Aktualności Data publikacji: 28 czerwca 2021

Elektromobilność w natarciu i pozytywne nastawienie Polaków do rolnictwa zrównoważonego - eko prasówka

Pierwszy letni miesiąc już prawie za nami – czerwiec kończymy interesującymi informacjami z rynku elektromobilności oraz pozytywnym komunikatem dotyczącym ekologicznych inwestycji. Co piszczy w eko biznesie? Sprawdźcie!

Komisja Europejska zainicjowała nowe partnerstwo, które wspierać ma budowę zrównoważonego rynku baterii do aut elektrycznych. Sygnatariuszami porozumienia zawiązanego w dn. 23 czerwca br. są największe podmioty działające na rynku baterii w UE, a z polskich instytucji znalazły się wśród nich: Sieć Badawcza Łukasiewicza i Politechnika Warszawska. Partnerstwo Batt4EU ma być zasilone kwotą 925 mln euro z budżetu unijnego programu Horyzont Europa.

"Wysokosprawne i produkowane w zrównoważony sposób baterie są w centrum innowacyjnego, konkurencyjnego i odpornego na zawirowania łańcucha dostaw, który będzie wspierał rozwój całej gospodarki UE. Dzisiejsze wydarzenie to efekt pracy nad Europejskim Aliansem Bateryjnym i zobowiązań ze strony interesariuszy reprezentowanych przez Batteries European Partnership Association (BEPA). Uczulam wszystkie zainteresowane rozwojem europejskiego rynku bateryjnego strony, by pomogły razem stworzyć 2021 Battery Work Programme"

– powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i koordynator Europejskiego Aliansu Bateryjnego.

Elektromobilność wciąż w natarciu

Pozostajemy w temacie elektromobilności – polski start-up SunRoof podjął współpracę partnerską ze szwedzkim producentem elektrycznych motocykli terenowych, firmą CAKE. Wspólnie mają stworzyć motocykl, który będzie bezemisyjny, napędzany silnikiem elektrycznym i energią słoneczną. Obie marki planują razem napędzać przyszłość elektryfikacji w sportach motorowych. Należą do pionierów w opracowywaniu nowych kategorii produktów, łączących pozytywne emocje i odpowiedzialne codzienne wybory, co suktkuje dostarczaniem do ekosystemu rozwiązań elektrycznych zasilanych energią słoneczną.

"To bardzo ekscytujące móc tworzyć zrównoważoną przyszłość i mieć realny wpływ na osiągnięcie neutralności klimatycznej. Cieszę się z nawiązanej właśnie współpracy z CAKE. Wspólna pasja do dobrego, skandynawskiego designu i odpowiedzialność za losy przyszłych pokoleń pozwolą nam rozwijać najlepsze na świecie praktyki, zaczynając już dziś od Europy. Jestem przekonany, że klienci podzielą proponowany przez nasze marki proekologiczny i zarazem pełen emocji styl życia"

– mówi Lech Kaniuk, współzałożyciel i CEO SunRoof.

Szwedzka firma CAKE jako priorytet traktuje rozwój elektrycznych układów napędowych, które zmienią przyszłość motocykli. Zaprojektowała nową kategorię lekkich i całkowicie cichych motocykli elektrycznych.

Kolejna informacja dotycząca transportu to podjęcie współpracy polskiej spółki Nevomo, pracującej nad wdrożeniem na rynku kolejowym technologii lewitacji magnetycznej – magrail, z firmą Rete Ferroviaria Italiana (RFI). Partnerstwo ma skutkować weryfikacją pod kątem technicznym oraz ekonomicznym czy możliwe jest wdrożenie technologii magrail we włoskiej infrastrukturze kolejowej. Firmy będą również ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato. Podpisana przez firmy umowa obowiązywać będzie przez rok.

"Opracowywana przez nas technologia pozwala na wdrożenie zrównoważonego rozwiązania poprzez przekształcenie analogowego systemu transportu w wydajny i bezemisyjny. Wstępne studium wykonalności magrail, przeprowadzone we współpracy z naszym partnerem IDOM, pokazuje, że korzyści z wdrożenia tej technologii byłyby znaczące – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym. Cieszymy się, że RFI, jeden z europejskich liderów we wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań kolejowych, nam zaufał. Razem mamy szansę zrewolucjonizować transport kolejowy"

– wskazał Przemek Pączek, CEO i współzałożyciel Nevomo.

Święty grall ekologii, czy jedynie pobożne życzenia?

Zza oceanu przypłynęły informacje o pozyskaniu 2,7 mln dol. wsparcia inwestycyjnego przez start-up Holy Grail, który opracował technologię wychwytywania CO2 z atmosfery. Jak przekonują twórcy firmy, ich pomysł na zmniejszanie ilości dwutlenku węgla w atmosferze jest o tyle przełomowy, że do jego implementacji nie jest konieczna skomplikowana instalacja czy drogie urządzenia. Jak twierdzi start-up, ich pomysł jest niskokosztowy w utrzymaniu i skalowalny, a służyćma zarówno klientom biznesowym, jak i indywidualnym. Do pomysłu firmy trzeba podchodzić jednak z dystansem, bo informacji o szczegółach projektu jest jak na razie niewiele. W kontekście wciąż rosnącej emisji CO2 do atmosfery, pozostaje trzymać kciuki za to i inne rozwiązania powstające w tym zakresie.

Zielone inwestycje rosną jak grzyby po deszczu!

Jak podał Bank Ochrony Środowiska, kredyty proekologiczne w nowej sprzedaży Banku Ochrony Środowiska stanowią aż 41% całości udzielonych tego typu pożyczek w trwającym roku. W porównaniu do zeszłego roku to wzrost o 5%, a jak stwierdził prezes BOŚ Banku przed, w kolejnych latach udział ten wzrośnie do 50% portfela kredytowego banku.

"Bank Ochrony Środowiska jest i coraz bardziej będzie skoncentrowany na bankowości korporacyjnej i instytucjonalnej, a także na zielonych finansowaniach. Już dzisiaj udział kredytów proekologicznych w nowej sprzedaży osiąga 41 proc. i tę tendencję wzrostową będziemy obserwować w najbliższych latach" 

– wskazał podczas konferencji prasowej prezes banku, Wojciech Hann.

Polacy chcą stawiać na produkty ze zrównoważonego rolnictwa

Eksperci Accenture oraz Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP” przeprowadzili badanie oraz stworzyli analizę polskiego rynku żywności. Przygotowany przez nich raport „Zrównoważona żywność w Polsce – narodziny masowego rynku jako szansa dla branży spożywczej” pokazuje, że polski rynek zrównoważonej żywności ma potencjał, by osiągnąć wielkość 64,6 mld zł.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, aż trzy czwarte Polaków chce kupować produkty rolnictwa zrównoważonego, a 73% ankietowanych jest w stanie zapłacić za nie nawet 1/5 więcej. Co ważne, w ocenie polskich konsumentów produkty pochodzące z upraw rolnictwa zrównoważonego są o 20% tańsze od produktów z upraw ekologicznych i o 40% droższe od produktów z upraw rolnictwa konwencjonalnego.

Zdaniem badanych, uprawy te cechuje wysoka jakość, produkcja przyjazna środowisku, a także przystępna cena. Oprócz pozytywnego nastawienia konsumentów do tego rodzaju upraw, sprzyjają mu także rozwiązania prawne, instrumenty finansowe oraz cele Europejskiego Zielonego Ładu, które promują zrównoważoną produkcję żywności.