Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 20 kwietnia 2022

Innowacje w sporcie – gdzie znajdziesz technologię w klubach sportowych?

Od sprzedaży biletów po szkolenia, kluby sportowe korzystają z technologii w wielu miejscach – gdzie w organizacjach sportowych znajduje się miejsce na technologie? Przeczytaj.

Dziś klub sportowy to nie tylko miejsce, gdzie trenuje się zawodników i toczy rozgrywki, ale wielka firma – zajmująca się sprzedażą nie tylko biletów na wydarzenia sportowe, lecz także gadżetów, oznaczonych logo klubu lub zdjęciem zawodnika produktów, praw do transmisji, przestrzeni konferencyjnej, szkoleń, treningów, nawet współpracy z domami mody… lista jest długa i zależy od dyscypliny czy wielkości klubu. Dlatego nie powinno dziwić, że profesjonalne kluby sportowe korzystają też z szeregu technologicznych rozwiązań – bo korzystają z nich także kibice.  

Klubowe aplikacje – od punktów po unikalną zawartość 

W Polsce na czele wprowadzania cyfrowych rozwiązań stoją kluby i federacje piłkarskie – głównie ze względu na największą liczbę kibiców i posiadane fundusze. Większość klubów piłkarskiej ekstraklasy posiada swoje aplikacje mobilne, za pomocą których może oferować swoim najwierniejszym fanom wyjątkowe korzyści – od płatności za bilety na mecze czy zakupy na samych stadionach, przez programy lojalnościowe, po szczegółowe statystyki dotyczące zarówno klubów, jak i pojedynczych graczy. Niektóre z tych rozwiązań są wyjątkowe dla konkretnych klubów – aplikacja Arki Gdynia pozwala na przykład na wzięcie udziału w trwającym przez cały sezon konkursie obstawiania meczów, a aplikacja Lecha Poznań pozwala na pokazywanie „na bramce” jedynie cyfrowego biletu. 

Technologie na stadionach 

Na stadionach technologie pojawiają się w wielu miejscach – od technologii WiFi i 5G – pozwalającej kibicom na dostęp do internetu, ale także szybką transmisję wydarzenia sportowego, przez bezdotykowe skanowanie biletów przyspieszające przemieszczanie się po boisku, po systemy monitoringu zwiększające bezpieczeństwo – takie jak systemy rozpoznawania twarzy.  

Stadionowe rozwiązania dotyczą oczywiście także zawodników i trenerów – pozwalając dostarczać w czasie rzeczywistym informacje o wydajności konkretnego sportowca w czasie spotkania od razu do zespołu szkoleniowego.  

Ostatnią grupą rozwiązań technologicznych są te związane z transmisją wydarzeń sportowych – czy telewizyjną, czy też online. Obecne technologie związane z transmisjami sportowymi pozwalają na przykład na różnicowanie wyświetlanych na ekranach na stadionie reklam w zależności od tego, na jakim kanale wyświetlane są mecze, czy w wypadku transmisji online na wybór transmisji z konkretnych kamer. 

Nie tylko dla kibiców – czego nie widać? 

Klub to nie tylko stadion – technologie są także przydatne przy treningu i szkoleniu – nie tylko zawodników, ale także na przykład trenerów. W czasie pandemii COVID-19 system szkolenia trenerów, sędziów i szkoleń medycznych online wdrożył na przykład Polski Związek Rugby. Pandemia wymusiła też na podobny sposób szkolenia indywidualnego zawodników. Szkolenia sportowców to też analiza zawodnika (kamizelki czy inne urządzenia monitorujące wbudowane w stroej), czy całego zespołu, za pomocą kamer czy GPS. Smart Vest). Dodatkowo zarządzanie zdrowiem sportowca czy jego rehabilitacją – szereg takich rozwiązań tworzy i wykorzystuje na przykład projekt badawczy Legii Warszawa – LegiaLab, który stawia też na hackathony i akcelerację start-upów.  

Inne rozwiązania klubów to systemy wspomagające skauting, a nawet systemy CRM i e-commerce dostosowane do sportu. Wspomniana już Legia weszła nawet w NFT we współpracy z technologicznym start-upem TISA stworzyła serię tokenów NFT, które upamiętniały zdobycie tytułu Mistrza Polski w sezonie 2020/2021. 

Kluby i organizacje sportowe zmieniają się tak samo jak inne tradycyjne biznesy i coraz częściej kierują się w stronę technologii – może niedługo usłyszymy o sporttechowych jednorożcach rodem z Polski?