Duże firmy w walce z koronawirusem
Parafrazując zdanie, iż trudne czasy wymagają radykalnych decyzji, możemy stwierdzić, że nietypowe czasy wymagają niekonwencjonalnych działań. Przykładem na to są akcje artystów czy osób publicznych (jak zataczający szerokie kręgi #hot16challenge2), ale również działania podejmowane przez przedsiębiorstwa. Firmy wykazują się ogromną kreatywnością w radzeniu sobie z kryzysem. Poniżej znajdziesz kilka przykładów, jakie dają nam najwięksi gracze biznesowi.
Pakiety dla przedsiębiorców
Allegro od 27 marca oferuje pakiet wsparcia, z którego zdecydowało się skorzystać 64 % sprzedających na platformie i dzięki czemu zaoszczędzili oni już w sumie 8,5 mln zł. Udogodnienia obejmują dłuższe udostępnianie darmowej dostawy produktów, a dla przedsiębiorców z siedzibą w Polsce dodatkowo wydłużenie okresu płatności od sprzedaży dla platformy, promowanie ofert i inne usługi. Co więcej, Allegro oferuje dla swoich klientów (spełniających warunki wymienione na ich stronie) specjalną pożyczkę do 150 tys. zł wraz z 3 % zwrotem. Więcej informacji możesz znaleźć pod tym linkiem.
Spółki z Grupy PKP wprowadziły system ulg i zwolnień z części opłat dla przewoźników oraz najemców nieruchomości na dworcach i stacjach kolejowych. Ci przedsiębiorcy, który na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia, zaprzestali swojej działalności płacili od 15 marca do końca kwietnia tylko 20 % kwoty najmu, nie musieli również pokrywać w tym okresie opłat eksploatacyjnych i marketingowych. Z kolei przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się jedynie ograniczyć swoją działalność, otrzymali możliwość przesunięcia daty opłat na późniejszy termin.
Pakiety dla uczniów i studentów
Największe sieci nie tylko udostępniły dodatkowe pakiety dla swoich użytkowników (np. T-mobile na Wielkanoc, czy pakiety dodatkowego Internetu przy doładowaniu konta w Play i Orange), ale także odpowiedziały na apel Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego, udostępniając specjalne pakiety dla uczniów, nauczycieli i studentów.
Orange Polska oferuje pakiet danych wynoszący 100 GB miesięcznie, który można aktywować, wpisując kod EDUFLEX w aplikacji Orange Flex i wpłacając miesięcznie symboliczną złotówkę. Oferta ma być dostępna przez dwa miesiące i jest przeznaczona dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli oraz studentów. Po uaktywnieniu pakietu Orange przeprowadzi weryfikację użytkowników w trakcie pierwszego miesiąca korzystania z usługi.
Inaczej do kwestii Internetu dla uczniów i studentów podszedł T-mobile. Nie wymaga on żadnych działań ze strony klienta czy dodatkowej weryfikacji. Od kwietnia używanie platform e-learningowych 30 polskich szkół wyższych nie będzie powodowało pobierania danych pakietowych.
Pomoc dla szpitali i wolontariuszy
Maspex, czyli jedna z największych firm z branży spożywczej na rynku CEE i producent takich marek, jak Tymbark, Lubella czy Kubuś postanowił w marcu wesprzeć szpitale swoimi produktami. Do pracowników i pacjentów 21 placówek zostało dostarczone ponad milion produktów, w tym np. soki i musy, dżemy, makarony, czy gotowe dania.
Innogy go!, czyli firma oferująca wynajem samochodów elektrycznych na minuty ogłosiła w kwietniu, że wraz ze Związkiem Harcerstwa Rzeczpospolitej będzie wspierać walkę z COVID-19. Warszawskie przedsiębiorstwo udostępniło bezpłatnie flotę swoich elektrycznych aut Pogotowiu Harcerek i Harcerzy ZHR, którzy w ten sposób mogą dbać o własne bezpieczeństwo, a zarazem nieść pomoc najbardziej potrzebującym, dostarczając zakupy i ciepłe posiłki seniorom oraz osobom przebywającym na kwarantannie.
Firma, której marki są znane i obecne w gospodarstwach domowych na całym świecie przeznaczyła już 15 mld dol. na pomoc w walce z COVID-19. P&G przekazuje produkty higieny osobistej, artykuły gospodarstwa domowego i środki odkażające rodzinom dotkniętym pandemią oraz pracownikom służby zdrowia. Działania firmy obejmują również Polskę, gdzie połączyła ona siły z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych. W ramach współpracy z PCK koncern przekazuje m.in. produkty takich marek jak Gillete czy Head & Shoulders ratownikom medycznym. Zaś marka Always wspiera Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych poprzez finansowanie linii wspierającej psychologicznie pielęgniarki i położne oraz poprzez wsparcie finansowe na zakup sprzętu ochrony osobistej dla nich. Łączna wartość pomocy firmy w formie produktów oraz wsparcia finansowego w Polsce wyniosła do tej pory ponad 1,5 mln zł.
Pomoc w formie wsparcia finansowego dla pracowników służby zdrowia i osób znajdujących się w trudnej sytuacji ze względu na pandemię zaoferowały takie przedsiębiorstwa, jak: McDonalds (za pomocą Fundacji Ronald Macdonald), Lidl, Samsung, Grupa Warta, Bank PEKAO, Kopalnia Bogdanka, ING Bank Śląski, Kaufland, Totalizator sportowy, IKEA, PKN Orlen, Lotos, Grupa Azoty, Żabka, Drutex, Agata Meble, PGE, TVN, Unimot, TAURON, VAN PUR, PZU, PGNIG, JSW, PERN, Polpharma, OSHEE, WOŚP, Coca Cola, PKO BP i wiele innych.