Publikacje Data publikacji: 11 lutego 2021

Czy innowacyjności można się nauczyć?

Innowacyjność kojarzy się często z wynalazkami, które mają odmienić naszą przyszłość. Gdy pada pytanie o współczesnych innowatorów, nasze myśli wędrują do znanych na całym świecie, bajecznie bogatych, ale i bardzo odległych od „zwykłego śmiertelnika” twórców, takich jak Elon Musk, Steve Jobs lub Bill Gates. Czy jednak bycie kreatorem zmiany jest uzależnione od naszych cech wrodzonych i zarezerwowane dla nielicznych? A może kreatywności i innowacyjności jest w stanie nauczyć się każdy z nas?

Na początku wyjaśnimy jaka jest różnica pomiędzy kreatywnością i innowacyjnością. Kreatywną wg słownika języka polskiego jest osoba tworząca coś nowego lub oryginalnego. Innowacyjną nazwiemy zaś osobę wprowadzającą nową rzecz. Widać zatem, że pojęcie kreatywność odnosi się do procesu tworzenia, a innowacyjność do etapu wprowadzania idei w życie. 

Badanie nad tzw. DNA Innowatora przeprowadzili naukowcy Jeffrey H. Dyer, Hal Gregersen i Clayton M. Christensen. Stwierdzili oni, że jedynie ok. 30% naszych zdolności odpowiadających za innowacyjność ma pochodzenie genetyczne. To oznacza, że całą resztę kompetencji możemy wypracować!  

Tworząc DNA Innowatora, naukowcy zauważyli także, że zarówno najbardziej znani twórcy, jak i szczególnie kreatywni pracownicy firm (niezależnie od branży), posiadają te same umiejętności, które nazwali „umiejętnościami odkrywania”. Do nich należą: budowanie sieci skojarzeń, uważne obserwowanie otoczenia, zadawanie prowokacyjnych pytań, odważne eksperymentowanie oraz utrzymywanie kontaktów z różnorodnymi - zawodowo i charakterologicznie - osobami. Jak widzicie, nie są to umiejętności, których nie da się samemu wypracować. Podstawą pracy nad nimi jest zaś otwarty umysł i ciągła ciekawość ludzi i świata. 

Cytowany przez portal Sifted profesor Stefano Brusconi z uniwersytetu ETH Zurich, który przez 12 lat prowadził badania dotyczące innowacyjności, potwierdził, że wśród innowatorów szczególnie często występującą cechą jest wysoko rozwinięta uważność, która pozwala dostrzegać nawet małe zmiany w otoczeniu. Ponadto wskazał również na kolejną kwestię pomagającą kreować i wprowadzać w życie nowatorskie pomysły, tj. na inteligencję emocjonalną. Dlaczego jest ona szczególnie przydatna? Z uwagi na to, że innowacja to inaczej zmiana, a ta zawsze wywołuje u ludzi niepokój. Dlatego ważne jest by umiejętnie przeprowadzić ich przez ten proces, pomagając im stopniowo zmieniać strach w ciekawość i ekscytację.    

Jakie narzędzia pomagają w nauce innowacyjności? 

Jak w takim razie przejść od teorii do praktyki i wzmocnić swoją innowacyjność? Pomocna w tym zakresie może być metoda Design Thinking. Jest to intuicyjny sposób pracy w multidyscyplinarnych zespołach, tzn. składających się z osób o różnych kompetencjach (np. inżyniera, specjalisty od marketingu, programisty i specjalisty od UX), które mogą spojrzeć na interesującą nas kwestię z różnych punktów widzenia. Celem wspólnej pracy jest stworzenie nowych produktów i usług oraz rozwiązywanie problemów biznesowych w oparciu o głębokie zrozumienie danego zagadnienia i potrzeb użytkowników. W praktyce celem może być również nauka kreatywności czy odnalezienie swojego pomysłu na biznes.  

Metoda Design Thinking składa się z pięciu faz, które pomagają w identyfikacji problemu oraz poszukiwaniu i opracowywaniu jego rozwiązań: 

  1. Empatyzacja, 
  2. Definiowanie problemu, 
  3. Generowanie pomysłów, 
  4. Budowanie prototypów, 
  5. Testowanie.  

Dzięki fazie empatii, czyli skupieniu na użytkowniku, możemy pomóc w rozwijaniu wspomnianej i ważnej dla innowacyjności inteligencji emocjonalnej. Definiowanie problemu nauczy nas uważności, a generowanie pomysłów eksperymentowania i zadawania pytań. Praca w różnorodnym zespole wspiera budowanie siatki kontaktów. 

Rozwiń innowacyjność z PFR i Google  

Jeśli chcecie znaleźć pomysł na biznes, zwiększyć jego szansę na sukces albo skorzystać z możliwości pracy metodą design thinking, przypominamy o możliwości udziału w darmowym programie Projektanci Innowacji PFR! Jest on realizowany w formie warsztatów, które podzielone są na dwie kategorie, w zależności od potrzeb i umiejętności uczestnika: warsztaty podstawowe oraz zaawansowane. Ich głównym celem jest zdobycie umiejętności weryfikowania pomysłów na biznes i tworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz poznanie potrzeb potencjalnych klientów. W tym celu wykorzystywane są metody wypracowane przez firmę Google. 

Warsztaty podstawowe są odpowiednie dla osób, które szukają pomysłu na biznes lub chcą sprawdzić design thinking w praktyce. Podczas zajęć jest bowiem wykorzystywana metoda pracy CSI:lab, stosowana do tworzenia innowacji w Google. Głównym celem szkolenia na poziomie podstawowym jest usystematyzowanie kolejnych etapów rozwoju - od zrozumienia potrzeb użytkownika, przez intensywne poszukiwanie pomysłu, aż do prototypowania produktu.  

W ramach warsztatów zaawansowanych, przeznaczonych dla osób, które mają już pomysł na biznes, prowadzone są zajęcia z empatii w biznesie. Ich zadaniem jest skupienie się na użytkowniku. Poznanie potrzeb waszych potencjalnych odbiorców pozwoli znaleźć nowe kierunki działania i rozwoju oraz by produkty i usługi firmy były odpowiedzią na ich realne potrzeby. Możecie także zapisać się na zajęcia z prototypowania, które wskażą sposoby na szybkie i bezkosztowe przetestowanie pomysłu, ale przede wszystkim dadzą wam wiarygodny feedback czy warto dalej ten projekt rozwijać, czy też zmodyfikować go. Oszczędność czasu oraz cenna lekcja na przyszłość! 

Wciąż dostępne terminy warsztatów online znajdziecie na stronie