Czy da się połączyć zysk z misją? O start-upach odpowiedzialnych społecznie opowiada Wojciech Mróz, Ashoka


Czym różni się tradycyjny biznes, filantropia i inwestowanie impaktowe? Czy w prowadzeniu firmy zawsze priorytetem powinna być stopa zwrotu? I jakimi wskaźnikami kierować się rozpoczynając tworzenie start-upu z misją społeczną? M.in. o tym opowiedział gość ostatniego odcinka 1. sezonu Podcastu Pionierów – Wojciech Mróz z organizacji zrzeszających inwestorów społecznych, Ashoka.
Czego dowiesz się z podcastu?
- Czy da się zarobić na zmienianiu świata?
- Czym jest inwestowanie impaktowe i czym różni się od zwykłego finansowania z jednej strony i filantropii z drugiej?
- Czy istnieją „jednorożce”, które mają pozytywny wpływ na świat?
- Jak zacząć budować impaktowy start-up
- Jakich narzędzi użyć?
- Czy technologia zawsze jest rozwiązaniem?
W ostatnim odcinku naszego podcastu porozmawiamy o start-upach „z misją”. Naszym gościem jest osoba, która świetnie zna się na tym temacie – Wojciech Mróz z Ashoka – organizacji zrzeszającej inwestorów społecznych. Wcześniej założyciel takich start-upów jak Kodilla i TestArmy. Porozmawialiśmy o tym, czy na zmienianiu świata da się zarobić, czy technologia zawsze jest rozwiązaniem problemów i jak upewnić się, że pracujemy nad rozwiązaniem, które coś rzeczywiście zmieni?
Jak tłumaczy Wojciech Mróz, dla tradycyjnego inwestowania głównym miernikiem sukcesu jest stopa zwrotu. W filantropii z kolei nie mierzy się wartości biznesowych, liczy się jedynie pozytywny wpływ. Złotym środkiem dla tych dwóch rozwiązań jest – lub powinno być – inwestowanie impaktowe.
"Tutaj można generować i stopę zwrotu, i pozytywny wpływ. Oczywiście w zależności od tego, kto jest founderem i jakie ma cele oraz kto jest inwestorem i jakie ma cele, to ta relacja między patrzeniem na stopę zwrotu i pozytywny wpływ, może być różna. Natomiast jedno i drugie istnieje – i można robić start-upy, które mają misję (…) i mogą na tym zarabiać"
– wskazał Wojciech Mróz.
Gość rozmowy wskazał, które start-upy mogą być sztandarowymi przykładami impact investingu. W jego ocenie są to m.in. Vinted i Beyond Burger. Ich rundy inwestycyjne pokazują dobitnie, że na tworzeniu rozwiązań korzystnych dla np. środowiska, da się zarobić.
"Największą szansę na sukces mają podmioty, które tworzą pomosty między nauką i technologią czy NGO’sami"
– powiedział Wojciech Mróz w naszej rozmowie.
Wspomniał też o narzędziach, które pozwolą przed rozpoczęciem pracy nad start-upem ocenić jego pozytywne efekty.
Rozmowy wysłuchasz na naszej stronie, na Spotify lub na Youtube. A wszystkie odcinki pierwszego sezonu znajdziesz pod linkiem.