Czy pandemia wpłynęła na środki na innowacje? Ponad 1/3 europejskich firm zmniejszyła wydatki
Według opublikowanego przez portal Sifted badania Corporate Venturing Network, Uniwersytetu w Tilburgu i Rotterdam School of Management 1/3 dużych firm od rozpoczęcia pandemii zmniejszyła wydatki na badania i rozwój, tyle samo korporacji przerwało lub ograniczyło współpracę ze start-upami.
Polskie dane o innowacyjności firm, zebrane przez międzynarodową grupę badawczą Ayming w raporcie „Droga do innowacji a COVID-19” nie napawają optymizmem jeśli chodzi o innowacyjność polskich firm. Nieomal połowa badanych firm nie ma wyznaczonego budżetu na badania i rozwój, a tylko 27% posiada strategię innowacyjności. Pandemia najprawdopodobniej spowodowała spowolnienie innowacyjnych działań. Według wstępnych danych GUS eksport technologii high-tech był w 2020 r. o 26,4% mniejszy niż rok wcześniej.
Nie ma jeszcze pełnych danych, które badają wpływ COVID-19 na innowacyjność naszej gospodarki, ale pojawiają się europejskie badania, które pozwalają zobaczyć szersze trendy.
Badanie Corporate Venturing Network przeprowadzono na 50 europejskich firmach, które posiadają strategię innowacyjności, w większości z regionu Beneluxu. Były wśród nich na przykład Danone, ING, Shell, Unilever czy Fujifilm. Wnioski są ciekawe, a dużą część z nich można zastosować także do polskiej gospodarki.
Redukują wydatki wcale nie dotknięte pandemią firmy
Wśród badanych firm połowa nie zmieniła w czasie pandemii wydatków na badania, jednak obniżyło je 33% z nich. Co zaskoczyło badaczy, to że nie były to firmy najbardziej dotknięte przez wirusa.
"To nie te firmy, których działalność została najbardziej ograniczona redukują wydatki na innowacje, a te, które miały z nimi najmniej doświadczeń, i najmniej czasu na nich spędzały"
– mówi Profesor Vareska van de Vrande, jedna z autorek badania.
"Ci, którzy naprawdę inwestują w innowacje wiedzą, że przynoszą one zyski w długim terminie. To może być 5 czy 8 lat. Więc pandemia to tylko chwilka w tej perspektywie"
– wyjaśnia.
Korporacje ograniczają współpracę ze start-upami
8% badanych firm zatrzymało zupełnie współpracę ze start-upami, a 24% kontynuuje jedynie rozpoczęte już relacje. Żadna z badanych spółek nie powiększyła inwestycji w kolaborację z innowatorami. Badacze zwracają uwagę na trudność w nawiązywaniu nowych relacji korporacyjno-start-upowych na skutek lockdownów i brak wydarzeń odbywających się fizycznie.
Corporate Venturing Network przeprowadziło swoje badanie dwukrotnie – w kwietniu i październiku 2020 r. Październikowe badanie pokazało już częściowy powrót do normy. W kwietniu część dużych firm zawiesiło wszystkie działania rozwojowe, ale w październiku powróciło do nich.
"Ciekawe jest, które ze spowodowanych przez pandemię zmian z nami pozostaną"
– mówi van der Vrande
"Na przykład konkursy dla start-upów w modelu on-line pozwalają dużym firmom wziąć udział w dwóch czy trzech rundach pitchy dziennie, w różnych częściach świata. To może być długoterminowo bardzo wydajne rozwiązanie"
– dodaje.