reklamowych jako innowacyjny sposób komunikacji z klientem, firma rozpoczęła przegląd rynku w celu nawiązania kontaktów zarówno z instytucjami, jak i zagranicznymi podmiotami, które mogłyby pomóc w jej rozwoju. W poszukiwaniu programów wsparcia, start-up postanowił spróbować swoich sił w inicjatywie prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – Cross EU Women Business Angels. Jest to program skierowany do kobiet biznesu lub współzałożycielek, menedżerek start-upów, które poszukują mentoringu i wsparcia z ramienia Aniołów Biznesu. Spełniając podstawowy warunek, przedstawiciele Runvido złożyli aplikację do programu i dostali się do jego pierwszego etapu. Polegał on przede wszystkim na 10-minutowej prezentacji przed 5-osobowym jury składającym się m.in. z przedstawicielek funduszu Black Swan Fund. Do drugiego etapu zakwalifikowały się trzy zespoły – w tym Runvido.

Program przyjazny start-upom

Pytając przedstawicielkę firmy o formalne aspekty programu Cross EU WBA, słyszymy, że poziom selekcji do programu jest na wysokim poziomie. Do pierwszego etapu inicjatywy zakwalifikowane zostały wyłącznie bardzo dobrze przygotowane projekty. Dodatkowym atutem działania był fakt, że formularz aplikacyjny nie miał limitu znaków. Jak komentuje Natalia Ciosek, współzałożycielka firmy: – „Nie bylibyśmy w stanie wytłumaczyć plusów naszego rozwiązania i naszych przewag nad konkurencją, gdybyśmy mieli do dyspozycji 1000 znaków”. Innym ważnym elementem programu była możliwość bezpośredniej prezentacji przed inwestorami. W porównaniu do innych konkursów, w których brali udział przedstawicele Runvido, program Cross EU WBA, jako jeden z niewielu tego typu, daje uczestnikom możliwość nie tylko przedstawienia swojego projektu za pomocą formularza, ale również zwizualizowania opracowywanego rozwiązania – co w przypadku firmy takiej, jak Runvido jest szczególnie ważne.

Mentoring – rozświetlenie umysłu

Podczas drugiego etapu programu zespół wziął udział w szkoleniu z wykfalifikowanym mentorem, który podzielił się wiedzą i cennymi wskazówkami odnośnie przygotowania prezentacji. Pod jego okiem dotychczasowa prezentacja produktu start-upu została w dużym stopniu zmieniona, a także dostosowana do wymagań i oczekiwań inwestorów. Pitch deck, którym dzisiaj posługuje się Runvido, zawiera tylko dwa slajdy z poprzedniej jego wersji.

Natalia i Grzegorz zgodnie przyznają, że możliwość spojrzenia i zanalizowania projektu z perspektywy inwestora jest niepowtarzalną okazją, aby udoskonalić ich produkt i podejść do niego jeszcze bardziej biznesowo. Zespół Runvido miał świadomość, że ich aplikacja nie rozwiązuje palącego problemu – stanowi raczej dodatek, atrakcję, coś nowego czy innowacyjnego. W zasadzie coś, co każdy może podsumować słowami: „Mogę to mieć, ale nie muszę”. Rady mentora, z którym współpracowali przedstawiciele start-upu, pozwoliły im uświadomić sobie, że stworzyli nowy sposób komunikacji z klientem. Dowodzą oni bowiem, że komunikacja marketingowa nie musi być tylko statycznym obrazem z ograniczoną liczną informacji – może zostać wzbogacona poprzez rozszerzenie danego kontekstu za pomocą wideo. To właśnie ten aspekt produktu poradzono im podkreślać we wszelkich prezentacjach. Jak komentuje Natalia: – „Rady mentora otworzyły nam oczy. To zmieniło całkowicie sposób naszej komunikacji. Obecnie, używamy jego wskazówek, wdrażamy je i widzimy, że są one efektywne. Kiedy podczas prezentacji mówimy o naszym rozwiązaniu w kontekście nowego sposobu komunikacji z klientem, widzimy, że robi to duże wrażenie na naszych odbiorcach”.

