Innowacje z rakietą
Sukcesy Igi Świątek sprawiły, że tenis w Polsce przeżywa prawdziwy renesans. Przy okazji zdobycia przez nią brązowego medalu Igrzysk Olimpijskich zespół PFR Ventures przyjrzał się innowacjom oraz inwestycjom venture capital w tenisowym świecie. W raporcie „Innowacje z rakietą” zaprezentowane są sylwetki graczy, którzy inwestują w start-upy, „tenisowe” produkty i usługi oraz historie marek On i Waterdrop. W publikacji znajdziecie także komentarz ekspercki Piotra Grabowskiego. Tymczasem zapraszamy do lektury artykułu Konrada Hajdusa na temat innowacji na korcie i funduszy VC.
Finansowanie venture capital (VC) zyskuje na popularności w Polsce i na świecie, wspierając rozwój innowacji w coraz to węższych dziedzinach. Wzrost ilości innowacyjnych spółek oraz funduszy wymusza postępującą specjalizację po obu stronach, kreując możliwości rozwoju dla takich dziedzin jak technologie sportowe, wliczając w to innowacje tenisowe. Globalnie, fundusze VC odgrywają już kluczową rolę we wspieraniu startupów, które łączą technologię ze sportem, ulepszając zarówno jakość sprzętu oraz możliwości skutecznego treningu.
Ogólny trend wskazuje, że fundusze VC coraz bardziej się specjalizują, a tenis staje się interesującym, nowym kierunkiem dla potencjalnych inwestycji. Nową nadzieją dla sportu jest także zwiększona popularność tenisa w ostatnich latach – dzięki produkcjom takim jak Netflixowy Break Point lub promowany przez Zendayę film Challengers, sporty rakietowe zyskują na popularności. Idzie za tym też rozwój dyscyplin jak squash, padel lub pickleball. Pokłosiem tego jest idąca komercjalizacja tych sportów, czego wyrazem jest rozpoczęcie współpracy żeńskiej federacji tenisa (WTA) z funduszem CVC, w ramach której fundusz zainwestuje $150 mln w rozwój globalnego marketingu oraz wydarzeń sportowych, w tym zwiększenie nagród dla zawodniczek.
Trend ten potęgowany jest coraz częstszym wykorzystaniem kapitału przez gwiazdy tenisa, które przekuwają sławę i możliwości finansowe na wsparcie innowacyjnych rozwiązań. Serena Williams, za pośrednictwem swojego funduszu VC – Serena Ventures, zainwestowała łącznie $111 mln, celując w spółki z zakresu sports tech oraz firmy prowadzone przez kobiety i osoby z grup mniejszościowych. Novak Djokovic z kolei wspiera firmy w ramach inwestycji anielskich, wspominając niedawno o planach uruchomienia funduszu VC w Dubaju. W ostatnich miesiącach głośno zrobiło się także wokół szwajcarskiej marki ON, specjalizującej się w nowoczesnej odzieży sportowej. Ich dedykowana kolekcja tenisowa promowana jest przez Igę Świątek oraz Bena Sheltona, a emerytowany już Roger Federer posiada w niej 3% udziałów (przy obecnej wycenie $380 mln). Wielu obecnych oraz byłych już tenisistów coraz częściej podkreśla strategiczną rolę sportowców w promowaniu innowacji w swojej dyscyplinie, zarówno medialnie jak i (coraz częściej) finansowo.
Wpływ finansowania VC widzimy w modernizacji sprzętu tenisowego oraz samych metod treningowych, które czynią wysokiej jakości treningi dostępne dla szerszej publiczności. Firmy takie jak Slinger, znane z przenośnych wyrzutni piłek, oraz String, które łączą graczy z lokalnymi serwisantami rakiet, usprawniają logistykę i poprawiają doświadczenia tenisowe. Z kolei PlaySight Interactive i SwingVision oferują już analizy gry w czasie rzeczywistym, przekazując wnioski i zalecenia treningowe bezpośrednio na telefon (lub smartwatcha).
Pomimo ciągle niskiej roli tenisa jako osobnej kategorii inwestycyjnej dla funduszy VC, dalszy wzrost popularności tego sportu, większa liczba innowacji oraz zaangażowanie graczy może skutecznie wzajemnie się napędzać, wpływając nie tylko na oglądalność ale także na samą grę, od inteligentnych systemów treningowych po bardziej zaawansowane analizy.
Pełen raport do pobrania tutaj: