Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 14 kwietnia 2021

Cyfryzacja firm – jakie płyną z niej korzyści i jak jej dokonać?

Pandemia, szczególnie w początkowym etapie, spowodowała nie tylko przyspieszenie cyfryzacji firm oraz usług, ale przede wszystkim zmianę podejścia do tego procesu. Przestał on być chwytliwym hasłem, a stał się koniecznością. Wciąż jednak nie wszyscy korzystają z możliwości, jakie daje digitalizacja. Co możesz dzięki niej zyskać?

Jak wynika z przeprowadzonego w lutym 2021 r. przez Gfk dla Instytutu Humanites badania „Bariery i trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”, 78% średnich i dużych przedsiębiorstw jest obecnie w trakcie transformacji cyfrowej, a 36%. z nich znajduje się na zaawansowanym etapie zmian. W przypadku start-upów i MŚP większym wyzwaniem jest dostosowywanie rozwiązań do potrzeb konkretnej firm.

Co ciekawe, zarówno menedżerowie (86%), jak i pracownicy (82%.) wskazali na wzrost efektywności ich pracy właśnie dzięki digitalizacji procesów i komunikacji wewnętrznej. Jak twierdzą zaś menadżerowie, najbardziej scyfryzowanymi obszarami działalności ich firm są księgowość i HR.

Po przeciwnej stronie do tych optymistycznych informacji są wyniki badania przeprowadzonego w styczniu 2021 r. przez PKO Leasing na grupie swoich klientów. 58% ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało, że w związku z obecną sytuacją nie wprowadziło żadnych nowych rozwiązań cyfrowych w swojej firmie, a 65% nie planuje wprowadzania zmian w perspektywie najbliższych 6 miesięcy. Powodem jest niedostrzeganie celu wdrażania takich działań w ich branży. 

Co więc może zyskać firma dzięki cyfryzacji?  

Do kluczowych korzyści z digitalizacji należą: 

  • Automatyzacja, a tym samym przyspieszenie zadań do tej pory wykonywanych „ręcznie” – możesz używać programów, które pomogą Ci zoptymalizować sprzedaż poprzez wyszukanie najlepiej sprzedających się produktów w Twojej firmie czy też pomóc Ci sprawdzić stan finansów firmy – nie jest to już wiedza zarezerwowana tylko dla biegłych rewidentów.  
  • Usprawnienie i zniwelowanie działań biurokratycznych. 
  • Poprawienie procesów obsługi klienta, który w dużej mierze oczekuje obecnie jak najszerszej obsługi w formie online.  
  • Polepszenie komunikacji wewnętrznej dzięki cyfrowym komunikatorom. 
  • Bezpieczeństwo danych – niejednokrotnie zdarzają się sytuacje losowe – pożar czy zalanie, w których informacje magazynowane na papierze po prostu przepadają. Temu może zaradzić digitalizacja danych i przechowywanie ich w chmurze.  

Respondenci przywołanego wyżej badania Instytutu Humanites wśród kluczowych zalet cyfryzacji wskazują także optymalizację kosztów, zwiększenie efektywności procesów oraz dostosowanie do oczekiwań klientów. Cyfryzacja to według nich także szansa budowania przewagi konkurencyjnej poprzez obniżanie kosztów i cen. Menadżerowie firm średniej wielkości wskazali także na zwiększenie komfortu pracy pracowników oraz zwiększenie możliwości ch rozwoju. W konsekwencji niepodjęcia tych działań firmy stają się mniej konkurencyjne i w perspektywie czasu stracą swoją pozycję na rynku.

"Wdrażanie nowych technologii i wykorzystanie chmury obliczeniowej nie jest już tylko dźwignią rozwoju, ale staje się warunkiem przetrwania firm i utrzymania konkurencyjności. Rewolucja cyfrowa bardzo przyspieszyła w ostatnich latach, a pandemia dodatkowo przyspieszyła transformację. Warto, aby polskie firmy przezwyciężały istniejące bariery i budowały kulturę organizacji otwartą na zmiany i innowacje. Infrastruktura i aplikacje chmury obliczeniowej, narzędzia analizy danych i automatyzacji wsparte AI, czy rozwój sprzedaży e-commerce tworzą zupełnie nowe możliwości wzrostu i poprawy efektywności zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorstw"

- wskazał Paweł Borys, ówczesny Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. 

Pomożemy Twojemu biznesowi stać się Firmą Jutra! 

PFR we współpracy z Google i Chmurą Krajową stworzył bezpłatny program Firmy Jutra, który pomoże przejść Twojej działalności przez transformację cyfrową. Inicjatywa ta jest szczególnie do start-upów oraz MŚP. Celem programu jest pomoc nawet 15 000 firm w tym, aby zaczęły zarabiać w internecie i zwiększyły swoją innowacyjność, dzięki adaptacji modeli biznesowych i wykorzystaniu rozwiązań chmurowych.  

"Od 2005 roku, kiedy to wystartował nasz pierwszy program dla polskich przedsiębiorców - Google Internetowe Rewolucje, przeszkoliliśmy w zakresie marketingu online 200 000 osób z 62 000 firm z 800 miast w całej Polsce. 62% przedsiębiorców zwiększyło swoje wyniki biznesowe. Teraz zobowiązujemy się do końca 2021 roku pomóc 15 tysiącom firm wyjść z kryzysu i rozwinąć ich działalność, poprzez zwiększenie obecności i aktywności online. Chcemy skupić się na kluczowym dla polskiej gospodarki sektorze MŚP, ponieważ z uwagi na skutki pandemii i obecny kryzys jest on w decydującym momencie rozwoju"

– wskazał Artur Waliszewski, prezes Google Polska. 

Na czym dokładnie polega program Firmy Jutra? 

Wsparcie udzielane przedsiębiorcom będzie składać się z: indywidualnej pomocy konsultanta w opracowaniu planu rozwoju w internecie, szkoleń, pakietu bezpłatnych narzędzi oraz pomoc doradcy we wdrożeniu zmian. Ponadto, dla uczestników dostępne będą także kurs Lean Canvas i e-booki biznesowe od Polskiego Funduszu Rozwoju, wspierające rozwój i szybką adaptację modeli biznesowych firm.  

Uczestnicząc w programie będziesz mógł skorzystać również ze ścieżki szkoleniowej od Chmury Krajowej, która dotyczy rozwiązań chmurowych dla małych i średnich przedsiębiorców. Pomoże Ci ona zwiększyć innowacyjność, obniżać koszty działalności. Firmy, które ukończą obie ścieżki szkoleniowe otrzymają od Chmury Krajowej znaczące pakiety środków do wykorzystania w chmurze Google. Łączna wartość bezpłatnych pakietów wyniesie pół miliona złotych.  

"Program jest skierowany do wszystkich firm, które potrzebują efektywnego wsparcia w szybkim zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości. Dzięki ofercie 3 partnerów jesteśmy w stanie pomóc zarówno firmom, które potrzebują szybko rozwinąć swoją działalność w internecie, jak i tym, które muszą na nowo przemyśleć cały swój model biznesowy czy poszukać wzrostu efektywności dzięki rozwiązaniom chmurowym"

– powiedziała Eliza Kruczkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR.  

Nie czekaj, odwiedź stronę i skorzystaj z programu Firmy Jutra już dziś!