Wśród doświadczeń związanych z programem, Natalia wskazuje również na wsparcie w trakcie programu ze strony jednej z przedstawicielek Black Swan Fund, która zasiadała w jury konkursu. Dzięki jej pomocy Runvido zdobyło cenną wiedzę, jak odpowiedzieć na kłopotliwe pytania, zadawane często przez inwestorów, np. „Ile współzałożyciele start-upu powinni zarabiać?”, a jakich odpowiedzi unikać. Z powyższego przykładu potencjalni inwestorzy otrzymują informację, czy firmie zależy tylko na krótkowzrocznym zysku, czy na długofalowym sukcesie. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia przedstawicieli funduszy Venture Capital czy Aniołów Biznesu. Dla nich bowiem finansowe „wejście” w dany projekt jest tylko pewną częścią inwestycji – inną jest inwestycja w ludzi i ich potencjał. Dodatkowo, przedstawicielka Black Swan Fund poruszyła kwestie konkurencji w biznesie – „Uświadomiła nam, że posiadanie konkurencji nie jest absolutnie żadną przeszkodą w rozwoju naszego pomysłu, niczym, czego młody start-up powinien się wstydzić. Fakt, że istnieje w naszej branży konkurencyjne rozwiązanie świadczy tylko o tym, że produkt jest potrzebny na rynku, widać na niego zwiększający się popyt. Jeśli natomiast będziemy uparcie podkreślać, że nasz pomysł jest bezkonkurencyjny, może to rodzić obawy, że albo produkt jest zbyteczny, albo my, jako założyciele, niedostatecznie głęboko zbadaliśmy rynek” – relacjonuje Natalia. 
  
Ponadto, Natalia i Grzegorz zgodnie podkreślają, że szkolenie one-to-one z mentorem jest bardziej efektywne, niż zbiorcze warsztaty ze start-upami, gdzie każda firma ma inny projekt i inne problemy do rozwiązania. Powyższe spotkania pozwoliły start-upowi na zdefiniowanie ścieżki rozwoju. Jak podkreśla Natalia: – „Warsztaty z mentorem podczas drugiego etapu Cross EU WBA były jak nagroda w konkursie. Mimo że nie zostaliśmy zwycięzcami programu, czuliśmy, że wynosimy z niego coś bardzo ważnego, przełomowego. To były tak wartościowe warsztaty, że dzięki nim jesteśmy przygotowani do wszystkich kolejnych spotkań inwestorskich i prezentacji. Nie ma pytań, które by nas zaskoczyły. Mentoring to rozświetlenie umysłu”.

Ostatnim etapem programu był dzień prezentacyjny w siedzibie Black Swan Fund, podczas którego firmy miały pięć minut na przedstawienie swojego projektu przed Aniołami Biznesu. Po gruntownym przygotowaniu przez mentora, Runvido zaprezentowało zmieniony pitch deck. Demo day był również okazją do networkingu, podczas którego Runvido uczestniczyło w spotkaniu z Aniołami Biznesu z Black Swan Fund. Przedstawicielki funduszu, dzieliły się swoim doświadczeniem i historią oraz zaznaczały, że czasami warto zaryzykować, jeśli między inwestorem a projektem od razu „czuć chemię”. Podreślały jednak, że zawsze zależy im na dobrym poznaniu projektu, jak również teamu, z którym rozpoczyna się współpracę.

Co przyniosło Runvido spotkanie z Anielicami Biznesu? M.in. pytania do przemyślenia. Natalia podsumowuje: – „Każde spotkanie networkingowe czy konkurs to dla start-upu okazja do nauki. Warto usłyszeć te trudne pytania, bo prędzej czy później pojawią się one od strony innego inwestora, więc lepiej jest być na nie przygotowanym. Jeżeli takie pytania pojawiają się od strony użytkownika końcowego – to jeszcze lepiej”.

Przyszłość z rozszerzoną rzeczywistością

Runvido uczestniczy w wielu konkursach organizowanych przez agencje rządowe oraz prywatne firmy, jednak podkreślają, że udział w programie Cross EU WBA był krokiem do lepszego zrozumienia projektu tak z perspektywy inwestora, jak i klienta. Dla twórców wiele rzeczy jest oczywistych, technologia jest dla nich tak znana, dlatego też założyciele mogą nie być świadomi kwestii niejasnych dla użytkownika.

Runvido, mimo że nie zostało wyróżnione w programie, pozostaje w bazie Black Swan Fund i w każdej chwili może liczyć na kontakt z inwestorem, pozostawiając sobie tym samym otwartą furtkę – jednak nie do świata magii, a do rzeczywistości, w której marketingowa komunikacja z klientem nie ma ograniczeń.